Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SSD-disk till återanvändning


Silverbacken

Rekommendera Poster

Plockat ur hårddisken (SSD på 256 Gb som fungerade ua) ur lapptoppen. Avinstallerade innan så mycket jag kunde. Sätter SSD;n i ett skal. Ansluter till stationära datorns USB ingång.

Enheten poppar upp ibland som enhet F. Lyckas köra en formatering. Enheten tom.

Efter detta ser jag inte till SSD;n mera. Enhet F blinkar till ibland. Kan inte överföra data till denna. Vad göra ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Ja, den finns som enhet 4. Ibland. Den blir synlig/blinkar till ngn gång per minut. Texten kan ibland vara FELFRI ibland med ett rött X vid enhet nr. Har nu provat med flera datorer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De där skalen och kablarna brukar kunna vara av skiftande kvalitet. Speciellt de kinesiska lågprisvarianterna. Det är ofta glappt i kablar och kontakter.

Jag har några olika adaptrar och där är det ofta strömmatningskabeln som glappar, men även usb-kablarna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De där skalen och kablarna brukar kunna vara av skiftande kvalitet. Speciellt de kinesiska lågprisvarianterna. Det är ofta glappt i kablar och kontakter.

Jag har några olika adaptrar och där är det ofta strömmatningskabeln som glappar, men även usb-kablarna

Som teletekniker är jag inte främmande för glappkontakt. Provat med värme o kylspray, vickat o klämt på kontakter o kabel. "Enhet F inte tillgänglig" glappar svaret. Köper nytt skal o återkommer med resultatet. Tack så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte skaffa en adapter till SSD:n och installera den i dator istället? Mycket bättre. Om du har plats vill säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte skaffa en adapter till SSD:n och installera den i dator istället? Mycket bättre. Om du har plats vill säga.

Ja, det var ett bra tips. Jag återkommer med resultat. Tack så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var ett bra tips. Jag återkommer med resultat. Tack så länge.

Nu har jag installerat SSD;n i ett skal av hög kvalitet. Fungerade inte.

Öppnar min andra stationära ( W10 ) . Tar bort en SSD och monterar den tjuriga i stället. Här syntes inte enheten. Dags att ge upp, eller har någon ett tips ? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag installerat SSD;n i ett skal av hög kvalitet. Fungerade inte.

Öppnar min andra stationära ( W10 ) . Tar bort en SSD och monterar den tjuriga i stället. Här syntes inte enheten. Dags att ge upp, eller har någon ett tips ? 

 

Inte heller i Diskhantering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte heller i Diskhantering?

Nej, diskhantering blinkar ua till o från ett par gånger / minut. En gång lyckades jag överföra en mapp med bilder. Hinner inte öppna mappen. Tidigare hade jag formaterat SSD;n. Jag hinner se att den är tom. 

Skoj att ni intresserar er för mitt lilla problem . Tack så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, diskhantering blinkar ua till o från ett par gånger / minut. En gång lyckades jag överföra en mapp med bilder. Hinner inte öppna mappen. Tidigare hade jag formaterat SSD;n. Jag hinner se att den är tom. 

Skoj att ni intresserar er för mitt lilla problem . Tack så länge.

 

Det är intressant för jag har aldrig hört om något liknande, att disken inte syns i Diskhantering. Har i.o.f.s. inte sökt på nätet. Syns disken i BIOS?

Kan du lägga upp en bild från Diskhantering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är intressant för jag har aldrig hört om något liknande, att disken inte syns i Diskhantering. Har i.o.f.s. inte sökt på nätet. Syns disken i BIOS?

Kan du lägga upp en bild från Diskhantering?

Hej. Nej ingen garanti. En bild skall jag försöka åstadkomma, men som sagt, enheten "blinkar" till o från. Så nästa problem , Hur se disken i BIOS ? Tack så länge. Ni lär mig mycket.

När jag avinstallerade programmen på SSD;n satt jag länge o tog bort program för program. När jag var "säker" på att bara Windows var kvar slutade jag. Plockade ut disken från Lapptåppen, placerade den i ett skal inköpt från "En Lagerhylla". Lyckades mellan blinkningar köra en formatering. En gång fick jag över en bildfil som slocknar innan jag hinner öppna den. Provinstallerat i en stationär med W10 ( tog bort en annan SSD) och ett skal av bättre kvalitet. Funkar ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se disken i BIOS?

 

Det beror på vad det är för dator(moderkort) du har. Vanligtvis trycker man på del- eller F2-tangenten vid uppstart. Kan vara en annan tangent också.

Svårt att säga exakt under vilken meny du hittar installerade hårddiskar utan veta vad du har, men en BOOT meny borde du ha. Där hittar du alla anslutna diskar och även DVD eller CD. För att avsluta klickar du på EXIT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anslöt till stationära igen. Enhet F stilla. Blinkade till o från tidigare. Körde en ny formatering. "Helt plötsligt" funkar den !!  Tack alla ni som har engagerat er. Ni har lärt mig mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...