Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Engelska?


Mr Andersson

Rekommendera Poster

De flesta av oss har fått lära oss engelska sedan lågstadiet, vilket jag tycker är bra. 

 

Men det jag egentligen undrar, är hur många av er som använder engelskan regelbundet i ert jobb? Har ni blivit bättre på engelska sedan ni verkligen behövde använda den? I mitt fall så var jag usel på engelska i skolan och fattade inte poängen. Men numera är det naturligt i mitt jobb, vilken även hjälp mig socialt. 

 

Är skolan dålig på att lära ut främmande språk? Eller är så enkelt att det bara är intresse och behov som styr, vad vi lär oss?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har engelska som koncernspråk men jag känner mig inte bekväm med detta.

"Data-engelska" och övrig teknisk dokumentation skriven på engelska funkar bra men "mjuka" frågor som arbetsmiljö mm. är svårtolkad.

 

Min grabb lärde sig nog mer engelska av att läsa hur "cheats" skulle användas i dataspel & tvspel än vad han fick lära sig i skolan.

 

Jag tycker vi ska vara stolta över vårt svenska språk och använda det i större utsträckning än idag.

Finns ju en del låneord från svenskan också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi fick alla på avdelningen ta ett engelskaprov för att se vilken nivå man låg på och jag var den enda som hamnade på "avancerad" nivå. Med eventuellt undantag för den amerikanska medarbetaren, men han fick inte ta provet. Någon hade bestämt sig att han redan kunde engelska.

 

Sen använder jag engelska väldigt ofta då dom japanskalektioner jag går på hålls på japanska/engelska. Då läraren inte är helt bekväm med svenska och alla böcker är på japanska och engelska.

 

Så jag är rätt bekväm med engelska. Jag har märkt att mitt uttal inte är så bra som jag önskar. Men det var länge sedan jag hamnade i en situation där jag inte förstod engelska eller inte kunde göra mig förstådd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det kom in ett par engelsmän på jobbet och en av dem var i samma grupp som jag blev vi ju tvungna att prata engelska på många kafferaster och luncher förutom tiden när vi skulle förklara för honom vad han skulle göra osv och då blev ju alla mycket bättre på engelska allt eftersom.

 

Även om man har engelska i skolan så är det inte samma sak som att hela tiden själv försöka prata med någon. Skolan är ju rätt ineffektiv eftersom det är gruppundervisning och det därmed blir mycket tid som man själv inte arbetar med engelskan utan sitter och halvsover medan någon annan läser högt osv. Även om man kanske har tre lektionstimmar (2 timmar) i veckan i 10 år så motsvarar det mindre än ett halvår med 40 timmar/vecka.

 

Sen hände det ju väldigt mycket från det att jag gick i skolan tills min son började med engelskan. Jag såg ju direkt att deras engelskaböcker i tredje klass var på en helt annan nivå än vad jag mindes så jag letade fram mina gamla böcker och kunde konstatera att de i tredje klass undervisades på den nivån som förekom i mina böcker under andra och tredje året som jag hade engelska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att mina erfarenheter med skolans sätt att lära ut språk delas av er. 

 

Jag hade otroligt svårt att läsa in glosor, där man sedan skulle "förhöras" av läraren och känna sig värdelös inför klassen för att man inte lyckats med detta. Det värsta är dock högläsningen. Rena förnedringen. Jag läser och både läraren och klassen skrattar åt mig, kändes väl inte helt bra. 

 

När jag senare började jobba så var nästan all information på engelska så det var bara att lära sig. Plötsligt hade jag en anledning att lära mig, och sen gick det snabbt. Mitt uttal är väl inte det bästa, men jag gör mig tydligen förstådd och det räcker för mig just nu.

 

Bör språkundervisningen göras på ett annat sätt? Kanske tillsammans med personer som har språket som modersmål? Hur göra för att motivera inlärningen av främmande språk? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med så ska man inte ha en lärare som skrattar åt eleverna. Då har personen nog grovt missuppfattat vad uppgiften som lärare är.

 

Jag minns inte jättebra hur lektionerna var, men vad jag minns så var glospluggande och läsa upp glosorna för klass och lärare i fyran-femman någonting. Sen när skolan förstod att man fått ett grundläggande ordförråd och faktiskt tog in nya ord så slutade den formen av förhör och lektionerna fick en annan form. För jag har inget minne alls av glosor i högstadiet.

 

Men något jag märkt är att när jag läste engelska i skolan så gick det bättre än när jag läser japanska nu. Och antagligen för att dels så är skolan väldigt anpassad till att lära ut. Dagarna gick ju åt till att plugga och man hade väl en liten rutin kring läxor osv. Sen som bonus så är man omgiven av det engelska språket, på gott och ont, med musik, filmer, tv-spel. Min storebror hade engelska serietidningar också. Så det fanns material att öva på.

 

Men jag är inte lika omgiven av japanska. Internet har gjort det mer tillgängligt ja, men engelska ord och fraser dyker ju upp på reklamskyltar, i radioreklam man kan höra i butiker osv. Så att kunna omge sig av ett språk, gör det nog enklare att ta sig till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Stefan Eklinder

Glosor var jag skaplig på att lära mig. Grammatiken var jag mindre bra på. Använder inte engelska på jobbet eller annars heller så ofta. Lätt hänt att engelskan faller bort då.

 

Idag har jag börjat se på filmer utan svensk text. Då lär jag mig en hel del. Även efter en del utlandssemestrar har bättrat på engelskan för min del. Du blir som ett barn som lär sig prata, tycker jag. Du hör och lär hur andra pratar. Ord och uttryck. Sedan är inte alla såvidare bra på engelska som jag träffat. Till och med sämre än mig. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...