Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Visuell händelse, typ programmering?


BitObyte

Rekommendera Poster

Undrar om det finns något program där man kan , typ klistra in, infoga en bild som bakgrund och sedan , klistra in en annan bild/detalj ovanpå den första bilden som går att

röra på/vrida typ en knapp, eller liknande.

Tänker närmast på en bild av  t.ex radio där man kan infoga en bild av en knapp/ratt som går att vrida på visuellt, man kunde sedan spara bilden med olika inställningar på ratten.

Egentligen handlar det om bilder på fysiska grejer till min hemmastudio, det finns så kallade recall-sheets för olika fysiska apparater så att man kan spara inställningarna på ett papper,

men det vore roligare med en bild av grejen med en rörlig ratt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Jag har väldigt begränsade erfarenheter av detta ämne.
 

2. Jag har inte sådär på rak arm något förslag på enkel lösning, även om jag har vissa tankar kring det.

 

3. Tror att det behöver klarställas lite vad som egentligen önskas, men jag fattar kanske trögt:

Du efterlyser "roligare med en bild av grejen med en rörlig ratt". Roligare än vad?

Du skriver även "spara inställningarna på ett papper".

Jag tror det blir svårt att få en rörlig grej utskrivet på ett papper.

 

Menar du att du vill ha denna rörliga "grej" enbart när du producerar bilderna på papper? Att du vrider ratten till 125, skriver ut detta på ett papper, vrider ratten till 225, skriver ut detta på ett papper?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Jag har väldigt begränsade erfarenheter av detta ämne.

 

2. Jag har inte sådär på rak arm något förslag på enkel lösning, även om jag har vissa tankar kring det.

 

3. Tror att det behöver klarställas lite vad som egentligen önskas, men jag fattar kanske trögt:

Du efterlyser "roligare med en bild av grejen med en rörlig ratt". Roligare än vad?

Du skriver även "spara inställningarna på ett papper".

Jag tror det blir svårt att få en rörlig grej utskrivet på ett papper.

 

Menar du att du vill ha denna rörliga "grej" enbart när du producerar bilderna på papper? Att du vrider ratten till 125, skriver ut detta på ett papper, vrider ratten till 225, skriver ut detta på ett papper?

 

1. Jag har väldigt begränsade erfarenheter av detta ämne.

 

2. Jag har inte sådär på rak arm något förslag på enkel lösning, även om jag har vissa tankar kring det.

 

3. Tror att det behöver klarställas lite vad som egentligen önskas, men jag fattar kanske trögt:

Du efterlyser "roligare med en bild av grejen med en rörlig ratt". Roligare än vad?

Du skriver även "spara inställningarna på ett papper".

Jag tror det blir svårt att få en rörlig grej utskrivet på ett papper.

 

Menar du att du vill ha denna rörliga "grej" enbart när du producerar bilderna på papper? Att du vrider ratten till 125, skriver ut detta på ett papper, vrider ratten till 225, skriver ut detta på ett papper?

OK!..jag kanske formulerade mig en aning klumpigt. Grejen är det att det är roligare att få ratten att röra sig på bilden till t.ex 25 på en skala 1-100 nånting i stället för att plita ned rattens läge  på 25 på ett papper som man printtar ut för att spara, så man vet vad man hade för inställningar just då.

Om ratten går att justera på bilden så kan man eventuellt spara bilden med rattens inställning på läge 25.

Nästa gång man vill kolla vad man hade för inställningar på apparaten så klickar man på bilden som heter , typ, compressor- sång 4.

Alltså tillverkarens bild på compressorn som man kunde i  " något program " sätta dit en bild av en ratt som man kan justera.

Det finns en webbsida som erbjuder sådant men det kostar en viss summa varje månad för att använda deras hardware databas ( bilder på ljudgrejer med rörliga rattar).

Samma sak i pappersform är gratis, typ ett dokument med apparaten och man ritar dit inställningarna för hand som går att printta.

Webbsidan heter : teaboyaudio.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte riktigt säker på att jag förstår vad du vill göra.

I de flesta bidredigeringsprogram  kan du lägga in bilder ovanpå andra som du kan skala ner/upp och rotera.

 

Ännu bättre är att i gratisprogrammet Blender lägga in en bakgrundsbild med en väg och sedan gör en ratt som du animerar så den rör på sig åt båda håll som riktiga rattar gör.

Se exempel.

 

 

 

 

post-139749-0-77565700-1509103300_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ok!..försöker förklara på nytt. Bilden skall användas som referens till en riktig fysisk apparat.

Allt sker på datorn i något program ungefär så här:

1. En bild av en riktig fysisk apparat”X” vars rattar /reglagen går att justera med hjälp av musen direkt på bilden av apparat”X”.

2. Rattarnas/reglagens läge på bilden av apparat”X” kan sparas tillsammans med bilden av apparat”X”.

3. Bilden kan sedan användas som referens då man använder samma inställningar på den fysiska apparaten”X” som det är på bilden av samma apparat”X”.

På så vis kan man återkalla inställningar som man hade på den fysiska apparaten med hjälp av bilden på den samma.

Om man hade femtioelva olika inställningar förra veckan så är det ju behändigt att ta fram bilden på de inställningar man hade vid en viss tidpunkt och använda samma inställningar på den fysiska apparaten. Det förutsätter ju att att man kan manipulera/programmera /animera reglagen med hjälp av musen på något vis, men hur och i vilket program det vet jag inte.

Laddar upp en bild på en ljudapparat vars reglagen/rattar eventuellt skulle fås att röra sig, 3 st stora svarta vridpotentiometers/pottar. Kanske skära ut dem och ..ja jag vet inte..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok!..försöker förklara på nytt. Bilden skall användas som referens till en riktig fysisk apparat.

Allt sker på datorn i något program ungefär så här:

1. En bild av en riktig fysisk apparat”X” vars rattar /reglagen går att justera med hjälp av musen direkt på bilden av apparat”X”.

2. Rattarnas/reglagens läge på bilden av apparat”X” kan sparas tillsammans med bilden av apparat”X”.

3. Bilden kan sedan användas som referens då man använder samma inställningar på den fysiska apparaten”X” som det är på bilden av samma apparat”X”.

På så vis kan man återkalla inställningar som man hade på den fysiska apparaten med hjälp av bilden på den samma.

Om man hade femtioelva olika inställningar förra veckan så är det ju behändigt att ta fram bilden på de inställningar man hade vid en viss tidpunkt och använda samma inställningar på den fysiska apparaten. Det förutsätter ju att att man kan manipulera/programmera /animera reglagen med hjälp av musen på något vis, men hur och i vilket program det vet jag inte.

Laddar upp en bild på en ljudapparat vars reglagen/rattar eventuellt skulle fås att röra sig, 3 st stora svarta vridpotentiometers/pottar. Kanske skära ut dem och ..ja jag vet inte..

Hmm..bilden glömde jag ..här kommer den..

Hur laddar man upp en bild.. är tydligen nybörjare på det här forumet.

Då jag klickar på den lilla bildikonen ovanför skrivfälltet fågar den efter en URL:???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Du vill alltså fjärrstyra ratten i en speciell app på din dator. Det kan jag ingenting om. :)

 

OK!...jag antar det..verkar så. Men mycket tack för att du försökte hjälpa mig :) .

Kanske det ändå är enklare att anteckna på ett A4 pappersark vad den fysiska apparaten har för inställningar vid ett visst tillfälle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du körde mac. xocde -> SpriteKit, men det krävs lite programmering...

 

 

Edit

HTML+JS går ju också

 

Ok!..ska kolla saken..får väl försöka lära mig programmering, " för nybörjare", anyway, tack för tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men..

Om du avser att via en dator ändra de fysiska reglagen behöver du små motorer som mekaniskt påverkar reglagen.

Detta går då att göra via dator+styrsystem och man kan nyttja något som kallas recepthantering.

Då kan du spara varje unik inställning(ar) som ett recept och sedan återanvända recepten.

 

Ovanstående går att simulera med rätt mjukvara. Återkommer till detta.

 

Låt säga att du har tre fysiska rattar eller tre sliders.

Du ställer in dessa med värden 10 20 30. Detta är inställning#1. Eller typ "EQ Preset Pop"

I datorns mjukvara har du också tre rattar eller tre sliders med tillhörande numeriskt fält.

I mjukvaran ställer du in, genom att med muspekaren flytta sliders eller via sifferinmatning så att det står 10 20 30. Detta sparar du som recept#1

 

Sedan ändrar till med värden 40 50 60. Detta är inställning#2. Eller typ "EQ Preset Classic"

I datorns mjukvara har du också tre rattar eller tre sliders med tillhörande numeriskt fält.

I mjukvaran ställer du in, genom att med muspekaren flytta sliders eller via sifferinmatning så att det står 40 50 60. Detta sparar du som recept#2

 

När du sedan kommer på att du skulle vilja ha "EQ Preset Pop" men inte minns hur rattarna stod så kollar du i datorn och väljer att "köra" recept#1.

Eftersom du gör detta i simulerat läge kommer rattarna/sliders att ändras, siffervärden kommer att ändras.

Och så får du manuellt ändra dina fysiska reglage så att det stämmer med den bild du ser i datorn.

 

Detta kommer att funka men det torde vara enklare att ta ett fotografi på de fysiska reglagen i läge "EQ Preset Pop" och spara bilden med ett sådant namn.

 

Mjukvaran då.

Ja, de fabrikat jag närmast tänker på är de jag själv jobbat med.

 

Det ena som jag jobbat med i yrket åt en kund är Beijer Electronics

https://www.beijerelectronics.com/

Dock är det många år sedan och jag vet inte om mjukvaran är gratis eller ej.

Tillägg 1: Jo den är gratis https://smartstore.beijerelectronics.com/en/Software/ix%20developer

 

Det andra som jag mera sneglat på, testat i några timmar, är Advantec.

http://www.advantech.com/

Även här flera år sedan men mjukvaran var gratis.

 

Jag kan kolla lite närmare på detta men eftersom jag själv kör Linux kan jag nog inte testa skarpt.

Och om du kör med OS X kanske du behöver Parallells.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm..bilden glömde jag ..här kommer den..

Hur laddar man upp en bild.. är tydligen nybörjare på det här forumet.

Då jag klickar på den lilla bildikonen ovanför skrivfälltet fågar den efter en URL:???

För att ladda upp filer, t ex bilder,  till forumet klickar man på knappen "Använd fullständig editor" och sen på Bläddra-knappen. När man valt filen är det viktigt att även klicka på "Bifoga denna fil".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ladda upp filer, t ex bilder,  till forumet klickar man på knappen "Använd fullständig editor" och sen på Bläddra-knappen. När man valt filen är det viktigt att även klicka på "Bifoga denna fil".

 

OK!..tackar å de ödmjukaste.. laddar upp bilden på den fysiska apparaten.

post-139920-0-13384200-1509132119_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK!..tackar å de ödmjukaste.. laddar upp bilden på den fysiska apparaten.

 

Det är de 3 svarta vridknapparna som jag vill att ska gå att röra på , inga motorer som triggar den fysiska apparaten, endast de 3 svarta knapparna/reglagen på bilden,

som man gör vridbara i något bild program med hjälp av programmering, kanske vet inte..eller i något annat program.

Klipper ut knapparna med musen , kodar dem i något, html..java.. vet inte om det går.

Antagligen sparas projektet som något litet separat program/applikation/app.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är de 3 svarta vridknapparna som jag vill att ska gå att röra på , inga motorer som triggar den fysiska apparaten, endast de 3 svarta knapparna/reglagen på bilden,

som man gör vridbara i något bild program med hjälp av programmering, kanske vet inte..eller i något annat program.

Klipper ut knapparna med musen , kodar dem i något, html..java.. vet inte om det går.

Antagligen sparas projektet som något litet separat program/applikation/app.

 

Det är ju faktiskt som att fotografera den fysiska apparaten efter att man har gjort nya inställningar.

Jag vet att recordstudios gör så om de har många fysiska apparater i sin studio, tar en bild av inställningarna, sparar bilden, tar fram bilden senare för att använda samma inställningar på den fysiska apparaten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men..

Om du avser att via en dator ändra de fysiska reglagen behöver du små motorer som mekaniskt påverkar reglagen.

Detta går då att göra via dator+styrsystem och man kan nyttja något som kallas recepthantering.

Då kan du spara varje unik inställning(ar) som ett recept och sedan återanvända recepten.

 

Ovanstående går att simulera med rätt mjukvara. Återkommer till detta.

 

Låt säga att du har tre fysiska rattar eller tre sliders.

Du ställer in dessa med värden 10 20 30. Detta är inställning#1. Eller typ "EQ Preset Pop"

I datorns mjukvara har du också tre rattar eller tre sliders med tillhörande numeriskt fält.

I mjukvaran ställer du in, genom att med muspekaren flytta sliders eller via sifferinmatning så att det står 10 20 30. Detta sparar du som recept#1

 

Sedan ändrar till med värden 40 50 60. Detta är inställning#2. Eller typ "EQ Preset Classic"

I datorns mjukvara har du också tre rattar eller tre sliders med tillhörande numeriskt fält.

I mjukvaran ställer du in, genom att med muspekaren flytta sliders eller via sifferinmatning så att det står 40 50 60. Detta sparar du som recept#2

 

När du sedan kommer på att du skulle vilja ha "EQ Preset Pop" men inte minns hur rattarna stod så kollar du i datorn och väljer att "köra" recept#1.

Eftersom du gör detta i simulerat läge kommer rattarna/sliders att ändras, siffervärden kommer att ändras.

Och så får du manuellt ändra dina fysiska reglage så att det stämmer med den bild du ser i datorn.

 

Detta kommer att funka men det torde vara enklare att ta ett fotografi på de fysiska reglagen i läge "EQ Preset Pop" och spara bilden med ett sådant namn.

 

Mjukvaran då.

Ja, de fabrikat jag närmast tänker på är de jag själv jobbat med.

 

Det ena som jag jobbat med i yrket åt en kund är Beijer Electronics

https://www.beijerelectronics.com/

Dock är det många år sedan och jag vet inte om mjukvaran är gratis eller ej.

Tillägg 1: Jo den är gratis https://smartstore.beijerelectronics.com/en/Software/ix%20developer

 

Det andra som jag mera sneglat på, testat i några timmar, är Advantec.

http://www.advantech.com/

Även här flera år sedan men mjukvaran var gratis.

 

Jag kan kolla lite närmare på detta men eftersom jag själv kör Linux kan jag nog inte testa skarpt.

Och om du kör med OS X kanske du behöver Parallells.

 

Eventuellt kunde det fungera med något sådant, ingenting behöver triggas till den fysiska apparaten, endast typ en simulering på bilden av apparaten.

Ungefär som att ta en bild av apparaten med inställningarna.

Känner nu redan att min förmåga räcker nog inte till programmering, det verkar väldigt svårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag kikar vidare på detta. Återkommer med antingen något matnyttigt eller besked om att jag inte kan gå vidare.

 

Klistrar in en URL bara för att komma ihåg den

http://electronicsforu.com/resources/cool-stuff-misc/8-free-open-source-software-scada

 

Haa..tror jag har kommit på ett sätt att simulera den fysiska apparaten.

Det finns ett program som heter Synth Edit, där kan man göra VST:s  eller virtuella tillbehör/instrumen/effecter till studio ljud-programmen.

Otroligt enkelt att använda, ingen programmering, man drar bara trådar mellan alla delar med musen och kopplar liksom ihop dem.

Har faktiskt använt det för ett antal år sedan, men nu kom jag att tänka på att det bästa med det programmet(synth edit)är att man kan använda sina egna bilder som bakgrund till alla saker som man tillverkar i programmet.

Då kan man ju ha bilden av apparaten som bakgrund och sätta dit  alla vridknappar och spakar som definitivt går att justera och röra på med musen, det vet jag att det går. Då spelar det ingen roll om det som man skapar i programmet varken ger ljud ifrån sig eller inte , huvudsaken att reglagen går att röra på med musen.

Alla inställningar sparas i ljudprogrammet .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att du hittat en ev. lösning. Jag går bet på att på ett snabbt sätt få igång "min" typ av mjukvara, som egentligen ska användas till något helt annat, i Linux-miljön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att du hittat en ev. lösning. Jag går bet på att på ett snabbt sätt få igång "min" typ av mjukvara, som egentligen ska användas till något helt annat, i Linux-miljön.

 

OK!.. du gör ett bra jobb..låter intressant..fortsätt med det du som kan :)

För övrigt så har jag mina ljudprogram på Win 10, men  allt annat gör jag på Linux jag också, surfar, e-post, och det som jag gör nu just.

Tack för hjälpen och lycka till med utvecklingen av din ide´.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK!..tackar å de ödmjukaste.. laddar upp bilden på den fysiska apparaten.

i vissa CAD-system kan du göra precis allt du vill - och jag menar precis allt du vill!

Man lägger olika lager ovanpå varandra och sedan kör, som ett exempel: du styr med musen eller ett fingeravtrycks-känsligt verktyg allt du vill.

Inkl. att programmera om detta.

Ett annat exempel är att knapparna kan i sig styra händelser i tex.en robot.

 

Detta är inte science fiction, det händer just nu idag.

Solidworks är för övrigt det bland det mest avancerade CAD systemen för simulering, men licensen kostar 10-100 tusentals kronor.

Om du gillar att testa detta så kan du köra helt gratis Epic Games med dess Unreal Engine

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...