Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dubbla inloggningar krävs efter Fall Creators Update


tomashag

Rekommendera Poster

När jag startar Windows så dyker rutan där jag ska fylla i pinkoden upp efter det att jag tryckt på en musknapp. När jag gjort det så försvinner rutan och en blå cirkel startar snurra, den försvinner efter ett tag. Dock så kommer jag inte vidare utan jag måste trycka en gång till på en musknapp och fylla i pinkoden igen, först då kommer jag in. Felet är oberoende om jag kör pinkod eller lösenord (Microsoftkonto). Jag har kört DISM och SFC, inga fel rapporterade. Jag kör Windows 10 Pro och är den ende användaren på datorn. Lite extrainformation: ett tag efter jag har knackat in pinkoden första gången så blir inloggningsbakgrunden något större (mycket lite men dock) samt att den blir något ljusare. När jag sedan knackar in pinkoden andra gången så kommer jag in omedelbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Avaktivera pinkoden permanent. Den är inte säker och är känd för att ställa till med problem.

Det finns i dag inte ett enda Windows system med pin-kod som kan anses säkra!

Dessutom;att logga på med sk. pin-kod gör att Windows och du åsidosätter vissa säkerhetsfunktioner.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows erbjuder en att använda pinkod (Konfigurera PIN-inloggning) så det är ju inte så konstigt om en del använder sig av pinkod istället för lösenord (vilket jag föredrar, eftersom jag har lättare för att komma ihåg ord än siffror).

tomashag, använde du dig av en fungerande pinkod redan i Version 1703, dvs Creators Update? Den enda som skrivit att han använder pinkod är Dimos och han hade inloggningsproblem som tyvärr inte löstes:
https://eforum.idg.se/topic/354491-f%C3%A5-bort-microsoft-inloggningen-logga-in-endast-lokalt/

Jag vet förstås inte om problemen var pinkodens fel men du lär ju märka om inloggningen med det lokala kontot fungerar efter att du tagit bort pinkodskontot, som Flyfisherman rådde dig att göra. Enligt de länkar jag ger i tråden jag länkade till här ovanför verkar det vara bäst att först skapa ett lokalt konto med lösenord och därefter lägga till ett Microsoftkonto som man kan logga in på när när man har behov att exempelvis köpa något i Microsoft Store.

Om inloggningarna (med pinkod och med lösenord) fungerade i Creators Update men inte fungerar efter att du uppgraderat till Fall Creators Update har du bara 10 dagar på dig efter uppgraderingen att rulla tillbaks till den tidigare versionen. Titta först efter att du har Windows.old enligt min bild här
https://eforum.idg.se/topic/354693-%C3%A5terst%C3%A4ll-efter-fall-creators-update/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du absolut vill ha ett så säkert system som möjligt: strunta i pinkod!

Det är inte bra helt enkelt.

Tills Microsoft löst dom fundamentala säkerhetsproblemen med det, ja lägg ned.
Det är mitt tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå,både pinkod och lösenord (Microsoftkonto) fungerade innan updaten. Jag tror inte att jag vill backa tillbaka, då genomlider jag hellre dubbla login  :) men det vore ju intressant att kunna fixa till felet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom inloggningarna fungerade i Creators Update tyder det på att det var något i Fall Creators Update som ställde till det. Min egen uppgradering till den sistnämnda gick hur smidigt som allra helst men ledde tyvärr till att jag inte längre kunde använda min skrivare så jag backade tillbaks till Creators Update. (Nu har jag alltså inte längre den Windows.old jag visar på bilden i den sista länken här ovanför, eftersom Windows.old innehöll Creators Update.) 

 

Har du provat Flyfishermans "tips", om han nu menar att inloggningen skulle lösas om du tog bort pinkodsinloggningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det har jag. Är det inte lite konstigt att bara jag har detta fel? Men det är kanske inte så många som har uppdaterat och kör Win 10 pro 32-bitars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Tipset" fungerade alltså inte. Men det är inte bara du som råkat ut för denna inloggningsförändring. Se här

http://www.winhelponline.com/blog/windows-10-sign-screen-appears-twice-fall-creators-update/

 

Som du ser finns det många "workarounds" att testa, inklusive de som står i den länkade reddit.com-tråden. Om någon av dessa metoder gör så att du bara behöver knappa in din PIN-kod eller ditt lösenord en enda gång, berätta då vilken workaround som fungerade!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...