Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

tidskillnad från två celler rapporterad i en tredje


Patric69

Rekommendera Poster

Hej Ni smarte, 

 

Jag har en formel som fungerar för det som den HAR använts för:

=OM(O4-P4<=0;"";O4-P4)

D v s: OM skillnaden mellan O4 och P4 är mindre eller lika med 0 minuter så händer ingenting. Om skillnaden är större så "rapporteras" skillnaden i N4.

 

Nå, så far so good... Nu är det dock att detta äro fel. Det som SKA rapporteras är allt över 15 minuters skillnad (därunder är inget konstigt). Således tror denne idiot att följande kod ska lösa problemet, men jag gick bet...

=OM(O4-P4<=14;"";O4-P4)

HJÅLP ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HA... tror jag löste det, dock fungerar inte mina villkorsstyrda formatteringar i andra celler som ska färgas och visa svart fetstilad text när villkoret uppfylls. Min lösning på tidsfrågan äro:

=OM(O4-P4<=14;O4-P4;"")

Kan det bekräftas (p g a de villkorsst. formatteringarna är jag osäker) att detta visar tidskillnad OM större än 14 minuter och om mindre ingenting ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så faan jag hade... Mhm, OM skillnaden mellan O4 minus P4 är mer än 14 minuter ska detta synas i N4. Är skillnaden mindre än 15 minuter ska ingenting visas - Det är formeln på svenska och på Exceliska visar det sig svårare än jag tänkt mig... mitt försök ovan verkar inte fungera alls. Input från E-guru ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hihi, Excel är kul... Funderat och googlat som en vettvilling och funnit på detta med tidsomvandling som påverkas av hur cellen är formaterad... 0,009716 tex i en cell formaterad som TAL och tt:mm blir magiskt nog 14 minuter... Således sluter jag mig till att formateringen skulle lyda:

=OM(O4-P4<=0,009716;"";O4-P4)

E' voila... Det verkar som om det fungerar ;) N u är bara frågan hur jag villkorstyr bakgrundsfärg och svart fetstil när detta uppstår. Jag rapporterar väl vidare om det är någon mer newbie än jag som undrar över liknande saker...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MH_ressurect - Tackar ödmjukast. Det där blir ngt att titta på under närmaste dagarna. Tänkte faktiskt på exakt det dilemmat som uppstår om någon månad ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Ni smarte, 

 

Jag har en formel som fungerar för det som den HAR använts för:

=OM(O4-P4<=0;"";O4-P4)

D v s: OM skillnaden mellan O4 och P4 är mindre eller lika med 0 minuter så händer ingenting. Om skillnaden är större så "rapporteras" skillnaden i N4.

 

Nå, så far so good... Nu är det dock att detta äro fel. Det som SKA rapporteras är allt över 15 minuters skillnad (därunder är inget konstigt). Således tror denne idiot att följande kod ska lösa problemet, men jag gick bet...

=OM(O4-P4<=14;"";O4-P4)

HJÅLP ?

Tänk vad bra! Den formeln du skrev i din fråga hade jag jättestor glädje av i ett kalkylblad jag just höll på med.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...