Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn seg i vid vissa kommandon


Martassen

Rekommendera Poster

Jag har följande dator: 

https://new.webhallen.com/se/product/253854-Asus-F556UQ-DM737T-15-6-FHD-i7-7500U-8GB-512GB-SSD-GF-940MX-Win-10

 

När jag gör vissa kommandon i Excel så går det långsamt även om Excelarket är litet. 
Idag markerade jag en lite datakalkyl och tryckte F11 och det tar liksom tid innan diagrammet kommer fram.

Samma sak när jag går in Arkiv/Skriv ut så letar den efter skrivare typ. Jag installerade nyss en samsung skrivare trådlös.
Samma sak när jag är inne i Excel och trycker på Utskriftsformat när jag valt Arkiv/Skriv ut". Tar tid innan rutan kommer fram.
Överlag är väl inte datorn seg men la märke till det i dag speciellt i Excel. Jag tror ej det varit så tidigare.

Är det Samsung easy printer manager som tar prestanda ibland eller är det nåt annat?. Jag har installerat en ny skrivare.
Har följande skrivare: https://new.webhallen.com/se/product/225675-Samsung-Xpress-SL-C430W-Farg-Ethernet-WiFi

Har WIndows 10 och Microsoft Office 2016(Ej 365).
Se bifogade bilder på hur autostart(Råka skriva autotext). ser ut mm. Tror jag fick med allt.

 

Tack så mycket på förhand.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara i Excel som datorn är seg?

För då är det nog bra att flytta tråden till underforumet för Excel så att de som kan Excel bra ser den.

 

Social2Search låter som adware.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Osäker om det bara är Excel.

 

Vad innebär Social2Search låter som adware?

Nåt jag ska göra?

 

När jag inte är uppkopplad mot wi-fi finns ingen seghet verkar det som. Ej provat med kabel. Är jag uppkopplad mot wi-fi och i Excel går in väljer fliken Sidlayout och därefter Utskriftsrubriker. Tar tid innan dialogrutan kommer fram. Samma sak när jag trycker F11 i Excel tar det några sekunder extra innan diagrammet kommer fram.

Andra moment i Excel verkar ej ta tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Social2Search är ett icke önskvärt program som mest troligtvis inkommit pga. att du glömt att bocka ur någon sk. 3:e parts-programvara under installation av ett program du själv installerat.

Inget som kommer in av annat per automatik.

Social2Search:

Malware tips: How to remove Social2Search Ads (Virus Removal Guide)

Men du behöver och skall endast endast köra steg ett och starta om datorn!

Inte att följa dom övriga stegen och installera något som helst, det skall du inte göra!

Återkom med resultaten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag avinstallerade nu det där och starta sedan om datorn.
Det kom fram följande dialogruta när jag skulle avinstallera det. (Se bifogat).
Jag tryckte Ja. 

 

Det finns i alla fall inte längre i listan inne i "Lägg till Ta bort program".

Bör tilläggas att inga dialogrutor tar tid när jag ej är kopplad mot wifi.

 

Gick in i Excel och markerade en uppställningen och tryckte F11 och jag tycker det tar några extra sekunder. Många andra moment går ej segt. 
Testar jag trycka F11 igen i samma fil går det ej långsamt. Öppnar jag ny tar det sekunder typ.

 

Gick även in i Word och tog fram en dialogruta som har med marginaler att göra och tog extra tid. Vissa rutor ej tid.

Datorn känns väl inte direkt seg. Ni förstår nog vad jag menar.

 

Eller så kanske det ska vara så vad vet jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp har nu kört igenom.

Bifogar lite loggar också.

Får inte till sista steget för jag verkar ej ha google crome.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du STEP 5 med sista steget? Det står ju i så fall att man bara ska göra detta, dvs återställa inställningarna i sin webbläsare (Internet Explorer, Firefox eller Chrome) till standardinställningarna, om problemen inte löstes av föregående steg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har i alla fall kört igenom stegen och den verkar ha tagit bort (Se bifogat).

 

Jag har Internet exlplorer, Edge och Mozilla firefox. Göra återställning i alla dessa då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har problemen lösts finns det ju ingen anledning att återställa sina webbläsare till default-inställningarna.

 

Hur fungerar Excel och Word nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag starta datorn nu kom det fram svart skärm där det stog hitman (För mig programmet hette så i några av de sista steget). Sedan kom jag in i Windows osv.

 

Datorn i sig upplever jag inte som seg. Det är just knappen "Utskriftsrubriker" och själv diagrammet som tar några extra sekunder innan när jag tryckt F11.
Trycker jag på utskriftsrubriker andra gången i samma fil går det snabbt och likaså f11.
​Öppnar jag en annan ny fil tar det några extra sekunder igen. Ja ni förstår.

​Är jag inte uppkopplad mot internet går det alltid snabbt vad gäller F11 och "utskriftsrubriker".

 

Edit:
​Startade om datorn återigen och ingen svart skärm kom fram med texten hitman.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp har nu kört igenom.

 

​Bifogar lite loggar också.

 

​Får inte till sista steget för jag verkar ej ha google crome.

 

 

Jag avinstallerade sedan programmen.

Vad bra att det har rensats bort en del :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp kanon. Fast det där kommandona tar ändå några sekunder.

Går jag in Arkiv/Skriv ut så söker den efter tillgänliga skrivare och så kommer samsung fram.

​Väljer jag Sidlayout och Skriv ut rubriker så tar det fortfarande några extra sekunder innan rutan kommer fram. Det verkar som utskriftsrelaterade grejer tar några extra sekunder.

​och när jag trycker F11.

​Kanske har det att göra med att jag kör trådlös skrivare?

 

Jag tror det varit så sedan jag installerade min samsungskrivare. (Ej säker).

​I dagarna var jag på ett ställe med datorn och ej uppkopplad mot wifi och då gick kommandona ovan snabbt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har denna skrivaren:

https://new.webhallen.com/se/product/225675-Samsung-Xpress-SL-C430W-Farg-Ethernet-WiFi

 

​Jag trodde jag installerat senaste på nån sajt men kanske inte fick senaste.

 

​Skriver skrivarens namn men jag hittar inte drivrutiner och Generic scanner. Kommer in på Hp.

 

Kom till slut in på denna:

https://support.hp.com/us-en/drivers/selfservice/samsung-xpress-sl-c430-color-laser-printer-series/16462518/model/16462522

 

Vad ska jag välja där? Jag kanske hamnat fel :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag e lite osäker så jag hittar de senaste drivrutinerna till skrivaren. Nån som vet exakt? Om det nu är det som segar som jag nämnt ovan.

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har hamnat på rätt sida för det är ju din skrivare som finns där. (Samsung har kanske något avtal med HP.) Utvidga Firmware, Software... så står det senaste version av Basic drivers.

 

Generic scanner drivrutiner hittar jag inte heller något om. Vem vet, du kanske redan har de senaste drivrutinerna eftersom du kan skriva ut även om du tycker att det tar för lång tid.

 

Tillägg

Ja, HP har ett avtal med Samsung. Jag hittade det i Flyfishermans länk

under SUPPORTNYHETER här:
http://www.samsung.com/se/support/newsalert/
http://www.samsung.com/se/support/newsalert/101252

 

Jag vet inte om avtalet innebär att man kan använda HP print and scan doctor (som jag använder för min HP-skrivare) även för Samsung-skrivare nu. Det vore ju praktiskt i så fall.

https://helpdeskgeek.com/free-tools-review/use-hp-print-scan-doctor-fix-common-printer-problems/
 

https://windows10.help/topic/414-having-printer-problems-after-w10-up-grade/

 

http://filehippo.com/download_hp-print-and-scan-doctor/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag installerade skrivaren har jag för de fråga om jag vill installera senaste drivrutinerna. Ej säker. Antar går installerar på.

 

Kan någon ge mig länk till senaste drivrutinerna för min skrivare och övrigt jag ska göra?

 

Blir det segare vid trådlös skrivare? Det är när jag väljer vissa kommandon i Office det segar lite. Tror framförallt utskriftsrelaterade grejer och tangent F11. Har det med min trådlösa skrivare att göra? Den är ju på nåt vis kopplad till wi-fi.

 

Snällt. Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag installerade skrivaren har jag för de fråga om jag vill installera senaste drivrutinerna. Ej säker. Antar går installerar på.

 

Kan någon ge mig länk till senaste drivrutinerna för min skrivare och övrigt jag ska göra?

 

Blir det segare vid trådlös skrivare? Det är när jag väljer vissa kommandon i Office det segar lite. Tror framförallt utskriftsrelaterade grejer och tangent F11. Har det med min trådlösa skrivare att göra? Den är ju på nåt vis kopplad till wi-fi.

 

Snällt. Tack på förhand.

 

Hej.

Fungerade det inte med min tidigare länk?

Av en helt kuriosa sak, har jag precis igår varit och hjälpt änkan till en kamrat som tragiskt gått bort och där det var en Samsung laser-multifunktions skrivare med skanner och inbyggd Wifi. inga problem.

 

Ja det blir lite segare vid trådlös utskrift, särskilt från en slö dator om du skall skriva ut många sidor, men i praktiken är det väl knappast nåt att bry sig om, såvida du inte arbetar och vill ha ut dessa så snabbt som möjligt.

Tid? Kan inte säga, men borde inte vara så väldans stor skillnad, eftersom skrivaren torde vara långsammare att processa datat än datat som skall skickas till denna.

I så fall är det Wifi uppkopplingen som skulle göra det hela långsammare, men det har jag svårt att tro.

 

Med min Canon Pixma TS S8050 kan jag faktiskt inte mäta skillnad på direkt USB eller wifi utskrifter från andra enheter - förutom att dessa andra har så slöa processorer att det det tar tid för dessa att överhuvudtaget behandla en utskrift.

 

I ditt fall Samsung Xpress SL-C430W färglaserskrivare här är nedladdningssajten du alltid hittar senaste drivrutiner och programvara:

https://support.hp.com/se-sv/drivers/selfservice/samsung-xpress-sl-c430-color-laser-printer-series/16462518/model/16462522

 

Du börjar med att klicka på plustecknet längst till höger där det står: Drivrutin-Programvara för produkt installation:

Grundläggande drivrutiner:

 

1. C43x Series Print Driver V3.00.05.02:02_2017-09-01

 

2. Installera och starta om  datorn.

 

3. Easy Eco Driver V2.01.10 2017-09-01

 

 

Programvara

 

4. Klicka på plustecknet ute till höger:

 

5.Easy Printer Manager V2.00.01.18 2017-09-01

 

6: Easy Wireless Setup V3.70.18.0 2017-09-01

 

7. Set IP V1.05.08.03:14 2017-09-01

 

Nu: punkt 3 är endast för att kunna styra hur skrivaren mer effektivt använder papper och toner etc. och det är faktisk en rätt bra funktion som jag kan rekommendera.

punkt 4, 5, 6 och 7 är inte viktiga för att skrivaren skall fungera med direkt USB-kabel (kör du också wifi så så är det en annan sak), ja punkt 5. kan vara vettigt förstås att ha, men inte nödvändigt.

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Har idag installerat drivrutinerna som Flyfisherman länka. Jag tog alla länkarna.
​Jag tror fannemej detta gjorde susen. Det segar ej längre :-).

 

Tusen tack Flyfisherman och ni andra. Fantastiskt.

 

Jag ska testa lite till och skulle det sega säger jag till.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...