Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver ett Excel makro


Gumman

Rekommendera Poster

Hej! Hoppas på hjälp härifrån :)

Behöver ett makro som plockar ut data. Vertikalt är det datum dag för dag och horisontellt är det värden timme för timme(24 timmar).

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 osv

1998-01-01 15 19 34 76 24 12 42 12 54 34 62

1998-01-02 77 24 63 87 99 34 77 13 00 56 34

 

Man ska kunna skriva in ett från: datum och ett till: datum och en från: timme och en till: timme

och få ut medelvärde från det. Är det möjligt med bara excels inbyggda formler eller måste man använda sig av ett VBA makro? All hjälp är välkommen :) Ursäkta om jag är otydlig, bara att fråga isf så ska jag försöka förklara bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gumman,

 

Med risk för att bli klassad som "...." av forumet för att besvara detta e-post vid denna tidpunkt och datum ger jag dig en matrisformel (!) enligt följande:

 

=MEDEL(INDIREKT(ADRESS(MIN(OM(ICKE(ÄRFEL(HITTA(Startdatum;Datum)));RAD(Datum)));1+Starttid)&":"&ADRESS(MAX(OM(ICKE(ÄRFEL(HITTA(Slutdatum;Datum)));RAD(Datum)));1+Sluttid)))

 

Namn som används i formeln:

Datum = Den kolumn som innehåller datumen för tabellen.

Startdatum = Cellreferens som innehåller det datum som cellintervallet ska börja med.

Slutdatum = Cellreferens som innehåller det datum som cellintervallet ska sluta med.

Starttid = Cellreferens som innehåller den timme som cellintervallet ska börja med.

Sluttid = Cellreferens som innehåller den timme som cellintervallet ska sluta med.

 

Det är en s k matrisformel, varför den ska matas in mha Ctrl+Shift+Enter och XL bekräftar inmatningen med att sätta dit {} (klammrar) runt formeln.

 

Formeln ger celladresserna för intervallet och där INDIREKT-funktionen hämtar värdena som MEDEL-funktionen räknar utifrån ;-)

 

Vi kan också lösa det mha av en VBA-skapad funktion men det är *alltid* att föredra lösningar baserade på funktioner än VBA - då de förstnämnda är inbyggda i XL (=snabbare beräkning)

 

Vänligen meddela mig din e-postadress så ska jag skicka över exempelarbetsboken till dig ;-)

 

God natt,

Dennis

http://www.xldennis.com

 

[inlägget ändrat 2001-10-07 00:49:21 av XL-Dennis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ett snabbt svar! Har varit inne på din sida ett flertal ggr för att få hjälp :).

Har suttit och pillat lite med formeln men har inte lyckats få den att funka :( Skulle vara grymt sjysst om du kunde skicka över ett exemplar så man ser hur det ser ut när det fungerar, isf kan jag kanske lista ut hur du tänkt :)

mailadress: gumman@flashmail.com

 

Tack för hjälpen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gumman,

 

Har postat filen till dig!

 

Lycka till och hör av dig om utfallet, oavsett resultat ;-)

 

Mvh

Dennis

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Har inte kunnat höra av mig tidigare, haft lite datorstrul hemma, kunde inte kolla mailen. Tyvärr har jag inte kunnat testa eftersom filen inte verkat komma fram?

Du skulle möjligtvis inte kunna skicka den igen? än en gång, tack för hjälpen :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...