Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Operativsystem sökes till äldre laptop


DePhaz

Rekommendera Poster

 

Här kom jag hem efter jobbet, trött och jäklig och får först väldens segaste uppstart kryddat med I/0 error och sedan fungerar allt sååå dåligt. Det var inte det jag ville ha.

Symtomen tyder på att hårddisken håller på att ge upp. Många sektorer är svårlästa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skiter jag i att hjälpa om man gör personen man försöker hjälpa arg med något man inte har provat förut (har slängt datorer utan PAE)

Förlåt. Ta det inte personligt för det var inte personligt menat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ursäkta då att man frågar! Tycker bara att en dator som såldes med Win XP borde kunna dra runt ett Linux också. Trodde någon hade "varit där och gjort det" som det heter. Jag är inte otrevlig annars men ett OS som fungerar kalas från en DVD borde göra det från hårddisk också.

 

Här kom jag hem efter jobbet, trött och jäklig och får först väldens segaste uppstart kryddat med I/0 error och sedan fungerar allt sååå dåligt. Det var inte det jag ville ha.

Förlåt, jag överreagerade pga något annat som hade hänt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Symtomen tyder på att hårddisken håller på att ge upp. Många sektorer är svårlästa.

Jag gillande ditt inlägg eftersom du kan vara något på spåren. Har inte upplevt några problem innan och Mint har alltid godkänt disken (SMART data) med inga trasiga sektorer. Hade min högljudda kylplatta igång igår men idag fick jag stänga av den. Fick höra underliga ljud vilka måste komma från hårddisken (klonk, klick, gnirk, etc). Tog fram min ASUS EEE istället. En ytterst temporär lösning dock... (Jag behöver inte förklara det där ;) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Om det är din hårddisk som börjar ge upp, så kanske detta kan ge svar på om så är fallet (mest troligt i alla fall).

techWorld; Så låter en hårddisk på sin dödsbädd

 

Varje ljudfil har också en länk kopplad till sig där man kan läsa i detalj vad som orsakar ett visst ljud och vilka åtgärder som krävs för att rädda innehållet.
Direktlänk till ljudfilerna

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant. Riktigt så illa var det nu inte men vem vet vad som hade hänt om jag fortsatt att bruka diken. Tror nog att det var läsarmarna som var lite dåliga eller rörde sig lite konstigt. Men tack för länken som sagt. Trevlig helg! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Glöm inte att på en laptop har en 2,5" hårddisk avsevärt kortare livslängd än motsvarande 3,5" på stationär dator.

Det beror främst av två saker: högre intern värme och att datorn och därmed disken förflyttas och utsätts för stötar och sker detta under drift, särskilt på dom äldre modellerna....

 

Jag har själv erfarenhet av just detta på olika bärbara och även USB-diskar i viss mån - men mycket sällan haft hårddiskproblem i en väl ventilerad stationär dator.

 

Det är därför jag numera har min USB-disk lös liggande still på skrivbordet och Ej inkopplad - förutom när jag behöver den och då via USB-förlängningskabel så jag slipper att böja mig ned och stöka med disken.

Den har: ta i trä- hållit i över sex år och det är det absolut längsta för en USB-disk i ett litet kabinett för mig, trots att jag nån gång ibland tar med mig denna, men är då mycket försiktig med hur jag hanterar den .

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hejsan hoppsan!

 

Och god fortsättning! 

 

Jag fick fixat min dator innan jul men lät projektet vila över helgerna. När jag väl hade tid så upptäckte jag att jag inte kom in i datorn igen trots att jag skrev det lösenord jag bett firman använda. Finns det något tips för att tillfälligt "hoppa över" inloggningen eller får jag vänta på att firman svarar på mailet jag skickade? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är Bunsenlabs. Hade som sagt lämnat ett förslag på det lösenord jag ville ha men vet inte om man tog hänsyn till detta. Skriver mitt namn i rutan för Användarnamn och sedan fyller jag i lösenordet. Vet inte vad som blir fel men jag får upp ett meddelande om "Incorrect password". Ska testa igen men har inga stora förhoppningar. Har ännu inte hört av firman förresten. Men det kommer kanske...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...