Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte starta med USB


stjo57

Rekommendera Poster

Jag har bytt hårddisk i en laptop och när jag ska installera Windows så har jag det på ett bootable USB men trots att jag går in i BIOS och ändrar gång efter gång så att USB är Boot1 och att jag sparar det så verkar det som det inte sparas ändå för det startar inte med USB och när jag går in i BIOS igen så står Hårddisken som Boot1.
Vad gör jag för fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har du inte sagt vad du har för laptop, men om trycker på F12 vid uppstart, får du då upp startalternativ?

 

Vet du säkert att laptopen går att starta med USB minne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har du inte sagt vad du har för laptop, men om trycker på F12 vid uppstart, får du då upp startalternativ?

 

Vet du säkert att laptopen går att starta med USB minne?

Jag har en ASUS.

Jag kan bara se Boot Option #1 och det är hårddisken.

Om jag väljer Hard Drive BBS Priorities så kommer det upp Boot Option 1, 2 och 3. Där väljer jag 1, går in på den och trycker fram till USB-minnet och väljer sen Save & Exit.

Nej de vet jag inte säkert. Kan man se det på något sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns många ASUS. Får du bara upp ett alternativ när du trycker F12, kanske det inte går. Har du en CD drive?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns många ASUS. Får du bara upp ett alternativ när du trycker F12, kanske det inte går. Har du en CD drive?

Asus Zenbook UX32VD.

Ingen CD.

När jag trycker F12 så kommer jag in i BIOS. Vad menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK , med F12 kommer du till bios. Då har du en annan tangent för att få upp start alternativ utan att gå in i BIOS. Det kan vara F2, F11 ....... Du får se efter i manualen. Jag ska se om jag hittar något på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK , med F12 kommer du till bios. Då har du en annan tangent för att få upp start alternativ utan att gå in i BIOS. Det kan vara F2, F11 ....... Du får se efter i manualen. Jag ska se om jag hittar något på nätet.

Du menar den startmenyn där man kan välja att starta Windows normalt eller startreparation?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar den startmenyn där man kan välja att starta Windows normalt eller startreparation?

Nej

 

Eller du menar menyn där man kan välja Felsäkert läge mm?

Nej

 

Eller menar du Flash menyn?

Eller Redigera startalternativ?

Vet inte vad du med Flash menyn?

 

Vad har du för alternativ i Redigera startalternativ?

 

Jag har inte tid mer. Dags för John Blund. En sak bara. Se om du hittar Secure Boot i bios och avaktivera den i så fall och prova igen. God natt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min ASUS (N56J) trycker jag upprepade gånger på esc-tangenten under bootsekvensen. Jag får då upp en meny med val av bootbara enheter, inklusive monterade usb-enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min ASUS (N56J) trycker jag upprepade gånger på esc-tangenten under bootsekvensen. Jag får då upp en meny med val av bootbara enheter, inklusive monterade usb-enheter.

Tack! Du löste problemet!

När man gör som du beskriver så kommer det upp en liten meny från BIOS och väljer man USB där så kommer det upp en sida där man får trycka valfri knapp om man vill starta med USB. Perfekt att veta detta. Har aldrig sett en sån meny innan ;)

Jag hade testat alla tangenter utom Esc!

Varför det inte funkar att välja USB i vanliga BIOS har jag ingen aning om...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Du löste problemet!

När man gör som du beskriver så kommer det upp en liten meny från BIOS och väljer man USB där så kommer det upp en sida där man får trycka valfri knapp om man vill starta med USB. Perfekt att veta detta. Har aldrig sett en sån meny innan ;)

Jag hade testat alla tangenter utom Esc!

Varför det inte funkar att välja USB i vanliga BIOS har jag ingen aning om...

 

 

Det var det alternativet som jag var ute efter och när jag nu har läst igenom manualen för din dator står det där att man ska använda ESC tangenten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var det alternativet som jag var ute efter och när jag nu har läst igenom manualen för din dator står det där att man ska använda ESC tangenten.

Ok!  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...