Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avmontera hårddisk på kommando


Klippan

Rekommendera Poster

Hej, jag fick en fundering efter att ha läst om detta virus som krypterar filer på hårddisken

och där man behöver betala för att få dem upplåsta, i bästa fall.

För att motverka det, förutom att klicka på länkar o mail o allt sådant så får man rådet att ha en helt separat backup på det man vill spara som bara är ansluten till datorn just under backupen.

 

Om man då har ett backupprogram som körs och som också kan exekvera kommandon före o efter backupen, finns det något kommando i Windows 7 (eller någon version överhuvudtaget) som kan montera bort en hårddisk som man har bara för denna backup.

 

Alltså den sitter fysiskt kvar men Windows har kopplat bort den och den finns inte som enhetsbokstav, inte förrän Windows startar om på nytt.

 

Inte vet jag om det skulle förhindra att detta virus skulle upptäcka hårddisken ändå

och komma åt datat men det blev en fundering.

 

Säg att man har tre hårddiskar, system,data och backup. C:, D: och E och efter att backupen gått så kopplas E bort. I Windows syns bara C o D.

 

Skulle det fungera o finns det något sådant kommando?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lämpligt att använda en extern hårddisk som kopplas in via USB. Då kan du dessutom placera hårddisken på annat ställe än datorn mellan backuperna. En backupdisk som sitter i samma dator som du tar backup på är i princip värdelös om tex datorn blir stulen eller brinner upp. 

 

Men som svar på din fråga, nej jag känner inte till något sådant program. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå det finns, använder detta själv precis som du skriver. Ett "efterjobb" i Cobian backup.

Tyvärr kommer jag inte, i skrivande stund ihåg vad programmet heter, sitter med en Mac nu..

 

Ska googla lite och se om jag hittar nåt jag känner igen, annars kollar jag i morgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, se detta och där du t.o.m kan göra script för att automatisk avmontera eller montera.

En bit ned från ovan där det står Tutorial och Batch Script https://superuser.com/questions/704870/mount-and-dismount-hard-drive-through-a-script-software

 

Ja läs hela tråden.

Mvh

Ps. I Windows NT/2000/ME/XP/Vista/7/8/10 bör man inte döpa en sk. batchfil i texteditorn till .bat utan helst döpa en sådan med filändelsen .cmd

http://www.differencebetween.net/technology/difference-between-cmd-and-bat/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...