Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tappar kontakten med HDD


Torparn61

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga.

Hoppas detta är i rätt kategori, flytta det annars.

 

Har en Laptop, Lenovo ideapad S510p som givetvis strular för mig.

Är ca. 2 år gammal (datorn alltså), den har under en längre tid bara stannat för mig lite då och då. Brukar hända 2-5 ggr/vecka.

Upptäckte för en tid sedan att felet verkar vara att datorn tappar kontakten med hårddisken.

Så det är "bara" att göra en reset, trycka ner Power-knappen tills datorj-eln slocknar, vänta ett tag och sedan starta om. Sedan kan det fungera någon/några dagar, sedan blir det lika igen.

 

Snälla, vad ska man göra? 

Bifogar en bild på inforuta som kommer fram efter 10-15 minuter.

 

/Tomas

 

post-62298-0-01995400-1509892424_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Googla på

Binga på

Lenovo ideapad S510p problem

så kommer det upp en rad länkar med olika problem och förhoppningsvis lösningar.

överhettning ?

drivrutiner ?

osv

Kanske kan du hitta någon lösning bland länkarna

Har du garanti kvar skulle jag lämna in den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Har du kollat inställningarna för energispar? Det finns inställningar för hur hårddisken hanteras vid viloläge. Den kanske inte vaknar från viloläget?

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan möjlighet är att kontakterna mellan moderkortet och hårddisken inte sitter riktigt bra utan att det glappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

jannejanne: Tack för tipset, borde jag själv kunnat räkna ut...

 

Jari: I 199 fall av 200 så vaknar hårddisken till och allt fungerar som det ska. Är så fruktansvärt irriterande när det blir så där.

 

Cecilia: Ja, så kan det ju vara. Gillar ju inte att öppna Laptopen, nästan alltid något som strular. Men får kanske göra det ändå.

 

 

Tack för svar, om någon kommer på något ytterligare, så skriv gärna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Har kollat bilden du lagt en gång till. Hårddisken saknas. Detta kan bero på inställningarna i bios för hantering av sata/ide. Har varit ute för liknande då cmosbatteriet varit dött och defaultinställningarna åkt in i stället. Du kan också ta bort de två sista alternativen i  bootorder.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...