Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

OKQ8 Bank och frågor om kortanvändning


ChristerE

Rekommendera Poster

För att förhindra penningtvätt, m m, har banker sedan en tid ålagts att samla in information om kunders kortanvändning. Och nyligen damp det ned ett brev från OKQ8 Bank om detta.

 

Jag uppfattar mig inte som någon kund hos OKQ8 Bank. Har endast ett kreditkort för betalning, som jag haft långt innan OKQ8 Bank kom till. Så bankverksamhet verkar ju inte behövas för att hantera kreditkort. Eventuellt har jag någon gång accepterat att bli överförd till bankverksamheten, och i så fall är det inget konstigt med detta brev.

 

Hur uppfattar ni andra detta, med eller utan kort från OKQ8? Verkar förfrågan okej, eller passar de bara på att samla in diverse uppgifter från naiva kunder?

Banken verkar ha kommit till för att t ex kunna ge ut VISA-kort.
http://www.mynewsdesk.com/se/okq8/pressreleases/okq8-startar-bank-ger-sjaelva-ut-visa-kort-utan-avgifter-356785

 

På fakturorna står det "Fordran enligt denna faktura har överlåtits på OK-Q8 Bank AB." Tolkar det som att jag egentligen inte är kund hos banken utan hos något annat OKQ8-företag.

 

Jag använder, som sagt, kortet endast för betalningar - inga lån, m m, som OKQ8 Bank tillhandahåller. Så kräver de att uppgifterna lämnas in för att kortet fortsättningsvis ska fungera så slutar jag använda kortet. Bensinen kan ju lika gärna betalas med andra kort.

 

Här lämnar du dina uppgifter (om du vill kolla frågorna).
http://okq8.se/minauppgifter

 

Så skriver de att man legitimerar sig med mobilt BankID. Det är förstås okej men vanligt BankID borde väl också fungera. Antingen är det jag som inte har koll eller så är det OKQ8.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De måste väl ha en form av bankverksamhet för att kunna hantera pengar på det vis det gör? Per definition.

 

Dvs du är kund där även om du inte sparar pengar där, du använder kortet, du transfererar pengar genom dem och de är därmed skyldiga att ställa dessa frågor. Skaffa sig denna kunskap.

om du inte gillar det, teckna kort hos annan bank men du lär få svara på dessa frågor även där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De måste väl ha en form av bankverksamhet för att kunna hantera pengar på det vis det gör? Per definition.

 

Dvs du är kund där även om du inte sparar pengar där, du använder kortet, du transfererar pengar genom dem och de är därmed skyldiga att ställa dessa frågor. Skaffa sig denna kunskap.

om du inte gillar det, teckna kort hos annan bank men du lär få svara på dessa frågor även där.

Som jag förstår det startade OKQ8 bankverksamhet för knappt 10 år sedan (se länk i tidigare inlägg). Jag har använt betalkort mycket längre än så, så någon bankverksamhet tycks inte behövas för att hantera den typen av kort.

 

Och som jag beskrev så står det på fakturorna att fordran överlåtits på OK-Q8 Bank. Jag bör alltså rimligtvis vara kund hos något annat bolag inom OKQ8. Det kan t ex jämföras med att man beställer varor hos någon webbutik men får en faktura från Klarna. Jag ser mig då inte som kund hos Klarna, det är endast min betalning som går via dem.

 

Jag har redan andra betalkort som kan användas, så det är redan ordnat. Kan eventuellt ha besvarat motsvarande frågor från min "ordinarie/traditionella" bank (för diverse konton och bostadslån), men att det då kändes relevant så jag inte ens minns det.

 

Har sedan förra inlägget googlat på banker och penningtvätt. Det är mycket upp till bankerna hur de ska hantera detta, och i det här fallet kanske OKQ8 ställer onödigt mycket frågor, i alla fall i mitt tycke.

https://www.konsumenternas.se/betala/betala/om-penningtvatt/kundkannedom

 

Fler än jag har reagerat över frågor.

http://konsumenternasblogg.se/fler-fragor-att-vanta-fran-banken/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder 3 banker, Länsförsäkringar bank, Nordea och ICA banken.

Vad jag kommer ihåg har jag bara fått den här typen av frågor från LFB.

 

Jag känner igen frågorna men saknar frågor om betalningar till och från utlandet.

De frågor jag inte sett är frågor om från vilket land det görs inbetalningar och om man är skattskyldig i något annat land.

 

Jag misstänker (även om jag sett på webben att Nordea fått anmärkningar om att de inte skött det här, ta in information om bankkunder)

att det ska vara fråga om ett visst minimitillgodahovanden på bankkonton / minimiomsättning för att banken ska tvingas ställa sådan här frågor (det kostar pengar att fråga och lagra svaren)

 

Och detta kan vara förklaringen till att jag inte fått sådana här frågor från Nordea respektive ICA banken. Vad jag minns.

 

Att dom ställer krav på mobilt BankId är väl för att spara pengar.

Då slipper dom ju låta någon firma programmera för andra sätt legitimera sig.

Har du andra sätt betala och inte gillar svara på frågorna eller saknar mobilt BankID (som jag saknar) är det ju bara att låta bli svara.

Det enda som händer är att du kanske kan bli av med kortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...