Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Funktioner i Thunderbird


TomV

Rekommendera Poster

Sedan några dagar parallellkör jag Windows Live Mail (WLM) och Thunderbird och har vid det här laget hittat de flesta basfunktionerna även i Thunderbird.

Dock är det en detalj jag undrar över.

Med IMAP så hamnar ju alla mail som skickas till min epostadress i båda klienterna. 

Om jag skickar ett mail från WLM dyker det upp även i Thunderbird under Sent Items.

Om jag istället skickar mailet från Thunderbird kan jag inte se att det blir tillgängligt även i WLM.

Är det så det funkar eller har jag missat något?

Om det är så bör man alltså, så länge man använder båda klienterna parallellt, skriva alla mail i WLM för att har tillgång till dem i båda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

När du skickar mail med hjälp av TB sparas ingen kopia på smtp-servern. Den läggs i den lokala mappen "Skickat".

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

När du skickar mail med hjälp av TB sparas ingen kopia på smtp-servern. Den läggs i den lokala mappen "Skickat".

 

/ Jari

Tack!

Då behöver jag inte leta efter något som inte finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag förhoppningsvis bara en dum fråga kvar när det gäller övergången från Windows Live Mail (WLM) till Thunderbird.

När jag på en hemsida klickar på en epostadress hamnar jag i WLM.

Hur ändrar jag så att det blir Thunderbird?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj Thunderbird som standardapp för e-post. Inställningar-Appar-Standardappar och peka på E-post så får du förmodligen möjlighet att välja TB. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thunderbird som standard för E-post

 

Windows 10

Start > Inställningar (lilla kugghjulet) > Appar > Standardappar => E-post ange vilket program som skall öppna e-post tex.Thunderbird.

Står det något annat där istället för Thunderbird så klicka på detta och i listan som kommer upp väljer du Thunderbird.

 

Windows Vista/7/8

Högerklicka Start > Kontrollpanelen > Program > Standardprogram > Ange dina standardprogram

 

Det borde räcka.

 

Annars kan man också i Thunderbird bocka i rutan att den skall kontrollera vid start om Thunderbird är standard för e-post, men normalt behövs inte detta om man gjort ovanstående eller vid nyinstallation av Thunderbird.

Thunderbird menyn > Verktyg > Alternativ > nytt fönster öppnas och i detta 'Avancerat' > Systemintegration bocka i rutan ' Kontrollera vid start om Thunderbird är standardklient för e-post'

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thunderbird som standard för E-post

 

Windows 10

Start > Inställningar (lilla kugghjulet) > Appar > Standardappar => E-post ange vilket program som skall öppna e-post tex.Thunderbird.

Står det något annat där istället för Thunderbird så klicka på detta och i listan som kommer upp väljer du Thunderbird.

 

Windows Vista/7/8

Högerklicka Start > Kontrollpanelen > Program > Standardprogram > Ange dina standardprogram

 

Det borde räcka.

 

Annars kan man också i Thunderbird bocka i rutan att den skall kontrollera vid start om Thunderbird är standard för e-post, men normalt behövs inte detta om man gjort ovanstående eller vid nyinstallation av Thunderbird.

Thunderbird menyn > Verktyg > Alternativ > nytt fönster öppnas och i detta 'Avancerat' > Systemintegration bocka i rutan ' Kontrollera vid start om Thunderbird är standardklient för e-post'

 

Mvh

Eftersom det handlar om ett 8.1 har jag via Kontrollpanelen valt Ange dina standardprogram och simsalabim så blir det Thunderbird.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

På temat skillnader mellan Windows Live Mail och Thunderbird har jag ytterligare en fråga.

När jag i WLM söker på textsträngar som förekommer i mail får jag träff även i de fall där texten inte finns direkt i mailen utan i en bifogad bilaga, t ex ett Word-dokument.

Gör jag motsvarande sökning i Thunderbird får jag endast träff i de fall texten finns direkt i resp. mail.

Finns möjligheten även i Thunderbird att utöka sökningen till att omfatta även bilagor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Jag har inte testat detta, men det finns sökinställningar i TB:

Om du skriver ett sökord i sökrutan och klickar sök så kommer det upp en filterermeny till vänster där du kan bocka i bilagor och sedan i en undermeny direkt under kan man välja alla eller enbart vissa typer av bilagor tex.. Dokument.

 

Men om sökordet matchar innehållet eller namnet på bilagan eller endast ett ord i själva mejlet som i sin tur filtreras efter att ha en eller flera bilagor oavsett namn kan jag inte säga.

 

Å andra sidan såg jag nu att det finns en särskild inställning om du klickar på den sk. "hamburgermenyn" (den med 3 horisontala streck) direkt till höger om sökfältet > Sök > Sök meddelanden  > Ämne -  status för bifogad fil > har bifogad fil > Spara som sökmapp.

Fast hur detta egentligen är tänkt att fungera har jag ingen aning om.

 

Och inget av detta har jag testat som sagt och du får nog prova om det blir som du tänkt dig, annars är jag lite skeptiskt till att det går att få det exakt som du vill, om inte någon annan har något tips om detta.

Mvh ;)

 

Ps. Det finns ett tillägg som man kan installera i Thunderbird som låter en att söka på filnamn i bilagor, ifall detta kan vara lösningen?

https://freeshell.de//~kaosmos/index-en.html

Du väljer bland alla olika tillägg ATTACHMENT SEARCH TAB: an extension that allows to search an attachment in one or more folders.
To use it, click on Tools (in the menu bar) --> Attachment search.

 

Dock osäker om det fungerar att installera på senaste versionen av Mozilla Thunderbird, för det går inte att installera vissa tillägg på nyare version av Mozilla Firefox webbläsare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nybörjare med Thunderbird och lär mig litet varje dag. T. ex. har jag inte lyckats välja den plats som jag vill att alla mail skall hämna på. I WLM så var det ju lätt att placera alla mail precis där man ville ha dem. Jag har inte ens lyckats se var de ligger nu men tycker jag har sett att de dessvärre ligger på C:!

Jag har liggande ca 8 GB gamla mail som jag gärna vill komma åt.

 

Ett annat problem är att jag har så mycket igång som gör att jag inte vågar göra för stora intrång så att den nödvändiga trafiken bryts för  länge.

 

Pehr i Skanör.

PS

(Hoppas att jag inte nu kom in fel forum som har hänt ett par gånger)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Pehr i Skanör!

Jag misstänker att det skulle vara enklare om du Startade ett nytt ämne under Internet & Nätverk - Epostprogram där du kan beta av de problem du stöter på och slipper inlägg som inte har med just dina frågor att göra. 

När jag gjorde samma övergång från WLM till Thunderbird för ett tag sedan var första problemet att importera alla gamla WLM-mail till Thunderbird, något som du redan tycks ha lyckats med.

Det är riktigt att Thunderbird lagrar mailen på C: och närmare bestämt:

C:\Användare\"anv.namn"\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\"profilnamn".

Eftersom jag inte har några problem med att mailen hamnar på C: har jag inte kollat upp om de går att flytta.

Om det inte finns någon i Eforum som har svaret finns alternativet att gå in på Mozillas hemsida och ställa frågan via deras Mozilla Support Forum. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

 

Hej Tomv!

Ja, du har nog rätt. Nej,  jag har inte lyckats få hem gamla  sparade filer. Att ha allt på C: vill jag helst  undvika. Jag har nu lyckats lösa problemet att bifoga fler än en fil som bilaga vilket är en stor framgång för mig.

 

Tack för ditt svar!

/ Pehr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du trots att mailen hamnar på C: har funderingar på att importera alla gamla mail från WLM kan du kolla ett ämne med rubrik "Tillägg Thunderbird" som beskriver installation av ett tillägg till Thunderbird som gör det möjligt att importera en mapp i taget från WLM till TB. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får nog kolla det där tillägget.

Att då och då göra en backup av mail en viss datum och sedan en tid senare göra samma sak men under nytt datum kräver nog att man väljer någon plats för lagring  än just C:.

Den krasch jag råkade ut för hade ont om lagring och den enda som fanns var från 2015. 

 

Hjärtligt tack för all råd, länkar och övrigt innehåll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet ju inte vad du använde för mailklient före WLM, men om det var Outlook Express antar jag att du lade märke till att backup av samtliga mail i OE som tog mindre än en minut plötsligt tog ett antal minuter i WLM (i mitt fall cirka 10 min).

Detta beroende på att mailen var organiserade annorlunda i WLM (varje mail som en separat fil).

Den glada nyheten är att TB är organiserat på liknande sätt som OE och beter sig på samma sätt när det gäller backup.

Eftersom det tar mindre än en minut att ta backup på rubbet har jag helt slutat med partiella backuper och sparar allt  en gång om dagen.

Nu har jag knappt halva volymen sparade mail och dessutom systemet på en SSD-disk, men det borde även i ditt fall vara snabbt gjort att ta backup upp på samtliga sparade  mail.

Om du inte hittar något sätt att flytta TB-filerna till annan disk kanske du kan hitta något som idag ligger på C: som lättare går att flyttat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...