Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bildskärmsinställning HP Pavillion Dv6


Yvonne56

Rekommendera Poster

Hej

 

Har en äldre laptop HP Pavillion Dv6 ca 10 år, funkar i alla avseenden men nu när vi skulle "tömma" kameran på lite bilder så förändrade sig inställningen på skärmen. Den ser liksom utdragen ut....Det är fullt läsligt men ser ut som att man har dragit i ändarna på skärmen Får ingen reda i det via System på inställningar Jag har endast 2 alternativ på upplösning så det verkar som jag är fast där Vete sjutton vad som kan ha orsakat förändringen....Inte jag själv som grejat detta så jag har ingen mer info ;)

Har gjort en återställning (utan att ta bort mina filer) men det hjälpte inte....

Var kan jag hitta fler inställningsmöjligheter :thumbsup::excl:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har hänt något med drivrutinerna så att datorn kör med standarddrivrutin. Antagligen hade du 5-10 olika valmöjligheter på skärmupplösning när datorn använder optimal drivrutin. Titta i enhetshanteraren under bildskärmskort och egenskaper så står det nog något om standarddrivrutin.

 

Har precis samma problem på denna dator om jag stoppar i mitt andra AMD-grafikkort som är knappt 10 år gammalt. Tillverkarna brukar tröttna på att uppgradera drivrutiner efter några år och då kan man få problem som detta.

 

Liknande problem diskuteras här:

https://eforum.idg.se/topic/354933-s%C3%A5-brett-det-blivit/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Tune

 

I enhetshanteraren står det under allmänt att det inte finns någon drivrutin installerad så jag går till drivrutiner och klickar på uppdatera drivrutin och får svar att den bästa drivrutinen är installerad :wacko:....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kikat på länken du skickade med och det ser ju ut som att jag har fel drivrutin....Nästa fråga blir.....var kan jag ladda ned den rätta :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://support.hp.com/se-sv/drivers

Men det saknas en sifferbeteckning efter HP Pavillion Dv6

Kolla på etiketten som finns nånstans, kanske på undersidan?

Och eftersom det är en gammal dator så kanske det inte finns nån särskilt ny drivrutin att hämta heller, men i så fall prova med den senaste Windows 7 eller Windows 8 grafikdrivrutinen.

 

Vilket operativsystem kör du på och antal bitar?

Vad stöder bildskärmen på denna för upplösning?

Är det 1366x768 så kan du prova att högerklicka på bildskärmen och ändra bildskärmsinställningarna till detta.

Om det är nVidia grafik på denna maskin och det inte finns nån grafikdrivrutin som fungerar på HP:s sida, kan du prova med nVidias grafikdrivrutins nedladdning och börja med Option 2: Automatisk detektering och nedladdning. Installera och starta om datorn.

http://www.nvidia.com/Download/index.aspx

 

Eller så har det blivit nåt vingel med inställningarna i fall den har dubbel grafik och nu kör med fel grafik, fast hur man manuellt växlar mellan dessa grafikkretsar vet jag inte, bör stå i manualen om det är möjligt.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...