Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datan uppdaterade sig och raderade återställningsfilerna.


anki2005

Rekommendera Poster

Snälla hjälp!

 

Jag har en Acer Aspire E5-521G-87EH. Datan är drygt 2 år och hade Windows 8 Home installerat.

Uppgradering till Win 10 var det sista jag ville göra, men trots att jag avböjde så slutade det med att jag fick något konstigt felmedelande och datan gjorde en kritisk återställning till fabriksinställning och därefter hämtades alla uppdateringar inkl. win 10.

När jag sedan skulle återställa till win 8, då hade alla återställningsfiler autoraderats. Mappen som heter reg.backup är nästan tom och ett txt.dokument skvallrar om att datan automatiskt har raderat allt efter att den uppdaterats till win 10.

Så nu sitter jag med ett operativ som får mig att bli tokig, har helt kört fast å vet inte hur jag ska få den att fungera normalt. Den startar mängder av processer å appar mm. Den har skapat flera användarkonto och konstiga mappar som jag inte har den blekaste aning om hur det har gått till. Jag önskar bara att jag får en fungerande dataor som inte hänger sig och krånglar. Vill verkligen få bort allt som inte är nödvändigt men vet inte hur.

Finns det något bra program som kan söka igenom datan och sedan tala om vad jag kan ta bort och vad som inte bör tas bort eller stoppas.

 

Mvh Anki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har du startat om datorn > därefter igen låtit det genomsöka efter nya uppdateringar (Start > Inställningar (lilla kugghjulet) > Uppdatering & Säkerhet > Windows update => låt det installera i lugn och ro, sedan startar du om datorn och repeterar igen.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det en mapp som heter Windows.old?

Se bilden i detta inlägg: https://eforum.idg.se/topic/354693-%C3%A5terst%C3%A4ll-efter-fall-creators-update/?do=findComment&comment=1692716

För i så fall kan det gå att göra en återställning till innan installationen av Windows 10.

 

Sen kan det kanske vara bra att veta vilken version av Windows 10 du har fått och det kan du ta reda på genom att starta Kommandotolken eller Power Shell som dyker upp i menyn som syns när du högerklickar på Start-knappen och i Kommandotolken/Power Shell skriva:

winver

och sen trycka på Enter-tangenten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...