Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Söker ett bättre program än Gimp


iPelle

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har använt Gimp i säkert 15 år från och till. Trots att jag har Mac-versionen installerad från Parthas Place märks det att  det är ett Windowsprogram.

Mina projekt fryser 9 gånger av 10 så att jag tvingas tvångsavsluta programmet.

Jag börjar  ledsna på allt strul och ominstallationer och letar därför efter ett bättre alternativ.

Det behöver inte nödvändigtvis  vara gratis men ej heller ett program det tar ett år att lära sig och att det är gjort för Macanvändare.

Jag testade Pixelmator några månader men  det är inget alternativ.

Vad jag gör i Gimp är häftiga textrader och namn som jag lägger in i mina Blenderprojekt och en del Gimp.Giffar. Programmet behöver också lägga in nya fonts jag hittar.

Har ni några tips.

Tack.

 

 

 

 

 

post-139749-0-06572600-1508825848_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för era tips. Jag skall testa Krita och Pixelmator en vecka. Senaste versionen av Pixelmator kan bli ett alternativ. Får se vem som blir vinnaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv gärna lite om hur ditt test går eftersom det kan vara till nytta för någon annan som har likartade funderingar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv gärna lite om hur ditt test går eftersom det kan vara till nytta för någon annan som har likartade funderingar.

 

Jo, det gör jag gärna. Jag har i en timme försökt komma underfund med Krita men det behövs flera dar innan man kommit igenom alla steg jag behöver. Jag återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Jag har nu testat både Krita och Pixelmator. Krita fick jag ingen ordning på alls, det kändes Windows rakt igenom trots att det var Macversionen.

 

Pixelmatorn fungerade redan efter första försöket så det lutar åt att jag köper nästa version Pixelmator Pro 1.0 som kommer nästa månad.

 

Jag är alltså ute efter ett alternativ till Gimp som gör snabba textlager att läggas in i Blenderobjekt som på denna mugg där bakgrundslagret har samma färgcode som objektet som med UV-Mappingfunktionens hjälp lägger in texten på rätt ställe.

 

 

 

 

post-139749-0-14887100-1508932017_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer en liten instruktion för er som har Pixelmator för Macanvändare som inte vet hur man gör text med bakgrundsfärg som är exakt samma som objektet den skall sättas på.

1.

Öppna Pixelmator och under File-New- Starta ett nytt lager. Välj storlek och tryck på OK.

 

post-139749-0-90261500-1508936071_thumb.png

 

2.

Markera hinken och öppna kugghjulet och välj Visa färger och skriv upp färgkoden som du måste ha senare och fyll sidan med färgen.

 

post-139749-0-70506000-1508936162_thumb.png

 

3.

 

Markera T (1) Textredigeraren

Välj font (2)

Välj storlek (3)

välj färg (4)

Skriv in texten.

 

post-139749-0-65611000-1508936181_thumb.png

 

4.

 

Exportera färdiga bilden i Png eller ditt favoritformat till skrivbordet.

 

post-139749-0-73875200-1508936219_thumb.png

 

5.

 

Bilden ligger nu på skrivbordet klar för användning.

 

post-139749-0-92119300-1508936273_thumb.png

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Lite fler gratisprogram att prova:

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.203157/proffsredigera-dina-bilder--10-heta-gratisprogram

 

Gimp är vad jag vet ett opensourceprogram. Följer med Linuxdistarna som jag använt. Kan hända att det förlorar lite av sin stabilitet när det anpassas till Windows och andra plattformar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu bestämt mig. Det blir Pixelmator. Det luktar Mac, det känns som Mac och det är gjort för Macanvändare. Konstigt då att deras kortkommandon på tangentbordet inte fungerar  som manualen säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I trådstarten skrev du att du inte gillade Pixelmator. Vad är det som fått dig att ändra dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I trådstarten skrev du att du inte gillade Pixelmator. Vad är det som fått dig att ändra dig?

Jo, det tyckte jag då, men efter ny test i flera dagar ändrade jag mig. Mycket har hänt sedan första versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta min okunnighet, men vad exakt är det i GIMP som du inte gillar?

För allt det du visat kan skapas i GIMP.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta min okunnighet, men vad exakt är det i GIMP som du inte gillar?

För allt det du visat kan skapas i GIMP.

 

Mvh

 

Jo, jag har använt Gimp i 20 år som gör bra saker, men det är inte och har aldrig varit ett program för mac. Visserligen finns en version för Mac men den är full med buggar som kachar så gott som varje gång.

Dessutom fungerar inte animeringsdelen Gimp.Gap på macdatorer.

 

Men jag har nu testat ett alternativ i flera veckor. Nya Pixelmator som jag vill använda istället. Det är gjort bara för macanvändare och det märks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Jag kör bara PC och Adobe Photoshop, sällan GIMP

Mac har jag absolut ingen koll på.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är vi nöjda båda två. Du kör på svindyra Adobe  Photoshop för PC användare och jag kör på Pixelmators senaste för 318:-  specialgjord för Macanvändare. Hälften av loggorna du ser i tråden är gjorda i Pixelmator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ingenting blir som man bestämt sig för, men nu efter flera månaders testande bestämde jag mig för Affinity photo och Affinity Designer där hela paketet kostade 900:- som inkluderar alla uppgraderingar framöver.

 

Det är helt fantastiskt vad man kan göra med dessa bildredigerare. Här ett exempel.

Om man vill flytta ett objekt som (denna blå boll)från en bild till en annan så använder man copy och past.

 

BlueBall.thumb.png.f14f43e62f60c388c3333487bbdf8f87.png

 

Över till bilden med bilen

 

5a4c5e36b8f18_Bakgrundsbild.com2154.thumb.jpg.1263c43a6bf98a9405afacf534a30b75.jpg

 

Så ser slutresultatet ut så här.

 

5a4c5e68891c8_Skrmavbild2018-01-03kl_04_06_47.thumb.png.e606a7acfbaa3a9aac47bd685dca4b4e.png

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...