Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installation Samsung Xpress SL-M2026


TomV

Rekommendera Poster

Jag har nyligen installerat en tredje skrivare, en Samsung Xpress SL-M2026.

Jag märkte ingen konstigt vid installationen, men upptäckte efteråt att skrivaren finns med två gånger i listan över tillgängliga skrivare:

 

Samsung M2020 Series (USB001)

Samsung M2020 Series Class Driver

 

Den förstnämnda är förbockad som standardskrivare och försöker man använda den får man felutskrift att den inte hittar skrivaren.

Väljer man istället Class Driver så fungerar det.

 

Troligen är det jag som missförstått något, men om någon kan förklara för mig hur det hänger ihop vore jag tacksam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag har upptäckt en sak till på temat "hittar inte" börjar jag misstänka att det finns ett samband.

Det är mitt BankID på kort som också plötsligt ger "BankID saknas".

Jag vet att båda skrivare och BankID har fungerat efter att Windows Update senast lade in uppdateringar och eftersom det är ett Windows 8.1 system är det inte ofta det tillkommer några uppdateringar.

Efter att det visats sig att det inte hjälper att städa bort BankID Säkerhetspgm och installerat det på nytt har jag börjat misstänka att problemet har samma orsak som skrivaren.

Efter att ha lyckats utesluta bl a USB-portar, USB-kablar, kortläsare, BankID inloggningskort börjar jag famla i blindo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort ett nytt försök att städa bort BankID Säkerhetsprogarmmet och installerat på nytt.

Eftersom detta löste mitt BankID-problem kan man stryka min misstanke om att detta hade något samband med skrivarproblemet.

Mina frågetecken beträffande skrivaren kvarstår dock och jag tar tacksamt emot kommentarer vad det kan bero på.

Jag skrev att Samsung M2020 Series (USB001) var förbockad som standardskrivare, men jag glömde att tala om att om kollar skrivare i Kontrollpanelen (obs Windows 8.1) finns där bara Samsung M2020 Series (USB001) och inte Samsung M2020 Series Class Driver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ovan beskrivs två problem som jag misstänkte kunde ha samband även om det verkade långsökt.

När det löste sig med det ena (BankID) drog jag slutsatsen att det inte fanns något samband.

Nu visar det sig att efter ominstallationen av BankID så fungerar plötsligt skrivaren också.

Jag har inte susning om varför, men det kan jag leva med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...