Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Synkronisering till Google Drive


Aja

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag jobbar med att lära äldre IT i SeniorNet och jag har bl.a. lärt dem att överföra bilder från mobil till dator/surfplatta via Google Drive. Det funkar utmärkt bra.

 

Knepigare är det att förstå sig på synkronisering. Tar de bort en bild i Google Drive på mobilen så försvinner den även på datorn såvida Google Drive är synkroniserad och det är ju detta som är själva vitsen med Google Drive. Om Googles molntjänst ska tjäna som en extra backup behöver bilderna sparas där oavsett om man tar bort dem från mobilen. 

 

Min fråga är: Kan man ha en mapp i Google Drive som inte synkroniseras medan övriga mappar synkroniseras? Hur går det i så fall till? Jag har förstått att så kan man ha det i iCloud om man han en iPhone/iPad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att det har varit så, men nu när jag testar så ser jag att fotona raderas även på Google foto om man raderar i mobilen, MEN det finns en funktion som heter FRIGÖR utrymme och då tar man bort originalbilderna i mobilen och kvar blir då Google fotobilderna. Jag har inte testat detta så jag vet inte hur det blir.

Hälsningar

Seniornet Katrineholm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

måste nog korrigera mig.

Om jag raderar en bild från mitt bildalbum så verkar de uppladdade filerna ligga kvar i molnet, MEN om jag från mobilen går in i Google foto och raderar så raderas även uppe i molnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google Foto synkroniseras men inte Galleriet. Tar jag bort bilder i Galleriet så ligger de kvar i Google Drive. Jag är ute efter att skydda en mapp i Google drive från synkronisering så att man där kan spara t.ex. bilder utan att de riskerar att försvinna om man rensar Google drive på en annanplattform. Men såvitt jag kan utröna går det inte att göra så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I drive-appen på en dator kan man ju välja vilka mappar som ska synkroniseras.

Har man där undantagit en mapp så finns den inte heller synlig i datorn och man kan därför inte radera den av misstag.

"Lösa" filer synkas alltid.

Detta gäller då på en och samma dator.

 

Ansluter man ex. en mobil enhet och där väljer att synka allt så uppstår risken igen.

Kanske då säkrast att ha ett annat konto, eller annan tjänst, där man lagrar filer enbart via uppladdning från webben.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur undantar man synkronisering av en Drive-mapp i datorn. Högerklickar jag på en mapp hittar jag inget om detta.

 

Oavsett om det går eller inte är det nog bäst att ha en annan tjänst som lager, t.ex. i OneDrive som inte synkas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är appen "Backup and sync from Google" som hanterar synkningen så det är i dess inställningar man får välja mappar.

 

post-52940-0-16978900-1510036944_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har laddat hem Backup and Sync from Google i min Win10 dator. När jag startar den appen/ det programmet så öppnas Google Drive i Utforskaren. Det ser precis ut som gamla Google Drive appen. Den bilden du visar ovan återfinner jag inte. Höger-klickar jag på en mapp kan jag välja "sluta dela". Jag misstänker att om jag väljer detta så synkas mappen inte längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag hittat inställningar i Google Backup and Sync som tycks heta Google Drive och inuti sig ha den gamla Google Drive-mappen. Det är minst sagt förvillande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...