Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lösenordsbyte i Thunderbird och Google


Ove Salmen

Rekommendera Poster

 

Hej är det fler än jag som har flera enheter för att läsa e-post ? Jag har en Android-mobil och en Windowsdator. Läser e-post i båda. Men bytte lösenord i Google på mobilen, när jag skulle läsa e-post i Datorn (Thunderbird) gick inte det, jag hade ju ändrat lösenordet. Sen började helvetet. Google hoppar in med en ruta och vill att jag ska logga in på Google, Thunderbird kontrollerar samtidigt användare och lösenord. Google känner inte igen Datorn och blockerar den. Samtidigt skickar Google e-post om att användare har använt mitt konto.

Jag ska verifiera mina enheter. Det har jag gjort. Sen börjar Google om med ny verifieringsruta...

Hur byter man lösenord på e-post konto i Thunderbird ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Du bör få upp en ruta i Thunderbird när du hämtar mail där lösenord efterfrågas. Du skall spara det nya lösenordet och låta windows hantera det.

Prova att sända mail, en ruta där lösenordet efterfrågas bör dyka upp. Samma sak där, spara det nya lösenordet och låt windows hantera det.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Du bör få upp en ruta i Thunderbird när du hämtar mail där lösenord efterfrågas. Du skall spara det nya lösenordet och låta windows hantera det.

Prova att sända mail, en ruta där lösenordet efterfrågas bör dyka upp. Samma sak där, spara det nya lösenordet och låt windows hantera det.

 

/ Jari

Det är OAuth2 verifiering på mitt e-post konto. Google gmail använder det . Man kan logga in i Google och se sina enheter. Men trixet verkar vara att synkronisera datorn.

Vet inte vad jag gjorde ? Men i laptoppen kunde jag felsöka kontot i Windows mail och åtgärda det. Så där kan jag skicka o ta emot mail.

Men den stationära VILL inte göra exakt samma sak. Så några förslag ? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Hej

Jag har samma problem, som trådskaparen, jag får upp dialogrutan från Thunderbird och fyller i det nya lösenordet men får felmeddelande trots att det är rätt Lösenord.... 

Måste man i GOOGLE nånstans ange att man har en W dator för att det skall funka? Finns det någonstans i Thunderbirds menyer man skall ange lösenordet?

Tacksam för hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så funkar det inte det enda som händer är att mina portabla enheter Padda måste logga in på nytt och mobilen får alla säkerhetsmeddelanden från Google typ verifieringskoder mm

Jag letar men hittar inte nån instruktion för att fixa till den egna datorn där Thunderbird  är installerad.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är rätt säker på att det var så där jag gjorde för mitt Gmail-konto i Thunderbird.

 

Valde du rätt för Thunderbird i din dator när du valde "Välj app" och "Välj enhet"?

Citat

Däremot visas en lista över appar och enheter som du har skapat applösenord för.

Finns Thunderbird och din dator där?

 

Om det inte hjälper behöver du kanske följa anvisningen om "mindre säkra appar".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Lite sent svar, men "case closed" för min del. Jag orkade inte grotta mer med Thunderbird utan gick på Gmails egen "klient". Jag blev efter ett par veckor galen på den, lätt att missa nått o svår att navigera.

 

Jag tog då helt sonika bort mitt gmailkonto i Thunderbirdklienten, och la sen in det på nytt. Och det FUNKADE!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...