Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisk full


peof

Rekommendera Poster

Köpte en bärbar dator där hårddisken är uppdelad så att C Har 50 GB och är full medan D är på 246 GB varav 235 är ledigt.

Hur kan man få tillgång till D som huvuddisk och kalla den för C.

Någon som kan sånt får gärna förklara hur man gör. Är inte så hemma på sådant!
Det är en Fujitsu Amilo Li3910 med Windows 7 installerat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan börja med att styra om ditt bibliotek, dvs Dokument, Bilder Musik till D så frigör du utrymmet på C

 

Starta utforskaren., Klicka på ex. Bilder med höger musknapp och välj egenskaper. I den rutan som nu kommer upp finns en flik som heter PLATS. Klicka där och där kan du sedan FLYTTA. Nu ska du leta upp hårdisken D

Kolla i vänstra kanten och rulla ned tills du hittar D och klicka på den. Sedan bekräftar du med OK och då flytta Bildmappen med innehåll till D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kolla i vänstra kanten och rulla ned tills du hittar D och klicka på den. Sedan bekräftar du med OK och då flytta Bildmappen med innehåll till D

Observera att man måste välja en mapp på D:, man kan inte välja D: i sig själv för då riskerar man att få problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har flyttat allt som går är bara programvara kvar på C.

Tydligen ska man kunna expandera C genom att frigöra utrymme på D.

Är lite osäker på hur man gör utan att få problem med starten av Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ytterligare en metod att flytta dessa mappar som jag förutsätter att Windows stöder.

Skriv Lagring i sökrutan och välj alternativet "Standardplatser att spara i" så kan man på ett enklare sätt flytta dessa. (Se bif. bildfil).

Jag har själv haft problem med metoden att flytta via "platsfliken" i egenskaperna för resp. map i samband med reparation av operativsystemet. /bgjo

post-72308-0-64784100-1511368481_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har flyttat allt som går är bara programvara kvar på C.

Tydligen ska man kunna expandera C genom att frigöra utrymme på D.

Är lite osäker på hur man gör utan att få problem med starten av Windows.

 

Det går fint att ändra storlekarna på C och D men inte i Windows Diskhantering. Ladda ner EaseUS Partition Master, https://www.partition-tool.com/. Med det programmet är det lätt att ändra partitionerna.

 

Behöver du hjälp med programmet så fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ytterligare en metod att flytta dessa mappar som jag förutsätter att Windows stöder.

Skriv Lagring i sökrutan och välj alternativet "Standardplatser att spara i" så kan man på ett enklare sätt flytta dessa. (Se bif. bildfil).

Jag har själv haft problem med metoden att flytta via "platsfliken" i egenskaperna för resp. map i samband med reparation av operativsystemet. /bgjo

 

Nu var det ju frågan om Windows 7. Kan inte minnas att den funktionen finns där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går fint att ändra storlekarna på C och D men inte i Windows Diskhantering. Ladda ner EaseUS Partition Master, https://www.partition-tool.com/. Med det programmet är det lätt att ändra partitionerna.

 

Behöver du hjälp med programmet så fråga.

Jag laddade ner programmet i en free-version en min engelska är för dålig för att veta hur man gör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag laddade ner programmet i en free-version en min engelska är för dålig för att veta hur man gör?

 

Öppna EaseUS. Högerklicka på D: och välj Resize. I rutan som kommer upp placerar du muspekaren uppe till vänster i den liila cirkeln. Håll ner vänster musknapp och dra till höger. Du ser då hur "Unallocated space before" ändrar sig. 40000 MB är lika med 40 GB t.ex. Det betyder att du har minskat D: med 40 GB. Upp till dig hur mycket du vill minska D: Klicka sedan på OK.

 

För att ändringen ska ske behöver du sedan klicka på "Apply" uppe till vänster. Klicka på "Yes i rutan som kommer upp. EaseUs kanske vill att du startar om datorn men det är inte säkert eftersom det inte är systempartitionen du ändrar.

 

För att sedan öka C: högerklickar på C: och väljer Resize och i den rutan placerar du muspekaren den här gången till höger i den lilla cirkeln. Håll ner vänster musknapp och dra till höger så långt det går. Klicka OK och sedan igen Apply.

 

Den här gången behöver du starta om datorn. Du får upp en varningsruta där du klickar på "Yes". Det går att göra bägge ingreppen, minska och öka, och sedan klicka på Apply men det är kanske bättre att du gör en sak i taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan också efter att du har minskat D: öppna Diskhanteraren i Windows. Där högerklickar du på C: och väljer "Utöka" och sedan klicka dig vidare genom rutorna.

 

Problemet med Diskhanteraren, är att det går inte minska D: på det sättet som du vill göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna EaseUS. Högerklicka på D: och välj Resize. I rutan som kommer upp placerar du muspekaren uppe till vänster i den liila cirkeln. Håll ner vänster musknapp och dra till höger. Du ser då hur "Unallocated space before" ändrar sig. 40000 MB är lika med 40 GB t.ex. Det betyder att du har minskat D: med 40 GB. Upp till dig hur mycket du vill minska D: Klicka sedan på OK.

 

För att ändringen ska ske behöver du sedan klicka på "Apply" uppe till vänster. Klicka på "Yes i rutan som kommer upp. EaseUs kanske vill att du startar om datorn men det är inte säkert eftersom det inte är systempartitionen du ändrar.

 

För att sedan öka C: högerklickar på C: och väljer Resize och i den rutan placerar du muspekaren den här gången till höger i den lilla cirkeln. Håll ner vänster musknapp och dra till höger så långt det går. Klicka OK och sedan igen Apply.

 

Den här gången behöver du starta om datorn. Du får upp en varningsruta där du klickar på "Yes". Det går att göra bägge ingreppen, minska och öka, och sedan klicka på Apply men det är kanske bättre att du gör en sak i taget.

Stort tack. Nu fick jag en fungerande dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Peof,

Vad kul att det fungerade för dig.

I inlägget som du anser vara bästa lösningen, direkt under finns en knapp:

Markera som bästa lösning.

 

Eftersom du inte redan gjort det (pga. att du kanske inte visste om det) så gör jag det:
Jag klickar och då kommer tråden att bli markerad som löst och dessutom vilken lösning som var bäst.

Se vertpres inlägg inlägg #6 ovan för nedladdningslänken.

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...