Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Restips önskas!


Mr Andersson

Rekommendera Poster

Jag och en vän vill göra en resa i början på nästa år (jan - mars ca) och vi är inte helt överens om karaktär på resan :)

 

Jag gillar storstad (Bangkok är en favorit) och min vän vill hellre ha sol och bad. Vi har gjort sol & bad-resor tidigare, men jag saknar storstadslivet och att släpa med min vän på en ren storstadsresa blir bara trist för båda.

 

Så jag tänkte fråga om någon har erfarenhet av storstad i kombination med sol&bad, och som sagt när det är vinter här.

 

Det behöver inte vara en paketresa via resebyrå.

 

Gärna ett land där engelska eller spanska funkar hyfsat.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rio är väl ganska känt för både copacabana och att det är en väldigt stor stad. Dock osäker på säkerhet osv. Sen gick det väl rykten om att vattnet var ganska smutsigt där kring OS.

 

Australien har ju stora städer och omtyckta stränder om jag förstår saken rätt. Sydney har cirka 70 stränder och det är väl en riktigt stor stad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att ge ett bra tips fast jag arbetat 25 år i  SydOstAsien.

Undvik alla fattiga storstäder där tjyvarna är vana att lura av lättlurade svenskar sina pengar. Är ni tjejer så lär sex och knarkindustrin göra er till slavar på nolltid om ni lockas av spännande äventyr och hamnar i drogträsket utan att se er för.

 

Åk till någon grekisk ö, för där finns mer svenskar än greker och nära hem ifall någonting händer. Att grekerna och spanjorerna fått nog av alkoholiserade tyskar och svenskar som gjort att dom fått dåligt rykte lite var stans är ingen fördel. Mallis har fått nog av turismen som  vill förbjuda dem.

Australien är också sönderturistat, så jag skulle välja Nya Zeeland.

 

Att åka till världens största barnsexhandelsstad  Bankock med dödliga ormar och skorpioner i och under sängen och dödliga kubamaneter i havet lockar mig inte. Är man ung är man dum och blåögd, det utnyttjas.

 

Vad ni än gör, tänk er för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Rio är det väl portugisiska, och inte spanska, som gäller men jag antar att man kan komma långt med spanska där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Rio är det väl portugisiska, och inte spanska, som gäller men jag antar att man kan komma långt med spanska där?

 

Du har rätt. Portugisiska och spanska är ganska lika, lite som skånska och danska. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bekanta i Brasilien, födda i Brasilien och de avrådde mig från att åka till Rio. Det är inte säkert och Copacabana ska vara den värsta platsen.

 

Sydney kan jag rekommendera. Nu är det visserligen flera år sedan jag var där med min flickvän, men jag har aldrig känt mig så säker i en storstad, även kl. 02:00 på natten. Det var bara stadsdelen Redfern man skulle akta sig för, men nu har det tydligen förbättrats mycket i Redfern sedan jag var där.

 

Bondi Beach är en massiv strand 8 km från Sydney centrum och man tar sig lätt dit med kommunal trafik.

 

Sedan har du något speciellt i Australien, Rugbyklubbarna. Där kan man äta, dricka,dansa,spela(då menar jag inte rugby) och ofta finns någon typ av underhållning.

 

Vissa saker måste man dock vara väldigt noga med i Sydney. Två av de farligaste spindlarna finns i Sydney.

Alltid kontrollera toaletten innan man sätter sig!

Alltid kontrollera att skorna är tomma innan man sätter i fötterna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dottern rekommenderar helhjärtat Dubai.

Och om vi pratar "säkert" så intygar hon att hon kände sig trygg och en kollega som har en bekant som jobbar för Emirates hävdar samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför inte slå ihop det med en Formula 1 resa?

Jag själv tillsammans med andra har varit iväg på några och det kan vara vara en höjdpunkt, även för den som inte gillar F1.

 

Tex. här är 2018 F1 kalender:

 

post-73434-0-47085000-1509183290_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dottern rekommenderar helhjärtat Dubai.

Och om vi pratar "säkert" så intygar hon att hon kände sig trygg och en kollega som har en bekant som jobbar för Emirates hävdar samma sak.

Vi renoverade en av våra oljeriggar på Dubai Shipyard som tog ungefär ett år. Visserligen är det 20 år sedan. Skillnaden idag är att Dubai  är lyxigt och svindyrt och att Dubailborna aldrig pratar med utlänningar.

Dom du ser är lågavlönade Pakistanier och Indier och utländska arbetare med höga löner och löneförmåner som Emirates flygpersonal.

 

Dubai är ett litet emirat med en enda stad Dubai som är omringat av sand, men visst kan man åka dit ett par veckor med ett gäng kompisar, om man har råd. Att singeltjejer åker dit för äventyr med deras kvinnosyn, det skulle mina döttrar inte få.

 

Största problemet på riggen var alla svettexem man fick från skavsåren under armarna och i skrevet som aldrig fick läka.

 

 

Runt Dubai är det grunt vatten därför använde bolagen  riggar som står på botten med ben som hissas upp och då använder riggen som båt som bogseras iväg.

 

Här ett gulnande foto.

post-139749-0-09560000-1509197500_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...