Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Välja Stekpanna


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Välja stekpanna

 

Tänkte köpa en Jamie Oliver. Men det står non-stick tefal - sen står det överallt att det är farligt? Är det så? I annat fall vad rekommenderar ni som är prisvärt och bra i test? Vilket material? Många säger att keramik påminner om non-stick? Mineral B?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Teflon eller andra modernare non-stick-beläggningar är inte farliga.

Toppen då köper jag den. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en Jamie Oliver som jag vann på någon mässa. Skulle inte köpa just den då den är väldigt "oergonomisk". Ganska tung med ett lite för klent handtag.

Nu finns det ju massa olika stekpannor med ovanstående "design".

Föreslår att du testar i affären, tänk dig att den är fylld med köttfärssås och du behöver lyfta undan den en bit, inte bara byta platta, och sedan hälla ur den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Har en Jamie Oliver som jag vann på någon mässa. Skulle inte köpa just den då den är väldigt "oergonomisk". Ganska tung med ett lite för klent handtag.

Nu finns det ju massa olika stekpannor med ovanstående "design".

Föreslår att du testar i affären, tänk dig att den är fylld med köttfärssås och du behöver lyfta undan den en bit, inte

bara byta platta, och sedan hälla ur den.

Tack! Tänkte mig denna https://m.clasohlson.com/se/Stekpanna-Jamie-Oliver-Stainless-Steel/Pr442191000

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget ont om gjutjärnsstekpannor, dom är normalt outslitliga och mycket bra, men tunga.

 

Som det redan sagts här, så finns det idag många bra non-stick pannor, lätta att göra rent, men lite känsliga för hög värme under längre tid, lätt då att bränna sönder mitt i.

 

Vi har haft dessa pannor i ganska många år, har just nu två olika storlekar av just Jamie Oliver, som är bra, men även denna designer typ är känslig för hög värme under längre tid, och när jag säger så, menar jag att man av någon anledning steker något på högsta värme under längre tid för man tror att t.ex köttbiten, får bättre stekyta.

Men det är bara en myt, och det enda som händer är att man på längre sikt, bränner sönder stekpannan. Sådan behandling tål ingen stekpanna i längden.

 

Men ingen billig modell, har avverkat ett flertal runt 200-300:- klassen som inte håller speciellt länge.

 

Nä, en riktig gjutjärnsgryta och en non stick panna idag av bättre kvalité så klarar man sig i många år.

Köp du den på classe i sjön, tror inte du blir missnöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som den vi har sen ett tag tillbaka. Jag har inte tänkt på att handtaget skulle vara vekt eller så även om vi mest använder en Jamie Oliver storlek 24 cm som ser lite annorlunda ut. Men jag skulle inte vilja vara utan gjutjärnspannan eftersom den är så tålig, t ex skulle jag inte vilja steka lövbiff eller rosta nötter/frön i non-stick-panna just för att den är känslig för hög temperatur (har för mig att den i bruksanvisningen står att pannan inte får upphettas tom och det vill man ju göra när man ska torrosta nötter).

 

Tillägg:

Det är ett par till företag som säljer den pannan för 299 kr utifall att någon av dem ligger bättre till för dig: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3874707

Och under hela året har man kunnat köpa pannan för 299 kr (eller lägre) apropå att Classe skriver att den är kraftigt prissänkt.

 

Apropå Mikael63:s inlägg om vekhet så har Tefal flera pannor som heter något med Jamie Oliver men skiljer sig åt en hel del.

https://www.prisjakt.nu/search.php?query=oliver+stekpanna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycks som man nu slutat med det dåliga, lite för platta och smala handtaget.

Så här ser handtaget ut, dock tror jag att min panna har större diameter än vad som tycks vara på bilden.

Tefal-Jamie-Oliver-Hard-Anodised-Inducti

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycks som man nu slutat med det dåliga, lite för platta och smala handtaget.

Så här ser handtaget ut, dock tror jag att min panna har större diameter än vad som tycks vara på bilden.

 

Det där handtaget ser onekligen rätt vekt ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jamie Oliver. Fått en del skit när man tittar runt, andra som är nöjda.

 

Jag rekommenderar av hela mitt hjärta att åtminstone har en bra bas med en eller två gjutjärnspannor. Som sagt outslitliga och bra underhållna kräver de inte mycket fett. En del gillar även att ha en rostfri panna men där har jag ingen personlig erfarenhet. Teflonpannor (tefal är även det ett teflon) hoppas jag är en fluga som går över, de slits ut för snabbt för att vara trevliga. (och om du har undulat eller papegoja hemma är de rent av farliga för dem, livsfarliga)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Det ser ut som den vi har sen ett tag tillbaka. Jag har inte tänkt på att handtaget skulle vara vekt eller så även om vi mest använder en Jamie Oliver storlek 24 cm som ser lite annorlunda ut. Men jag skulle inte vilja vara utan gjutjärnspannan eftersom den är så tålig, t ex skulle jag inte vilja steka lövbiff eller rosta nötter/frön i non-stick-panna just för att den är känslig för hög temperatur (har för mig att den i bruksanvisningen står att pannan inte får upphettas tom och det vill man ju göra när man ska torrosta nötter).

 

Tillägg:

Det är ett par till företag som säljer den pannan för 299 kr utifall att någon av dem ligger bättre till för dig: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3874707

Och under hela året har man kunnat köpa pannan för 299 kr (eller lägre) apropå att Classe skriver att den är kraftigt prissänkt.

 

Apropå Mikael63:s inlägg om vekhet så har Tefal flera pannor som heter något med Jamie Oliver men skiljer sig åt en hel del.

https://www.prisjakt.nu/search.php?query=oliver+stekpanna

Tack för ett uttömmande och bra svar! Kan man be om en rekommendation på en prisvärd och BRA gjutjärnspanna också?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...