Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Firefox 57


mbgtmari

Rekommendera Poster

Hej alla Firefox-användare!
Om ni liksom jag försöker fixa till Firefox 57 som ni vill ha denna webbläsare kanske ni har nytta av den här sidan:
https://www.ghacks.net/2017/09/13/firefox-57-disable-highlights-on-the-new-tab-page/
Jag hade åtminstone nytta av den. Det är dock synd att man måste bocka ur hela Highlights funktionen och inte bara kan ta bort vissa Visited pages.

 

Tillägg

Det löste jag genom att ta bort dagens historik, samma metod jag använder när det inte går att logga ut från Eforum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo. dom hittar på Firefox-teamet, när jag kommer hem idag, så är Firefox trög, så jag stänger ner den för att återstarta den, och vips, så är nya 57 inlagd, alla öppna flikar var stängda, flera stycken tillägg avaktiverade, flikarna hamnar åter ovanpå verktygsfältet, allt man byggt upp i utseende borta, blir lite irriterad.

 

Det mesta funkar nog, ff är lite snabbare, men gillar inte att flikarna åter ligger ovanpå, det har jag aldrig gillat sedan dom ändrat detta. Vill ha dom nedanför.

 

Förhoppningsvis kommer en "fix" för det snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fix av en smart ryss

How to enable tabs on bottom in Firefox 57

Inte lätt att få detta fungera, inte här i alla fall, nåväl det löser sig, tack ändå för länken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag vill ha "gamla" kvar då? Hur gör jag då?

försöker jag installera nån äldre upplaga så nog F*N kommer Quantum....

 

Vilket orsaker en SNABB TEMPERATURÖKNING!!!!!

 

Är det NÅGOT som kan få mig att gå in i FÖRHÖJT STABSLÄGE.. så är det när någon/nått väljer åt mig....

 

Har det gått så långt att Konformigheten nått "frispelarna"...?

 

OM så.... illavarslande. Men det finns EU-beslut nu på att "obekväma" sidor skall kunna stängas ner från federalt håll såå....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag vill ha "gamla" kvar då? Hur gör jag då?

försöker jag installera nån äldre upplaga så nog F*N kommer Quantum....

 

Om man vill ha kvar det gamla utseendet etc så finns Firefox ESR som under ett halvår till kommer att vara Firefox version 52 med säkerhetsuppdateringar: https://www.mozilla.org/en-US/firefox/organizations/all/

Eller Pale Moon som är en avknoppning av en äldre Firefox-version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag vill ha "gamla" kvar då? Hur gör jag då?

försöker jag installera nån äldre upplaga så nog F*N kommer Quantum....

 

Vilket orsaker en SNABB TEMPERATURÖKNING!!!!!

 

Är det NÅGOT som kan få mig att gå in i FÖRHÖJT STABSLÄGE.. så är det när någon/nått väljer åt mig....

 

Har det gått så långt att Konformigheten nått "frispelarna"...?

 

OM så.... illavarslande. Men det finns EU-beslut nu på att "obekväma" sidor skall kunna stängas ner från federalt håll såå....

 

Det går bra att ladda ner Firefox 56 och sedan gå in i Inställningar och markera att aldrig söka efter uppdateringar om man vill. Varför man skulle göra det, förstår jag inte. Jag har definitiv inte märkt någon ökning av temperaturen med Firefox 57.

 

Jag provade att ladda ner FF 56 och det var inga problem. Nu har jag gått tillbaka till FF 57.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går bra att ladda ner Firefox 56 och sedan gå in i Inställningar och markera att aldrig söka efter uppdateringar om man vill. Varför man skulle göra det, förstår jag inte. Jag har definitiv inte märkt någon ökning av temperaturen med Firefox 57.

 

Jag provade att ladda ner FF 56 och det var inga problem. Nu har jag gått tillbaka till FF 57.

 

Temperaturökningen är lokalt hos mig, inte datorn. Jag eftersträvar Enkelhet. Allergisk mot " all inclusive".

Köpte en ny W7 pro/retail i kväll (499.-! YES!!) som jag ska "vårda" och lägga in 55:an på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ja jag hade också lite funderingar kring Firefox quantum (ver. 57), men efter att jag kört detta på en gammal slö dator där jag tidigare hade probem att spela upp tex. Youtube-videos med högre kvalitet som både grafikkortet och bildskärmen stöder: så blev jag glatt överraskad.

FF 57 är helt klart snabbare än tidigare och Mozilla har också sagt följande:

https://www.mozilla.org/en-US/firefox/57.0/releasenotes/

Brace yourself for an all-new Firefox. It’s fast. Really fast. It’s over twice as fast as Firefox from 6 months ago, ..//..

FF Quantum ver. 57 använder grafikkortets GPU på ett effektivare och helt annat sätt än tidigare och möjliggör också att avbelasta CPU och samtligt bli mer effektivt.

FF har också slutat med stöd för tex. MS-Silverlight, Java, Adobe etc. Oerhört många tillägg såsom Classic Theme Restorer som jag gillade skarpt. Motorn i FF är helt nybyggd och saknar helt enkelt stöd för äldre plugins.

 

Men det är trots alt två saker jag blir brydd över i FF 57:

1. Helt plötsligt har mitt mitt verktygsfält eller rättarare sagt listen inkl. "tabbarna" där fått samma färger som jag har i Windows, jag vill att detta skall vara neutralt typ grått. Hur får man ordning på detta igen?

2. Tabbarna är återigen på ovansidan, liksom dom hamnade efter FF ver. 26 tror jag det var. Hittills har jag kört Classic Theme Restorer, men som sagt idag går inte detta.

 

Tab under:

För dom som är intresserade så kan jag ge en instruktion hur man får tabbarna under istället för överst, denna skiljer sig lite från kommandona i din video mbgtmari, men jag tror att dessa kommandon kan vara bättre:

 

Gå till Firefox profilmapp:

1. Öppna din hemkatalog för Firefox genom att [Windowstangenten] + [R] (eller öppna kommandotolken på vanligt sätt) i rutan skriva bara %appdata% och tryck [Enter].
2. Gå till X:\Users\xxx\AppData\Roaming\Mozilla\Firefox\Profiles  (där x står för vad det heter hos dig).
3. Skapa en ny mapp som skall heta chrome (om den inte redan existerar).
4. Skapa en ny fil i denna nya mapp som skall heta userChrome.css (Obs! inget .txt efter).

5.. Öppna filen userCrome.css genom att högerklicka på denna > 'Öppna med' och i listan välja Anteckningar (eller vilken som helst editor) >  
6. Kopiera in följande eller skriv exakt::

/* tabs on bottom */
#navigator-toolbox toolbar:not(#nav-bar):not(#toolbar-menubar) {-moz-box-ordinal-group:10}
#TabsToolbar {-moz-box-ordinal-group:1000!important}?

7. I Anteckningar: kicka [Arkiv] > [spara som] > userChrome.css och i listen bredvid sparaknappen välj Kodning: Unicode > klicka [spara]

8. Starta om Firefox

 

Mvh

 

[Edit] Visserligen så har denna instruktion fungerat på en av mina datorer, men det har visat sig att detta inte alltid stämmer så jag hänvisar istället till denna tråd: Tips - Firefox ver. 57 - Flikar under

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är trots alt två saker jag blir brydd över i FF 57:

1. Helt plötsligt har mitt mitt verktygsfält eller rättarare sagt listen inkl. "tabbarna" där fått samma färger som jag har i Windows, jag vill att detta skall vara neutralt typ grått. Hur får man ordning på detta igen?

 

Har du provat med att ändra tema? Klicka på hamburgerikonen längst till höger och välj Anpassa. I nedre delen av fönstret kan du välja Tema.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat med att ändra tema? Klicka på hamburgerikonen längst till höger och välj Anpassa. I nedre delen av fönstret kan du välja Tema.

Ha, fantastiskt!

Det visste jag inte om. Tog ett tag innan jag hittade den knappen du pratade om (alltså den längst ned när man är i anpassningsmenyn), men nu är det precis som jag vill ha det.

 

Mången tack. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ja jag hade också lite funderingar kring Firefox quantum (ver. 57), men efter att jag kört detta på en gammal slö dator där jag tidigare hade probem att spela upp tex. Youtube-videos med högre kvalitet som både grafikkortet och bildskärmen stöder: så blev jag glatt överraskad.

FF 57 är helt klart snabbare än tidigare och Mozilla har också sagt följande:

https://www.mozilla.org/en-US/firefox/57.0/releasenotes/

FF Quantum ver. 57 använder grafikkortets GPU på ett effektivare och helt annat sätt än tidigare och möjliggör också att avbelasta CPU och samtligt bli mer effektivt.

FF har också slutat med stöd för tex. MS-Silverlight, Java, Adobe etc. Oerhört många tillägg såsom Classic Theme Restorer som jag gillade skarpt. Motorn i FF är helt nybyggd och saknar helt enkelt stöd för äldre plugins.

 

Men det är trots alt två saker jag blir brydd över i FF 57:

1. Helt plötsligt har mitt mitt verktygsfält eller rättarare sagt listen inkl. "tabbarna" där fått samma färger som jag har i Windows, jag vill att detta skall vara neutralt typ grått. Hur får man ordning på detta igen?

2. Tabbarna är återigen på ovansidan, liksom dom hamnade efter FF ver. 26 tror jag det var. Hittills har jag kört Classic Theme Restorer, men som sagt idag går inte detta.

 

Tab under:

För dom som är intresserade så kan jag ge en instruktion hur man får tabbarna under istället för överst, denna skiljer sig lite från kommandona i din video mbgtmari, men jag tror att dessa kommandon kan vara bättre:

 

Gå till Firefox profilmapp:

 

1. Öppna din hemkatalog för Firefox genom att [Windowstangenten] + [R] (eller öppna kommandotolken på vanligt sätt) i rutan skriva bara %appdata% och tryck [Enter].

2. Gå till X:\Users\xxx\AppData\Roaming\Mozilla\Firefox\Profiles  (där x står för vad det heter hos dig).

3. Skapa en ny mapp som skall heta chrome (om den inte redan existerar).

4. Skapa en ny fil i denna nya mapp som skall heta userChrome.css (Obs! inget .txt efter).

5.. Öppna filen userCrome.css genom att högerklicka på denna > 'Öppna med' och i listan välja Anteckningar (eller vilken som helst editor) >  

6. Kopiera in följande eller skriv exakt::

/* tabs on bottom */
#navigator-toolbox toolbar:not(#nav-bar):not(#toolbar-menubar) {-moz-box-ordinal-group:10}
#TabsToolbar {-moz-box-ordinal-group:1000!important}?

7. I Anteckningar: kicka [Arkiv] > [spara som] > userChrome.css och i listen bredvid sparaknappen välj Kodning: Unicode > klicka [spara]

 

8. Starta om Firefox

 

Mvh

Förutom att detta inte funkar, så har jag inställt på att FF ska öppna med senaste öppna flikar, men det fungerar inte heller, utan den öppnar med enbart startsida, synnerligen irriterande, jag har också fått importera backup på bokmärken m.m. Denna version av FF imponerar inte på mig än så länge :thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom att detta inte funkar, så har jag inställt på att FF ska öppna med senaste öppna flikar, men det fungerar inte heller, utan den öppnar med enbart startsida, synnerligen irriterande, jag har också fått importera backup på bokmärken m.m. Denna version av FF imponerar inte på mig än så länge :thumbsdown:

 

Hos mig fungerar det utmärkt med inställningen "öppna med senaste öppna flikar". Alla bokmärken finns också. Kanske du ska prova att installera om FF. Jag har i.o.f.s en engelsk version om det nu skulle göra någon skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åter till ver 56, får låta bli att uppdatera ett tag till detta kan åtgärdas, går inte att få ordning på quantum, har testat att ominstallera, men hjälper inte, gör mig inget om flikarna ligger uppe, men funktionen att "öppna senaste flikarna måste fungera, annars är vitsen bort helt med detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag återkommer till Firefox och vill att hemsidan ska öppnas med de flikar jag hade uppe när jag lämnade den så klickar jag på Återställ föregående session, vilket man kommer åt via menyn, dvs hamburgerikonen

post-55300-0-86705700-1511112150_thumb.png

 

Jag har iofs också engelskt Firefox men det tror jag inte har någon betydelse.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, bra att den funktionen finns, men det är ju inställt i inställningar att flikarna ska ligga kvar om man avslutar FF, vilket dom inte gör, ska inte behöva tvinga igång sådana flikar igen, dom ska komma ändå.

 

Men nu kör jag med 56 ändå utan automatisk uppdatering tillsvidare, så får vi se vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den funktionen, Återställ föregående session, har inte jag enligt bild, håller på och testar lite med 57:an igen, men återigen efter uppdateringen till FF 57, har det börjat gå troll i både FF men även i TB, där går det plötsligt inte att klicka på länkar, FF öppnar inga länkar alls längre, frustrerande...

 

post-13429-0-78382300-1511211575_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den funktionen, Återställ föregående session, har inte jag enligt bild, håller på och testar lite med 57:an igen, men återigen efter uppdateringen till FF 57, har det börjat gå troll i både FF men även i TB, där går det plötsligt inte att klicka på länkar, FF öppnar inga länkar alls längre, frustrerande...

 

attachicon.gifsshot-39.png

 

Det beror på att du har markerat "öppna med senaste flikarna" eller vad det står i den svenska versionen. Avmarkerar du det valet och startar om FF, finns funktionen tillgänglig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska kolla på det mer i morgon, just nu har jag totalrensat allt med FF i datorn och kör med Pale Moon istället, blir att labba mer nu under veckan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ger jag upp FF 57, hur jag än gör så vill det inte, flikarna hamnar ovanpå, startade flikar stänger ner vid avslut, startar inte upp igen, fungerar inte att köra via högermenyn heller, den funktionen är nedsläckt, så nu är det Pale Moon som gäller tills FF kan fungera här igen. Tyvärr fungerar inte min lösenordshanterare , men får köra manuellt med denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...