Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Har alla glömt hur man skriver snyggt med handstil?


iPelle

Rekommendera Poster

Jag visste redan att jag glömt hur man skriver ett brev med handstil och snyggt och rätt dessutom, eftersom allt man skriver görs på datorn sedan 25 år tillbaks.

 

När jag härom veckan skulle hämta en tårta ville jag att den kvinnliga bagaren  med snygg handsstil skriva en liten vers jag knåpat ihop till tårtmottagaren.

Trots att det var 4 kvinnor i olika åldrar mellan 20 och 50 i butiken kunde ingen skriva för hand om dom inte fick texta.

Den äldsta tog på sig äran som med knagglig skrivstil fick ihop versen som knappt gick att läsa.

Alla var vana vid att texta när dom skrev för hand och hade helt enkelt glömt bort att skriva med skrivstil.

 

Skönt. Jag som trodde jag var ensam. Finns det fler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur det ser ut i skolan idag men för 10 år sedan skulle eleverna lära sig skrivstil. Inte för att sedan använda den utan mer betraktat som en historia, hur man skrev förr.

Varför vi inte använder skrivstil idag kanske kan besvaras med motfrågan "varför?".

Varför använder vi inte runskrift?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du skriver är riktigt, MH_resurrected. Utvecklingen har alltså gått framåt. Jag gissar att mönstret att kvinnliga studenter i allmänhet skriver läsligare kvarstår. Två orsaker till detta 1) den kvinnliga studenten tänker (i allmänhet) på läsaren 2) min mosters tes från hennes erfarenhet som (moderat) politiker: ju högre ställning hennes manliga partikamrater fick i partiet desto oläsligare blev deras namnunderskrifter.

Jag gissar också att manliga läkare fortsätter att skriva ut svårlästa recept. Eftersom jag inte behövt anlita sjukvården på väldigt länge kan detta bara bli en gissning.

Apropå signaturer så lär de ju avslöja personliga egenskaper. Vet inte om det som står på denna sida är sant, men det är definitivt inte något nytt:
https://utforskasinnet.se/vad-din-signatur-sager-om-dig/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Numera verkar all receptskrivning ske på datorn så de på apoteket slipper försöka tyda deras handstil :)

 

När det gäller könsskillnader i handstil så är min minnesbild från när jag hämtade barn på fritids att flickorna satt runt ett bord och pratade samtidigt som de ritade medan pojkarna lekte på annat sätt, t ex spelade sällskapsspel eller basket/innebandy, byggde grejor eller annat som inte krävde någon finmotorik. Det var förstås inte alltid så eller exakt könsuppdelat på det sättet med definitivt ofta nog för att få en allmän känsla. Naturligtvis blir ens handstil bättre om man har hållit på med mycket finmotorik innan.

 

Kanske därför som handstilen blev bättre när den introducerades senare i det fall som MH_resurrected skrev om, barnen hade helt enkelt hunnit få fler timmar där de övade upp sin finmotorik på annat sätt innan de började med handstilsträningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte det är något glömt. Hur kan man glömma nått som man aldrig lärt sig ?

När jag började i skolan var kravet att efter 1a klass skulle man kunna läsa och skriva.

Klarade man inte det var det bara att gå ett år till i 1a klass. Så jag har gått 2 år i ettan.

Då var det ett självklart krav att man skulle kunna läsa och skriva i 2an för hur skulle

man annars klara studierna ?

Men det försvann snabbt. Den 7åriga folkskolan.

Och istället gav politikerna oss en skola där ett barn kan sitta av 9 år utan att förstå eller kunna vara sig läsa eller skriva. Vanligt är att dom bara slutar att gå i skolan.

Och lämnar skolan utan betyg i ett enda ämne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...