Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Golvbrunn/vattenlås


kiwi01

Rekommendera Poster

Golvbrunn tror jag det heter, attiraljen i bif bild. Men det är inte brunnen som är problemet utan insatsen, hinken som man lyfter upp för att rensas från hår och annan smuts. Har gjort det hundratals gånger och tidigare var det aldrig problem, men under de senaste månaderna har den blivit trögare och trögare dra upp hinken. I morse var jag tvungen att leta rätt på en stor gammal tång för att dra upp hinken från brunnen. Jag pressar ju inte ner den så varför sitter den så tajt?

post-113521-0-39253500-1510411503_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något skit som sitter i vägen, bör väl sitta en gummipackning som tätar, något med den som suger fast kanske.

Är det stången du lyfter i eller måste du skruva skruvarna, ser ut som skruvar i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det ha göra med fett och skit som stelnat, alltså från tvål, tvättmedels-rester och liknande?

Om du spolar i c:a 5 minuter med hetvatten från duschslangen (c:a 55-60 grader är det väl där)?

Får du upp denna så kontrollera noga runt kanterna på ringen i golvbrunnen och givetvis på kanterna av den du drar upp.

Finns det tecken på att det finns avlagringar av detta eller att det skett korrosion, annat som inte verkar riktigt 100?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag lyfter i stången och ja, det sitter en gummipackning runt om. Det är hela hinken inklusive gummipackningen som jag  rengör med såpa eller liknande, liksom jag borstar brunnkanten ren. Jag har synat packningen och hittar inga konstigheter i den.

 

Nej absolut inte fett som stelnat, duschcreme och schampoo ska väl inte stelna till fett, jag sköljer ju med rent vatten och städar brunnen stup i kvarten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såpa är helt rätt när det gäller gummipackningar, helst Grumme grönsåpa (tallolja), för den torkar inte ut gummit - tvärtom.

- Man kan med fördel smörja in med ren grönsåpa också.

Fungerar det bättre då?

 

Men kan det vara så att gummipackningen svällt, pga. klen kvalitet och innehåller en hel del andra artificiella plastämen?

Ja helt säkert så är det inte en rent gummi.

 

Känns gummipackningen något "för styv" så har den åldrats och du bör nog byta denna.

Kemikalier från schampo och tvättmedel etc. påverkar detta negativt över tid. Syntetiska ämnen i packningen och även gummit förändras.

Det borde kännas om den passar bra eller inte, annars är det väl denna som skall bytas kanske.

 

För om det inte finns några som helst avlagringar eller annat konstigt så är det nog kanske den som är boven i dramat.

En gissning bara.

Mvh :unsure:

 

[Edit] Uppdaterat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klen kvalitet?  :D Packningen har ju funkat bra i tolv år...Allt övrigt rostfritt i badrummet är från FM Mattsson, men denna golvbrunn finns inte i deras sortiment. Trots ihärdigt googlande hittar jag ingen liknande. Hur ska den bytas, av vem och hur hittar jag en som passar?  Alternativet att ta hit en rörmokare som byter ut hela faderullan kan bli en kostsam historia: den fyrkantiga metallplattan på golvet är av en ovanligt liten storlek, ska den bytas mot en nyare måste även klinkerplattorna skäras osv.

 

Får väl hoppas på tången - att den håller några år till, den är från 1964.  ;)

 

En tanke slog mig - pga sjukdom har jag inte använt badrummet på ca 4 veckor. Minns inte om det var torrt eller blött i brunnen när jag började städa i morse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De två stora tillverkarna av golvbrunnar är nog Purus och Jafo så titta på deras sortiment.

 

Går knappast att byta hela golvbrunnen utan att förstöra tätskiktet vilket innebär att det blir en hel badrumsrenovering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klen kvalitet?  :D Packningen har ju funkat bra i tolv år..

Ok. Bra kvalitet alltså, men det betyder inte att den klarar allt i evighet.

Allting slits eller påverkas negativt (kan vara positivt också) från ursprungstillståndet av allting annat över tid.

Det är en både kemisk och fysikalisk process som inte kan stoppas, bara bromsas (ja även att påskyndas).

 

Testa att smörja in med ren grönsåpa till att börja med.

Jag provade att göra en sökning på ditt problem, tyvärr fick jag klena resultat.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om något kärvar på detta sätt kan det vara sand/jord som kilat sig fast.

Kanske har det satts om blommor, kanske har något utifrån spolats av, skitiga stövlar osv.

 

Nu när hinken är lossad och rengjord, går den då lätt att dra upp igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sån tur att det var just grönsåpa jag hade köpt.

 

Ja, just nu gick den mycket lätt att dra upp men då hade jag placerat den just nedanför kanten. Jag föreställer mig att den borde placeras lite längre ner för avrinningens skull.

 

Jag kanske borde dra upp den ännu lite oftare så den inte hinner fastna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra. Ja så kan det vara, men allvarligt så blir jag lite brydd.

Det kan inte vara normalt att man skall behöva dra upp denna mer än max 1 gång/månad eller nåt och inte varje vecka, å andra sidan kan jag ha fel i detta. Andra som har erfarenhet av just dessa kanske bättre kan svara på detta.

 

Kör ett tag nu och återkom hur det fungerar.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lång hår och dessa strån samlas i fördjupningen utanför hinken. För att inte riskera stop och undvika dålig lukt rensar och rengör jag ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

 

Jag har en annan typ, en helt vanlig golvbrunn med hållock strax vid kanten av badkaret och under alla år så har det aldrig varit några som helst problem med detta.

Det enda jag brukar göra: är att ungefär var annan månad eller så, av med locket och rensa allt inkl. tvålrester, fett och annat och aldrig någonsin har jag haft dålig lukt eller stopp i avloppet.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig ser det ut som golvbrunnen är gjord av rostfritt. Ser du ingen skit eller rost som gör att det går trögt så beror trögheten nog på att gummit i packningen har svällt.

Och det kan bero på att

du bytt någon kemikalie du använt i det  här rummet

på att tillverkaren av någon av de kemikalier du använder i det här rummet har bytt en ingående komponent till en billigare och lika bra (enligt säljaren) !

Som packningsgummit svällt av.

Detta

 

 

byta ingående komponent till en billigare och lika bra (enligt säljaren) !

är ett beslut som på många företag kan göras av inköpsavdelningen utan någon kontakt

med den tekniska avdelningen.

 

Jag har under yrkeslivet varit med om det flera gånger på olika företag.

 

I datorsammanhang motsvaras det av en ny drivrutin eller Windowsuppdatering som gör att datorn inte fungerar lika bra sóm den gjorde innan "uppdateringen".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan hålla med dig om ditt resonemang. Dock är det nästan enbart Yes diskmedel eller såpa jag använder i badrummet - det skulle då vara Jif som jag använde under en period då jag inte hade såpa hemma. Är inte säker men det kan tänkas att medlet slank ner även i golvbrunnen någon gång.

Testade i morse, tog av locket och såg att hinken hade sjunkit längre ner än där jag placerade den, dvs förmodligen ner till sitt rätta läge. I stället för att dra rakt upp så vred jag hinken runt samtidigt som jag drog lätt, och donet kom upp utan att bråka. Några gängor finns ju inte men om det hjälper att vrida runt så är det ju bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...