Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Radera webbadress i Chrome


kiwi01

Rekommendera Poster

Hur tar jag bort en enstaka webbadress som är sparad i adressraden i webbläsaren Chrome? Jag vill alltså inte tömma cachen utan bara ta bort en viss adress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder inte Chrome men i Firefox kan man högerklicka på en adress för att markera den och sedan Del-tangenten för att ta bort. Kanske fungerar i Chrome också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat både delit och ta bort, i båda fallen försvinner adressen men bara temporärt. Nästa gång jag skriver är adressen där igen. Har även startat om både webbläsaren och datorn men adresserna dyker upp igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök detta

http://fieldguide.gizmodo.com/how-to-delete-just-one-site-from-your-chrome-browsing-h-1738639969

 

"Bear in mind that removing entries from your browsing history doesn’t necessarily delete them from the autocomplete list that appears below the address bar. If you need to do this as well, then highlight the URL in question with the cursor keys and hit Shift+Delete (or Shift+Fn+Delete on a Mac). And that’s it—all obvious traces of your site visit have been erased."

 

Shift = Skifttangenten, som har en bred uppåtpekande pil och finns till vänster på tangentbordet (med Ctrl under sig och Caps Lock ovanför sig, iaf på mitt tgbord).
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte bra för mig alls. Har provat alla nämnda tips här ovan. Första länken lät lovande då jag fick upp all länkhistorik upp på skärmen. Jag kunde markera önskad post och längst upp klicka på ta bort - men det fungerade bara för stunden. Har provat tangentkombinationerna i andra tipset liksom en del andra kombinationer som jag googlat fram. Och eftersom det är just autokompletteringen (som annars är ovärderlig) som jag i detta fall vill slippa, testade jag givetvis shift+delite men inte heller det gav önskat resultat. 

 

Sedan kan jag tycka att det är märkligt att de flesta webbadresser jag använder i daglig dags försvinner vid cachetömning och måste då sparas om, medan vissa aldrig försvinner.

 

När det gäller det jag skrev i sista stycket så får jag nog rätta mig själv. Har jag en gång sparat adressen i favoriter så måste den avlägsnas därifrån först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen gick det upp ett ljus. Webbadressen måste avmarkeras som favorit, sedan kan den avlägsnas med någon av ovannämnda metoderna.

 

Tack Vertpre och mbgtmari  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller det jag skrev i sista stycket så får jag nog rätta mig själv. Har jag en gång sparat adressen i favoriter så måste den avlägsnas därifrån först.

Japp, i kommentarerna till den inbäddade länken säger artikelförfattaren Adam Pash "I know it won't remove bookmarks from autocomplete." Egentligen är det naturligt att en länk man har lagrad bland sina Favoriter dyker upp som förslag i adressfältet men jag borde förstås ha citerat denna kommentar också, eftersom det fanns så många kommentarer till artikeln, varav en hel del om porrsurfande i och för sig var roliga men ändå ovidkommande för lösningen av själva problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...