Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kopiera från Word till Thunderbird


TomV

Rekommendera Poster

Jag har för vana att skapa text i mail med hjälp av Word och sedan kopiera till mailet.

I Thunderbird blir resultatet att det i texten tillkommer en massa extra blankrader.

Finns det något bra knep i Word eller Thunderbird för att undvika att texten blir konstig när den kopieras från Word till Thunderbird?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, jag har upptäckt att det fungerar om man ersätter Enter med Shift Enter, men eftersom Enter sitter i förlängda ryggmärgen är det enklare sagt än gjort att lära om.  Dessutom kan det ibland handla om text som redan finns i ett Word-dokument som skall kopieras över. Jag hoppas att hitta ett knep så att man kan "konvertera" texten antingen i Word före kopieringen eller i Thunderbird efter kopieringen. Är det bara en enkel text utan tabeller och annat som krånglar till det, kan man ju göra kopieringen via en textfil. 

Skriver man text direkt i Thunderbird händer ju samma sak där att Enter innebär en extra blankrad, men med skillnaden att man då direkt ser det.

Allra bäst hade varit om man i Thunderbird kunde konfigurera om hur Enter skall tolkas, men jag hittar inget sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan du kopierar så kollar du med hjälp av Visa dolda tecken i Startmenyn i Word efter radbyten med Enter, så kan du plocka bort alla radbyten med Enter innan du kopierar eller bättre, skriv direkt i mail-programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I alla fall när man skriver mejl i textläget i Thunderbird så kan man klistra in på olika sätt genom att högerklicka i textfältet och välja något av alternativen med "Kopiera in". Blir det bättre om du väljer att kopiera in utan formatering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopiera in utan formatering är ett utmärkt förslag.

Ger samma resultat som omvägen via textfil och betydlgt enklare. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Det visar sig finnas en metod som både tar bort extra blankrader när man avslutar rad med Return och gör det möjligt att kopiera in text från Word.
Alternativ - Alternativ - Skriva - Allmänt - bocka av "Använd styckeformat istället för brödtext som standard".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...