Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad hände med USB minnet? Monterar ej. Fixat.


DePhaz

Rekommendera Poster

OK, det här är inte viktigt men intressant. Hade ett USB minne, ett SanDisk Cruzer Blade 32GB, som jag hade gjort till ett bootbart USB minne. Försökte boota från det men misslyckades (alternativet fanns inte i BIOS på den gamle datorn) men löste det på annat sätt. Nu ikväll behövde jag ett USB minne och tog ovan nämnda men nu vill det inte montera i någon dator alls. Testade både laptopen (Linux Mint) och den stationära (Ubuntu) men det monterar inte. Mycket underligt. OK, jag hittade ett annat minne och det som fanns på 32GB minnet är inte viktigt men det är mycket underligt. Kan USB porten ha förstört minnet? Men WiFi dongeln som sitter i uttaget bredvid fungerar ju (det är moderkortets dubbla uttag).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har några trådar här på eforum där jag hade problem med just flera SanDisk Cruzer Blade. Dock 4 GB. Litar inte ett dugg på dessa men har dem kvar för icke-kritiska användningsområden.

Skulle tro att det misslyckades med att göra minnet bootbart den gången, och att det nu befinner sig i ett ingenmansland.

 

I Linuxmiljön, hur ser det ut med programmet Diskar eller Gparted?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen har jag inga problem med SanDisk men alla har ju olika erfarenheter. Får kontrollera minnet när jag kommer hem och se om det dyker upp som en disk. Hittade inte minnet när jag gick till Hem mappen (diskar, floppy och annat syns ju i kanten).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade inte minnet när jag gick till Hem mappen (diskar, floppy och annat syns ju i kanten).

 

Precis. Därav min undran hur Diskar eller Gparted tolkar minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis. Därav min undran hur Diskar eller Gparted tolkar minnet.

Gick in och tittade under diskverktygen. Jodå, minnet fanns med men omonterat. Jag kunde montera det själv och då dök det upp på skrivbordet som en CD skiva. Detta är logiskt då det är en diskavbild. Tar jag bort minnet utan att avmontera det så blir det ingen ljudsignal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag testade att formatera minnet som "Master Boot Record" och sedan partionerade jag det som "Ext4". Funkade perfekt. Minnet monterar nu som det ska. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...