Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Var lagras bildtexten om inte i fotot?


Madame Mim

Rekommendera Poster

Det här är ett långt inlägg, men jag tror bakgrund och kontext är nödvändigt.

 

Jag tycker om att skriva bildtexter och vill ha dem inne i själva fotot, i metadatan, inte i en textfil utanför. Vill inte heller skriva in dem under Egenskaper/Information på vartenda foto, så jag har testat många bildbehandlingsprogram och slutligen fastnat för Windows Live Fotogalleri. Har även fler installerade, t.ex. Picasa och XnView, men som en extra koll installerade jag i går också ExifPro och Adobe Bridge.

 

När jag skriver en bildtext under "Lägg till text" i Windows Live Fotogalleri hamnar texten inne i metadatan i fotot på två ställen: i fälten Titel och Ämne (under fliken Information).

 

Det har inte varit något problem hittills för jag har skapat mina album i OneDrive, men nu vill jag ha dem i JAlbum. Jag har valt ett skal som visar metadatan (Gromit), och när jag skapar ett album visas också mycket riktigt bildtexten - men den blir dubbel, dvs. texten från båda fälten, Titel och Ämne, visas.

 

Testade då att skriva in bildtext i andra program:

 

När jag skriver in den i XnView hamnar den inte i metadatan och syns ingenstans.

 

När jag skriver in den i Picasa och ExifPro syns den inte heller i metadatan i själva fotot - men däremot syns den vid fotona i båda programmen och även i Adobe Bridge (där jag ännu inte har hittat någon möjlighet att lägga till bildtext).

 

OCH bildtexten syns även i JAlbum när jag skapar ett album där!!!

 

Och nu till min fråga:

 

Hur är det möjligt att bildtexten syns i externa program när den bevisligen inte finns i metadatan i själva fotot??? Var är den lagrad och hur kan den följa med om den finns utanför fotot?

 

Jag hittar den inte heller i metadatan i högerkolumnen i programmen ExifPro eller Adobe Bridge, bara på själva fotot i mitten. I Picasa däremot finns den med i infokolumnen "Egenskaper" under rubriken Bildtext, TROTS att den inte finns i själva fotot!

 

Jag har också en relaterad fråga men jag tar den här först.

 

Håller tummarna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar. Om texten finns i metadatan inne i fotofilen, var finns den i så fall? Och varför syns den inte? När jag högerklickar på fotot och väljer Egenskaper och sedan fliken Information så finns den ingenstans. Inte under Beskrivning / Titel, Ämne, Kommentarer och inte heller i något fält under de andra rubrikerna. Den finns helt enkelt inte med.

 

Den syns inte heller i Windows Live Fotogalleri. Däremot som sagt i ExifPro (men bara på bilden, inte i metadatan i högerkolumnen!) och även i JAlbum.

 

Så min fråga kvarstår: Var finns den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows läser inte alla metataggar, dessutom tillåter EXIF att man lägger in taggar med egna namn.

 

Döp om filen till txt i efternamn och öppna filen med tex notepad. EXIF metadata finns i början av filen. Där borde du se din text i klartext i filen.

Avsluta sen notepad utan att spara och byt tillbaka filnamnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha - du menar alltså att den faktiskt finns där fast Windows inte visar den?? Jag trodde det var samtliga befintliga fält som visades under Egenskaper/Information.

 

Jag gjorde som du sa, men i Anteckningar ser filen ut så här:

 

post-120297-0-31685600-1512053838_thumb.jpg.

 

Testade också att spara som csv och öppna den i Excel, men det var samma rappakalja.

 

Innan jag såg ditt svar hann jag skriva till JAlbums support, så jag avvaktar deras svar innan jag markerar ditt svar som bästa lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser bra ut, bara bläddra vidare neråt. "Canon powershot" är en del av EXIF-metadata, så efter det bör resten komma.

CSV kan du glömma, det är ett för "intelligent" format. Ren text är det enda som funkar i detta sammahang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har alldeles rätt. Jag hade skrollat för snabbt och bara sett den ändlösa rappakaljan. Men mitt i allt det oläsliga, rätt högt upp, var ett avsnitt med läslig text som började med <x:xmpmeta xmlns:x="adobe:ns:meta/", några rader längre ner står källan: <xmp:CreatorTool>ExifPro (stämmer), och ytterligare några rader längre ner hittade jag min test-bildtext efter taggen <rdf:li xml:lang="x-default">.

 

XMP står tydligen för "Extensible Metadata Platform", skapad av Adobe. Från Wikipedia: "The defined XMP data model can be used to store any set of metadata properties", och så följer ett exempel med metadata från ett foto.

 

Hade aldrig hört talas om XMP.

 

Så kort och gott innebär det att det går att lagra en fruktansvärd massa data i ett foto, men under Egenskaper visar Windows bara en bråkdel av dem?

 

Och det var därför som bildtexten inte fanns i metadatakolumnen till höger i programmen ExifPro och Adobe Bridge, men däremot i Picasa - därför att programmen visar olika delar av den långa metadatan?

 

Ojoj. Nu har jag lärt mig en massa nytt. 

 

Tusen tack Mr Andersson!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...