Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utplåna / rensa C-disken


Dimos

Rekommendera Poster

PC för Alla har beskrivit hur man gör en ren installation av Windows 10:

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.634108/windows-10-dvd-usb/sida/2/ren-installation

Jag har redan gjort en ren installation, dvs med rensning av alla dokument och installerade program genom att använda en DVD-skiva med ISO-filen, enligt ditt tips tidigare.

Jag gjorde dock en tabbe och valde England som min region, och trots att jag bytte språk till Svenska genom inställningarna, så har jag alla menyer på engelska.

Hur byter jag till Svenska överallt?

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har redan gjort en ren installation, dvs med rensning av alla dokument och installerade program genom att använda en DVD-skiva med ISO-filen, enligt ditt tips tidigare.

Jag gjorde dock en tabbe och valde England som min region, och trots att jag bytte språk till Svenska genom inställningarna, så har jag alla menyer på engelska.

Hur byter jag till Svenska överallt?

Tack

Misstänker att om det är en W10 Home så måste du göra om allt. Radera allt på c: , installera om W10. Men du tänker sälja datorn ?

Det är inte säkert att en köpare tycker det är en nackdel med engelska på datorn.

Jag och min son har Engelska på datorerna. Jag för mycket av "service"-instruktionerna är på engelska. Min son för jag har velat han ska lära sig engelska.

Och på många "Större" företag i Sverige, tex utlandsägda är engelska officiellt språk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänker att om det är en W10 Home så måste du göra om allt. Radera allt på c: , installera om W10. Men du tänker sälja datorn ?

Det är inte säkert att en köpare tycker det är en nackdel med engelska på datorn.

Jag och min son har Engelska på datorerna. Jag för mycket av "service"-instruktionerna är på engelska. Min son för jag har velat han ska lära sig engelska.

Och på många "Större" företag i Sverige, tex utlandsägda är engelska officiellt språk.

 

Misstänker att om det är en W10 Home så måste du göra om allt. Radera allt på c: , installera om W10. Men du tänker sälja datorn ?

Det är inte säkert att en köpare tycker det är en nackdel med engelska på datorn.

Jag och min son har Engelska på datorerna. Jag för mycket av "service"-instruktionerna är på engelska. Min son för jag har velat han ska lära sig engelska.

Och på många "Större" företag i Sverige, tex utlandsägda är engelska officiellt språk.

 

Misstänker att om det är en W10 Home så måste du göra om allt. Radera allt på c: , installera om W10. Men du tänker sälja datorn ?

Det är inte säkert att en köpare tycker det är en nackdel med engelska på datorn.

Jag och min son har Engelska på datorerna. Jag för mycket av "service"-instruktionerna är på engelska. Min son för jag har velat han ska lära sig engelska.

Och på många "Större" företag i Sverige, tex utlandsägda är engelska officiellt språk.

Ja, det är en Win10 Home. Är det så illa att jag måste installera om?

Jag klarar mig dock på engelska också, men det är en härlig blandning av engelska och svenska just nu.

Om ingen köpare finns, så kanske jag installerar om.

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har redan gjort en ren installation, dvs med rensning av alla dokument och installerade program genom att använda en DVD-skiva med ISO-filen, enligt ditt tips tidigare.

Att bara installera Windows skriver inte över hela hårddisken vilket innebär att det med filräddningsprogram går att läsa vad som tidigare fanns på de delar av hårddisken som nu inte används. Eraser eller liknande program behövs för att skriva över hela hårddisken.

 

 

På båda datorerna, under Aktivering, står det:

"Windows har aktiverats med digital licens som är kopplad till ditt Microsoft-konto".

Och som jag skrev till vertpre ovan: "Jag har 2 olika produktnycklar i de båda datorerna."

Innan du säljer datorn bör du nog frikoppla den licensen från ditt Microsoft-konto för att inte riskera problem.

 

Eftersom den ena datorn kom med Windows 10 förinstallerad så har den en annan produktnyckel än gratisuppgraderade datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-0-86677400-1509023547_thumb.png

 

 

Om du går till kontrollpanelen språk enligt bilden så borde du hitta engelska också förutom svenska.Ligger engelska över den svenska .så se till med knapparna (flytta upp - ned )att svenska ligger överst och starta om datorn.

 

Edit: Om man gör så så borde allt bli på svenska som exempelvis  även texten i utforskaren.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att bara installera Windows skriver inte över hela hårddisken vilket innebär att det med filräddningsprogram går att läsa vad som tidigare fanns på de delar av hårddisken som nu inte används. Eraser eller liknande program behövs för att skriva över hela hårddisken.

 

 

Innan du säljer datorn bör du nog frikoppla den licensen från ditt Microsoft-konto för att inte riskera problem.

 

Eftersom den ena datorn kom med Windows 10 förinstallerad så har den en annan produktnyckel än gratisuppgraderade datorer.

Jag körde Enhetsrensning (Drive Wiper) som finns under Verktyg i CCleaner. 

Högst upp på sidan står det:

"Radera säkert innehållet eller ledigt utrymme på en enhet".

Jag är nästan säker på att det har samma funktion som i Eraser. Har jag fel?

 

Hur frikopplar jag licensen från MS-kontot?

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senaste gången jag sålde en dator gjorde jag ungefär som så: 

Jag körde Belarc Advisor (https://www.belarc.com/products_belarc_advisor) ett program jag fått genom PC för alla, för att få alla grundfakta om datorn, jag körde inga script (det är för komplicerat för mig). Jag loggade in som administratör på datorn (ett konto) raderade min vanliga användare (ett annat konto som inte är administratör på datorn, man ska ju inte köra som administratör i vanliga fall när man bara surfar runt behöver man inte vara administratör utan klarar sig med en låg-behörig användare).  

Sedan använde jag CCleaner för att rensa innehållet på C-disken. 

Därefter skapade jag dessutom en helt ny Outlook-användare med slumpat användar-ID, och gjorde den till administratör på datorn, loggade in på den nya administratören, och tog bort det gamla administratörskontot och körde sedan CCleaner en gång till. 

 

Kortfattat:

Belarc

Rensa och kasta konotn som inte är administratören

Köra CCleaner

Skapa ny administratör, rensa och kasta gamla administratören

Köra CCleaner

Start om Windows 10, i mitt fall, det fanns ett förberett alternativ för ominstallation av Windows 10. Jag körde detta från "nya" administratören. Datorn blev då hängande i uppstartsläget med en start-up bild "Välkommen! Konfigurera grundläggande..." men eftersom jag inte vet vad köparen ville göra fick jag lämna den i det läget.

 

Vid ett tidigare tillfälle med en äldre dator så ominstallerade jag operativsystemet och lade på Linux istället för den ursprungliga Windows-licensen som den gången varit "lös" och alltså inte fanns på den datorn från början. Annars ungefär samma procedur, med överskrivning av hårddisken etc.

 

Knepigt område, detta! I alla fall för en sådan som mig som varken är datorexpert, eller särskilt kunnig, jag gjorde det bästa jag kunde med de lilla kunskaper jag har.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Senaste gången jag sålde en dator gjorde jag ungefär som så: 
Jag körde Belarc Advisor (https://www.belarc.com/products_belarc_advisor) ett program jag fått genom PC för alla, för att få alla grundfakta om datorn, jag körde inga script (det är för komplicerat för mig). Jag loggade in som administratör på datorn (ett konto) raderade min vanliga användare (ett annat konto som inte är administratör på datorn, man ska ju inte köra som administratör i vanliga fall när man bara surfar runt behöver man inte vara administratör utan klarar sig med en låg-behörig användare).  
Sedan använde jag CCleaner för att rensa innehållet på C-disken. 
Därefter skapade jag dessutom en helt ny Outlook-användare med slumpat användar-ID, och gjorde den till administratör på datorn, loggade in på den nya administratören, och tog bort det gamla administratörskontot och körde sedan CCleaner en gång till. 
 
Kortfattat:
Belarc
Rensa och kasta konotn som inte är administratören
Köra CCleaner
Skapa ny administratör, rensa och kasta gamla administratören
Köra CCleaner
Start om Windows 10, i mitt fall, det fanns ett förberett alternativ för ominstallation av Windows 10. Jag körde detta från "nya" administratören. Datorn blev då hängande i uppstartsläget med en start-up bild "Välkommen! Konfigurera grundläggande..." men eftersom jag inte vet vad köparen ville göra fick jag lämna den i det läget.
 
Vid ett tidigare tillfälle med en äldre dator så ominstallerade jag operativsystemet och lade på Linux istället för den ursprungliga Windows-licensen som den gången varit "lös" och alltså inte fanns på den datorn från början. Annars ungefär samma procedur, med överskrivning av hårddisken etc.
 
Knepigt område, detta! I alla fall för en sådan som mig som varken är datorexpert, eller särskilt kunnig, jag gjorde det bästa jag kunde med de lilla kunskaper jag har.

 

Tack ska du har för att du tog tid att förklara för mig. Jag har jobbat med datorer hela mitt vuxna liv, men jag lär mig fortfarande!

Det gäller att vara försiktig och inte naiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drive Wiper bör ju fungera lika bra som Eraser.

 

Nu har jag inte länkat min digitala licens till något Microsoft-konto så jag kan inte kolla, men enligt de sidor jag hittar gör man det från webbsidorna för ens Microsoft-konto.

https://account.microsoft.com/devices

I denna länk finns inget om hur man bortkopplar den digitala licensen från MS-kontot

Jag ska maila dem och fråga.

Tack så länge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I denna länk finns inget om hur man bortkopplar den digitala licensen från MS-kontot

Jag ska maila dem och fråga.

Tack så länge

 

Öppna Inställningar - Uppdatering och säkerhet - Aktivering. Klicka på Mer information och logga in på ditt konto. När du är inloggad, klicka på Enheter. Där väljer du den enhet du ska sälja och klickar på Fler åtgärder. Välj sedan Ta bort dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Dimos vid nyinstallationen skapade endast ett lokalt administrations konto alltså aldrig angav sitt MS konto så har väl datorn ingen koppling till hans MS konto ? .Att licensen nu skulle kopplas till hans MS-konto verkar för mej flummigt.

 

Men det är förstås ingen nackdel att följa länken i inlägg32 och där markera fler åtgärder. Man måste kanske göra det från din andra dator som väl inloggas med MS.kohto .

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Dimos vid nyinstallationen skapade endast ett lokalt administrations konto alltså aldrig angav sitt MS konto så har väl datorn ingen koppling till hans MS konto ? .Att licensen nu skulle kopplas till hans MS-konto verkar för mej flummigt.

 

Så här "flummigt" är det. På min laptop där jag aldrig använt MS konto, bara lokalt konto, står det vid Aktivering, "Windows har aktiverats med en digital licens".

 

Nu klickar jag på logga in med MS konto istället och väljer mitt vanliga MS konto. Då står det vid Aktivering, "Windows har aktiverats med en digital licens som är kopplad till ditt MS konto".

 

Nu klickar jag på logga in med Lokalt konto igen och då står det vid Aktivering, "Windows har aktiverats med en digital licens".

 

Men det är förstås ingen nackdel att följa länken i inlägg32 och där markera fler åtgärder. Man måste kanske göra det från din andra dator som väl inloggas med MS.kohto .LARSAS

Man behöver inte göra det från en dator med MS inloggning eftersom  man måste logga in med ett MS konto på hemsidan för att kunna göra ändringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte göra det från en dator med MS inloggning eftersom  man måste logga in med ett MS konto på hemsidan för att kunna göra ändringar.

Ja så är det nog. Om han nu endast har ett lokalt konto på den ominstallerade datorn så syns nog inte den datorn längre i länken inlägg 32. Då är ju det hela avslutat.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag klickar på länken i inlägg 32 ser jag båda datorerna. I texten står det:

"Enheter som du har loggat in på med ett Microsoft-konto".

Jag följer vertpre's rekommendation och tar bort datorn från listan.

Tack för alla svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drive Wiper bör ju fungera lika bra som Eraser.

 

Nu har jag inte länkat min digitala licens till något Microsoft-konto så jag kan inte kolla, men enligt de sidor jag hittar gör man det från webbsidorna för ens Microsoft-konto.

https://account.microsoft.com/devices

Jag ringde till Microsoft support, som rekommenderade samma lösning, dvs klicka på denna länk, logga in på mitt MS-konto och under Enheter / Flera åtgärder klicka på Ta bort dator (min stationära alltså!). Att ta bort och ersätta moderkortet är inte aktuellt.

Tack för alla svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...