Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

FakeBrowser


Bagera

Rekommendera Poster

Hej! 

För första gången sedan jag började använda dator ( 30 år)   så fick jag vid genomsökning  "skadliga objekt hittades"

Sen så följde jag instruktionen, men det slutade med "det skadliga objektet rensades inte".

Jag bifogar bild av förloppet,där jag följde sökvägen och där finns då ingen exefile.

 

Säkerhetsprogram F-Secure som Bredbandsbolaget tillhandahåller. Är väl kanske inte en fulllvärdig version?

 

Mvh

Bagera

post-138590-0-70205600-1509346215_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda programmet som hittade något med Vosteran var  Malwarebytes och  jag ska köra F-Secure fullständig genomsökning. Men jag ska iväg så jag återkommer typ kl.16

post-138590-0-91071200-1509369707_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja Malwarebytes tog bort filerna som den hittade enligt bilden i #8. Och resultatet från F-Secure   "Skadliga objekt hittade 1",  Men  historien upprepas: "det skadliga objektet rensades inte".

 

Jag bifogar bild hur det ser ut nu, och i mappen Installer ligger filen Chrome7z kvar.

post-138590-0-62543300-1509376080_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående vad som stod i ditt inlägg innan du ändrade det så är Vosteran reklamprogram (adware) och eftersom man installerar de flesta sådana frivilligt är det få antivirusprogram som reagerar på dem. Däremot när det ligger en installationsfil för en (ev. falsk) webbläsare inuti en mapp som hör till något annat förstår jag att de blir misstänksamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej  då förstår jag. ! Men kan det där programmet "smyga sig in"  på något sätt. Känns inte som att jag gjort något aktivt val  (laddat ner )i detta fall.  

Men tusen tack för hjälpen tycker att både Edge och Chrome är piggare vid uppstarten :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju ofta så att gratisprogram bifogar diverse onödiga saker som det företaget tjänar pengar på. Enligt dina bilder så skapades mapparna för tre år sen så det är ju inget som skett nyligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...