Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utplåna / rensa C-disken


Dimos

Rekommendera Poster

Hej

Jag ska sälja en äldre stationär dator uppdaterad med win 10. Det finns även några program, men ingenting av dessa (inkl win 10) vill jag lämna kvar till köparen.

Fungerar det att formatera / utplåna C-disken permanent, dvs utan möjlighet för köparen att hitta gamla filer och dokument?

Kan jag isåfall köra format från C: eller från en annan extern hårddisk? Jag har Ashampoo Win Optimizer, kan detta program göra jobbet?

 

En fråga till; Kan jag lämna kvar win 10 på datorn utan min licens?

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att formatera raderar ingenting (mer än innehållsförteckningen) och är busenkelt att återställa.

Du behöver ett program som faktiskt skriver över disken, tex detta 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga till; Kan jag lämna kvar win 10 på datorn utan min licens?

Tack

 

Nej, det kan du inte.

 

Det där ett problem nu med Win 10, eftersom licensen ligger sparad på moderkortet och på ditt Microsoft konto, om du har sådant. Har du uppgraderat med gratis uppgraderingen, är den bara giltig för datorn som uppgraderades. Du kan inte använda gratis licensen på en annan dator.

 

Däremot, men jag är inte helt säker, kan den du säljer datorn till troligtvis installera Win 10 och använda "din" licens eftersom den ligger på moderkortet.

 

Har du däremot köpt en licens kan du använda den på en annan dator men du måste först avinstallera Windows på den dator där den redan är installerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag lämna kvar win 10 på datorn utan min licens?

 

Som vertpre säger, så kan du inte det, men i och med Windows 10, så har Microsoft gjort om detta med licenserna, så att licensen ligger enbart knuten via ditt Microsoft-konto, som du förmodligen har ett av.

Licensen är lössläppt från datorn, så att man ska få det lättare att uppgradera sin dator, utan att behöva omaktivera produktnyckeln varje gång man byter fler än en hårdvara.

Men som sagt, datorn är ändå knuten till licensen, så bara lämna med operativet och ha nyckeln/licensen kvar, kan du inte, men du kan naturligtvis lämna med/sälja med  licensen/nyckeln när du säljer datorn. Alternativet är att formatera bort operativet, sälja den utan operativ, eller installera ett linux och lämna med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På denna stationära dator har jag haft en licens för windows 7 Home Premium och uppgraderade till Win 10 gratis.

Detsamma har jag gjort med min laptop som jag använder nu och jag tror att jag har använt samma produktnyckel för båda (jag har MS-konto).

Som jag försöker förstå så kan köparen använda datorn med min licens, men var finns den? På moderkortet eller är den knuten till MS-kontot?

Funkar Erase-programmet att utplåna hårddisken permanent? 

Hur kan jag lämna kvar win 10 utan licens?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På denna stationära dator har jag haft en licens för windows 7 Home Premium och uppgraderade till Win 10 gratis.

Detsamma har jag gjort med min laptop som jag använder nu och jag tror att jag har använt samma produktnyckel för båda (jag har MS-konto). [...]

Hur kan jag lämna kvar win 10 utan licens?

Det kan du inte. Windows 10 var ju en gratis uppgradering av din Windows 7 Home Premium licens, inte ett fristående gratis operativsystem för alla att installera i en dator utan operativsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vertpre säger, så kan du inte det, men i och med Windows 10, så har Microsoft gjort om detta med licenserna, så att licensen ligger enbart knuten via ditt Microsoft-konto, som du förmodligen har ett av.

Licensen är lössläppt från datorn, så att man ska få det lättare att uppgradera sin dator, utan att behöva omaktivera produktnyckeln varje gång man byter fler än en hårdvara.

Men som sagt, datorn är ändå knuten till licensen, så bara lämna med operativet och ha nyckeln/licensen kvar, kan du inte, men du kan naturligtvis lämna med/sälja med  licensen/nyckeln när du säljer datorn. Alternativet är att formatera bort operativet, sälja den utan operativ, eller installera ett linux och lämna med.

 

Det stämmer inte. Så här står det på Microsofts support hemsida

 

Under installationen uppmanas du ange en produktnyckel om ingen digital licens hittas på din dator. Det krävs en giltig produktnyckel eller digital licens för att aktivera Windows 10. Det går inte att slutföra aktiveringen utan en.

 

Licensen borde alltså finnas både på datorn och Microsoft konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På denna stationära dator har jag haft en licens för windows 7 Home Premium och uppgraderade till Win 10 gratis.

Detsamma har jag gjort med min laptop som jag använder nu och jag tror att jag har använt samma produktnyckel för båda (jag har MS-konto).

Som jag försöker förstå så kan köparen använda datorn med min licens, men var finns den? På moderkortet eller är den knuten till MS-kontot?

Funkar Erase-programmet att utplåna hårddisken permanent? 

Hur kan jag lämna kvar win 10 utan licens?

 

Eraser raderar och skriver över allt som finns på datorn.

 

Jag kan förstå att svaren du har fått inte faller dig i smaken men det hjälper inte att du ställer frågan flera gånger.

Du kan inte lämna kvar Win 10 utan licens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns även några program, men ingenting av dessa (inkl win 10) vill jag lämna kvar till köparen.

 

En fråga till; Kan jag lämna kvar win 10 på datorn utan min licens?

 

Motstridigt. Vad önskas egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer inte. Så här står det på Microsofts support hemsida

 

 

Licensen borde alltså finnas både på datorn och Microsoft konto.

Precis vad jag är inne på vertpre, detta har varit uppe tidigare...

 

https://eforum.idg.se/topic/354043-aktivering/

 

Det är som du är inne på, skillnad på en digital licens och en aktiv produktnyckel.

 

Står uttryckligen vad som gäller vid köp av begagnad dator...

 

https://support.microsoft.com/sv-se/help/10751/windows-why-activate, under "En begagnad dator"

 

Är du Dimos ändå osäker, kan du alltid kontakta Microsofts Support och kolla vad som gäller idag. Men antagligen som det står på dessa Microsoft-sidor som redan skrivits om här i tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan du inte. Windows 10 var ju en gratis uppgradering av din Windows 7 Home Premium licens, inte ett fristående gratis operativsystem för alla att installera i en dator utan operativsystem.

Om Windows 7 licensen var en fullicens (retail) kan Windows 10 flyttas till en annan dator.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis vad jag är inne på vertpre, detta har varit uppe tidigare...

 

https://eforum.idg.se/topic/354043-aktivering/

 

Det är som du är inne på, skillnad på en digital licens och en aktiv produktnyckel.

 

Står uttryckligen vad som gäller vid köp av begagnad dator...

 

https://support.microsoft.com/sv-se/help/10751/windows-why-activate, under "En begagnad dator"

 

Är du Dimos ändå osäker, kan du alltid kontakta Microsofts Support och kolla vad som gäller idag. Men antagligen som det står på dessa Microsoft-sidor som redan skrivits om här i tråden.

Jag har chattat med MS-support. Det kom fram följande:

- Datorn kom med Win 7 förinstallerad. Jag har alltså en OEM-licens som finns på moderkortet.

- Det enda som hjälper är att göra en fabriksåterställning (https://support.microsoft.com/sv-se/help/12415/windows-10-recovery-options

- Ta bort moderkortet (eller ersätta det med ett nytt innan försäljning).

Hoppas dessa svar klargör frågeställningen och de olika åsikterna!

 

Bäst är kanske att skrota datorn! (förstöra hårddiskar och moderkortet innan).

Tack för alla svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har chattat med MS-support. Det kom fram följande:

- Datorn kom med Win 7 förinstallerad. Jag har alltså en OEM-licens som finns på moderkortet.

- Det enda som hjälper är att göra en fabriksåterställning (https://support.microsoft.com/sv-se/help/12415/windows-10-recovery-options

- Ta bort moderkortet (eller ersätta det med ett nytt innan försäljning).

Hoppas dessa svar klargör frågeställningen och de olika åsikterna!

 

Bäst är kanske att skrota datorn! (förstöra hårddiskar och moderkortet innan).

Tack för alla svar

    Varför inte sälja datorn med  Windows 10 licensen .I och med att det är en OEM licens får den väl inte flyttas till en annan dator. Eller?

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

    Varför inte sälja datorn med  Windows 10 licensen .I och med att det är en OEM licens får den väl inte flyttas till en annan dator. Eller?

 

LARSAS

Du har säkert rätt. Den licens som finns i datorn jag ska sälja kan inte vara samma som jag har i min ASUS-laptop, som kom förinstallerad med Win 10 Home.

Som jag börjar förstå så (om han får min licens) kan han inte använda datorn om han inte själv har ett MS-konto.

Det behövs ändå en fabrikåterställning med rensning av all data, utom OS (som då kanske återställs till win 7?).

Rätt uppfattat av mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Dimos skulle sälja datorn med Windows 10 licensen i vad ska han då ha i sin laptop?

Det kan knappast vara samma licens.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det framgår av Dimos senaste inlägg. Jag missförstod honom. Han måste ju ha olika moderkort i sina datorer, ett i sin stationära dator och ett annat i sin laptop. Laptopen kom ju förinstallerad med Windows 10 så den behövde han ju inte uppgradera med någon produktnyckel. Däremot har han kanske samma MS-konto i båda så det är nog säkrast att han återställer den stationära datorn till fabriksinställningarna som Microsoftsupporten rådde honom till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Dimos skulle sälja datorn med Windows 10 licensen i vad ska han då ha i sin laptop?

Ja Mari, det var min stora rädsla från början och det är därför jag ställde frågan.

Jag har alltså en skiva med Windows 7 Home Premium, där det står Uppgradering. I fodralet finns även en produktnyckel. Jag kommer inte ihåg vilket år jag fick det.

Jag har köpt och bytt många datorer och laptops de senaste 10-15 åren och är inte riktigt säker på i vilken av dessa jag har behövt att ange produktnyckel.

Både den stationära som jag ska sälja och min nuvarande laptop kom dock med windows installerade (win 7 resp 10).

Så, jag blir väl av med min licens om jag ger bort min produktnyckel, börjar jag inse nu av din kommentar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en licens per dator så du har absolut inte samma licens i de två datorerna och det är ingen risk att du blir av med licensen i den bärbara datorn för att du säljer den stationära.

 

Innan en försäljning är det bra att tömma hårddisken helt t ex med Eraser, som det föreslogs tidigare i tråden, och sen gör du en ren installation av Windows 10. Installationsskiva för Windows 10 kan du hämta på Microsofts webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en licens per dator så du har absolut inte samma licens i de två datorerna och det är ingen risk att du blir av med licensen i den bärbara datorn för att du säljer den stationära.

 

Innan en försäljning är det bra att tömma hårddisken helt t ex med Eraser, som det föreslogs tidigare i tråden, och sen gör du en ren installation av Windows 10. Installationsskiva för Windows 10 kan du hämta på Microsofts webbplats.

Jag tror att jag har fattat nu!

Tack för det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill se och jämföra dina licenser kan kopiera följande. Öppna sedan Anteckningar och klistra in. Välj sedan "Spara som" inte "Spara". I rutan som kommer upp väljer du var du vill spara. Välj sedan "Alla filer" där det står "Filformat" och sedan i Filnamn skriver du t.ex. Nyckel.vbs. Du kan välja vilket namn du vill bara det har ändelsen .vbs. Leta sedan upp filen och dubbelklicka.
 
Det är inte jag som har skrivit scriptet men det fungerar.

Set WshShell = CreateObject("WScript.Shell")
MsgBox ConvertToKey(WshShell.RegRead("HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\DigitalProductId"))

Function ConvertToKey(Key)
Const KeyOffset = 52
i = 28
Chars = "BCDFGHJKMPQRTVWXY2346789"
Do
Cur = 0
x = 14
Do
Cur = Cur * 256
Cur = Key(x + KeyOffset) + Cur
Key(x + KeyOffset) = (Cur \ 24) And 255
Cur = Cur Mod 24
x = x -1
Loop While x >= 0
i = i -1
KeyOutput = Mid(Chars, Cur + 1, 1) & KeyOutput
If (((29 - i) Mod 6) = 0) And (i <> -1) Then
i = i -1
KeyOutput = "-" & KeyOutput
End If
Loop While i >= 0
ConvertToKey = KeyOutput
End Function

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorer som gratis har uppgraderats till Windows 10, som trådskaparens, har ju en produktnyckel som är en av ett fåtal standardnycklar.

Som exempel så får jag i min dator fram den nyckel som står i detta inlägg: https://malwaretips.com/threads/how-to-find-your-windows-10-product-key.49348/#post-419725 för VB Script.

 

Man kan läsa om digitala licenser här: https://support.microsoft.com/sv-se/help/12440/windows-10-activation

Den digitala licensen utgår från datorns hårdvaru-id som i huvudsak beror på moderkortet.

 

Man kollar om man har en digital licens genom att följa det som står under "Kontrollera aktiveringsstatus".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill se och jämföra dina licenser kan kopiera följande. Öppna sedan Anteckningar och klistra in. Välj sedan "Spara som" inte "Spara". I rutan som kommer upp väljer du var du vill spara. Välj sedan "Alla filer" där det står "Filformat" och sedan i Filnamn skriver du t.ex. Nyckel.vbs. Du kan välja vilket namn du vill bara det har ändelsen .vbs. Leta sedan upp filen och dubbelklicka.

 

Det är inte jag som har skrivit scriptet men det fungerar.

Set WshShell = CreateObject("WScript.Shell")

MsgBox ConvertToKey(WshShell.RegRead("HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\DigitalProductId"))

 

Function ConvertToKey(Key)

Const KeyOffset = 52

i = 28

Chars = "BCDFGHJKMPQRTVWXY2346789"

Do

Cur = 0

x = 14

Do

Cur = Cur * 256

Cur = Key(x + KeyOffset) + Cur

Key(x + KeyOffset) = (Cur \ 24) And 255

Cur = Cur Mod 24

x = x -1

Loop While x >= 0

i = i -1

KeyOutput = Mid(Chars, Cur + 1, 1) & KeyOutput

If (((29 - i) Mod 6) = 0) And (i <> -1) Then

i = i -1

KeyOutput = "-" & KeyOutput

End If

Loop While i >= 0

ConvertToKey = KeyOutput

End Function

Intressant script! Jag provade och det funkade! 

Jag har 2 olika produktnycklar i de båda datorerna.

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorer som gratis har uppgraderats till Windows 10, som trådskaparens, har ju en produktnyckel som är en av ett fåtal standardnycklar.

Som exempel så får jag i min dator fram den nyckel som står i detta inlägg: https://malwaretips.com/threads/how-to-find-your-windows-10-product-key.49348/#post-419725 för VB Script.

 

Man kan läsa om digitala licenser här: https://support.microsoft.com/sv-se/help/12440/windows-10-activation

Den digitala licensen utgår från datorns hårdvaru-id som i huvudsak beror på moderkortet.

 

Man kollar om man har en digital licens genom att följa det som står under "Kontrollera aktiveringsstatus".

På båda datorerna, under Aktivering, står det:

"Windows har aktiverats med digital licens som är kopplad till ditt Microsoft-konto".

Och som jag skrev till vertpre ovan: "Jag har 2 olika produktnycklar i de båda datorerna."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...