Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skräppost.


Vinterfiskaren

Rekommendera Poster

Vinterfiskaren

Skräppost.
Jag har senaste tiden fått en del mejl från för mig okända avsändare (personnamn), som automatiskt hamnat i skräppostkorgen. E-post programmet lägger tydligen dessa mejl direkt i skräppostkorgen. Dessa mejl har jag raderat utan att öppna dem.

Jag får mina mejl till mitt Microsoftkonto, Outlook E-post med en hotmailadress.

Har jag fått in något oönskat i datorn?
E-post adressen kan jag ju nå från vilken Windows dator som helst som har ett relativt nytt Operativsystem och Internetanslutning.

Jag har kollat om min e-post adress är kapad via Internetsidorna:
https://haveibeenpwned.com/
och
https://hacked-emails.com/
Svaren som jag fick var.
Good news- no pwnage found och Congratulations! We found no entries for.

Jag med min dåliga engelska tolkar detta som att min e-post inte är kapad.

Tidigare så har jag nästan aldrig fått någon e-post från för mig okänd avsändare. Om jag minns rätt så har jag inte ens fått ett okänt mejl per år.

Datorn fungerar i övrigt bra tycker jag och jag tänkte snart göra en ny Systemavbildning av Operativsystemen, men om jag har fått in något olämpligt i datorn så känns det fel att just nu göra en ny Systemavbildning av Operativsystemen.

Eftersom datorn verkar fungera bra och är uppdaterad så vill jag inte heller via min senaste Systemavbildning, systemåterställa Operativsystemen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att någon skickar e-post till dig så betyder inte det att någon har gjort något fuffens med din dator. Precis som att när du får reklamutskick i brevlådan så har du antagligen inte haft inbrott.

 

Folk skickar spam för det är ett billigt sätt att göra reklam. Ja i många fall är det kanske något fuffens där bakom, men eftersom ditt spamfilter fångat upp det så kan du ignorera e-breven.

 

Det främsta orsaken till att du helt plötsligt får mer spam än vanligt är antagligen för att du har angett din e-postadress på någon webbtjänst och dom har antagligen sålt din e-postadress till spammare för att tjäna en extra slant. Det är inte svårare än så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Vinterfiskaren!

Jag tror inte man ibland får extra mycket spam för att man gjort något speciellt, som att ange sin e-postadress för någon webbtjänst, utan mer för att olika typer av spammare periodvis har högsäsong och är mer aktiva. Jag kan nämligen ibland få spam fast jag inte alls har angett min adress för någon ny webbsida. Du behöver alltså inte misstänka de webbsidor där du inte skrivit ut din webbadress så att vemsomhelst kan se den utan enbart gett den till ett företag eller en organisation för att kunna bli medlem.

 

Att man inte ska skriva sin webbadress så vemsomhelst kan se den har inte alla klart för sig. En del använder t.o.m. sin webbadress som användarnamn på forum vilket jag tycker är helt vansinnigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag registrerade en gång för länge sen en väldigt kort mejladress och det tog bara ett par dagar innan jag började få spam till den. Någon av spammare var slarvig och hade skickat mejlet till många utan att dölja adressen till de andra och det visade sig att personen bara prövade sig fram för adresserna var typ:

 

ceaa

ceab

ceac

cead

 

osv (före den aktuella domänen) och någonstans i listan dök då min adress upp. Sen dess har jag undvikit korta mejladresser och andra mejladresser som liknar vad många andra har (för- och efternamn, förnamn + årtal etc).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på, Vinterfiskaren, att vi pratar om ett hotmailkonto, finns många många miljoner av dessa hotmailadresser på vift i en mängd olika maillistor som är vidaresålda eller på vift av andra orsaker, så att man kan få spam till ett sådant konto är ganska vanligt.

 

Har själv haft flera hotmailadresser, men efter att få lite för mycket spam till dessa, under senare år, så har jag tagit bort dessa.

 

Nej samtycker till övriga här, du har fått ett antal av dessa spam-mail som kan se ut på många olika sätt, bara att kasta bort, låt skräppostkorgen fortsätta göra sitt jobb, visst titta gärna igenom dom ibland ändå, för ett legalt mail som du faktiskt kanske väntar på, kan ändå hamna där, men dom allra flesta behöver du inte bry dig om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...