Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Handla på internet


Skorpion76

Rekommendera Poster

Här bredvid finns en tråd från en person som hade tänkt köpa sig en Black Berry. Först visste inte jag var det var, men när jag kollade upp det visade det sig vara en telefon. Jag försökte svara i tråden, men mitt svar togs bort.och därför startar jag en egen tråd. I tråden berättar personen att han eller hon har blivit lurad eftersom betalningen antingen ska ske via swish eller internetbank. När man betalar internetbank brukar det vara så att man betalar först och sedan kommer leveransen. Det är i alla fall så som det är tänkt att det ska fungera, men det kan man aldrig lita på eftersom det har hänt att folk har betalat varor som de har köpt på det sättet utan att leveransen har kommit och just därför har jag blivit varnad för att handla saker och ting på internet. Det var vad jag tänkte säga, men när jag svarade i den andra tråden togs mitt svar bort!  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klarna har väl någon slags tjänst där pengarna deponeras hos dem en kort tid medan varan levereras, det heter "köparskydd" eller något liknande. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blackberry-tråden verkar ha tagit en annan vinkel än just "internethandel", men sammanfattningsvis kan man kanske säga att det blir allt knepigare att klara sig med gamla betalningsmetoder, som bankkontoöverföring eller plusgiro, trenden går mot att ta till sig nymodigheter som internetbank och Swish, eller vara beredd att betala med sitt kontokort i iZettle-manicker etc. etc. eller kanske använda någon betalningsapp. Såg att det kommer lanseras en ny betalningsapp för iPhone snart, "Apple Pay". Banken Nordea har skrivit en trudelutt om detta för tre dagar sedan, här: https://www.nordea.se/privat/vardagstjanster/kort/apple-pay.html

 

Man önskar ibland att en lösning skulle kunna fungera och vara i bruk åtminstone 4-5 år utan att man behöver lära sig en helt NY lösning, men tyvärr...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klarna har väl någon slags tjänst där pengarna deponeras hos dem en kort tid medan varan levereras, det heter "köparskydd" eller något liknande. 

Där får man en faktura hemskickad.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här bredvid finns en tråd från en person som hade tänkt köpa sig en Black Berry. Först visste inte jag var det var, men när jag kollade upp det visade det sig vara en telefon. Jag försökte svara i tråden, men mitt svar togs bort.och därför startar jag en egen tråd. I tråden berättar personen att han eller hon har blivit lurad eftersom betalningen antingen ska ske via swish eller internetbank. När man betalar internetbank brukar det vara så att man betalar först och sedan kommer leveransen. Det är i alla fall så som det är tänkt att det ska fungera, men det kan man aldrig lita på eftersom det har hänt att folk har betalat varor som de har köpt på det sättet utan att leveransen har kommit och just därför har jag blivit varnad för att handla saker och ting på internet. Det var vad jag tänkte säga, men när jag svarade i den andra tråden togs mitt svar bort!  

Ditt inlägg togs bort eftersom det inte hade med den trådens ämne att göra. Tråden handlade om hur TS skulle göra för att kunna få tag på en ovanlig mobil. Jag kan inte se att TS har blivit lurad utan bara försöker undvika att risken att bli lurad.

 

Så här löd ditt inlägg:

 

Jag handlar aldrig på Blocket och Swish har jag inte heller. Jag har inte ens Paypal eller Internetbank Jag handlar inte på internet på grund av att jag har blivit varnad för att göra det på grund av att man aldrig kan veta vad det är för några skojare som man möter där.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt inlägg togs bort eftersom det inte hade med den trådens ämne att göra. Tråden handlade om hur TS skulle göra för att kunna få tag på en ovanlig mobil. Jag kan inte se att TS har blivit lurad utan bara försöker undvika att risken att bli lurad.

 

Så här löd ditt inlägg:

 

Cecilia

Moderator

Det ska man självklart undvika så gott det går och det är skälet till att jag inte får handla på internet och betala med internetbank, swish, kreditkort eller vad sidan erbjuder. Den enda betalningsmetod som jag får använda mig av är postförskott. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...