Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför virussöker Panda så mycket snabbare än Microsoft Security Essentials?


Vinterfiskaren

Rekommendera Poster

Vinterfiskaren

Varför virussöker Panda så mycket snabbare än Microsoft Security Essentials?

 

I den cirka 12 år gamla datorn som har Operativsystemen W 2000, Windows XP och Windows 7, 64 bitars samt en extra intern hårddisk körde jag i Windows 7, med Microsoft Security Essentials en fullständig virussökning på alla Operativsystemen och hårddiskar.

Detta tog cirka 6 timmar och 30 minuter.

I Windows XP som finns installerat i samma dator gjorde jag samma sak fast med Panda Internet Security.

Denna fullständiga virussökningen av hela datorn tog cirka en timme och 20 minuter.

Jag upplever att alla tre Operativsystemen fungerar bra i datorn.

 

Varför virussöker Panda Internet Security i Windows XP igenom hela datorn så mycket snabbare än vad Microsoft Security Essentials gör i Windows 7 Ultimate , 64 bitars?

 

Som sagt cirka 12 år gammal dator: Fyra GB ramminne, fyra stycken 1 GB DDR2-400, två processorer på 3,4 Ghz (2x Intel Xeon 3400 MHz (17 x 200)), Dell Precision WorkStation 470.

 

Jag försöker att komma ihåg att bifoga en bild på den pågående virussökningen med Microsoft Security Essentials när sökningen nästan var färdig.

post-119056-0-39200800-1509785015_thumb.jpg

I Windows 2000 så har jag AVG Free 9.0.935 som antivirusprogram. Jag har aldrig provat att virussöka datorn med AVG utan bara virussökt i W XP och W 7.

Som brandvägg i Windows 2000 har jag Comodo Firewall Pro version 2.4.18.184.

 

AVG och Comodo hämtade jag på Internetsidan: http://www.oldapps.com/index.php

om jag kommer ihåg det rätt med Windows 7.

 

Jag hade tidigare Panda och därefter Avast i Windows 2000 men uppdateringarna av virusdefinitioner krånglade i Panda och Avast så därför byte jag till AVG Free antivirus. AVG uppdaterar virusdefinitionerna helt OK.

 

I Windows 2000 öppnar jag nästan aldrig webbläsaren och är nästan aldrig ute på Internet och surfar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur Panda gör men med moderna antivirusprogram är det vanligt att de sparar information om vilka filer som har genomsökts tidigare och bara kontrollerar nya och ändrade filer när man gör en ny genomsökning. Gamla Security Essentials har nog inte denna finess i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinterfiskaren

Tack för svaren.

Jag tycker att vill man att virussökningen av hela datorn ska ta så kort tid som möjligt så bör man låta ett annat program än Microsoft Security Essentials söka igenom datorn. Panda virussökte igenom datorn nästan fem gånger så snabbt som Microsoft Security Essentials, 390 minuter/80 minuter=4,875 gånger om jag och mobiltelefonen har räknat rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...