Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

86-bit


MariaMarten

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

Har en stationär dator med Windows 7. Har haft den i flera år.

 

Jag har alltid haft 64-bitars, det är jag hundra på, men helt plötsligt står där 86-bitars. Vissa program är fortfarande 64-bitars.

 

Skrev till ett forum, och fick svaret att Windows 7 alltid haft 86-bitars.

 

Tittar jag i Kontrollpanelen/Program står det: Microsoft Visual C++2013 redistributable (x86), medans på andra står det (x64)

 

Lite svårt att förklara rätt kanske, när man inte riktigt fattar. Ursäkta för det.

 

Visst måste det bli konflikt på datorn?

 

Kan man återställa alla till 64?

 

Är i ett stort behov av att formatera C-disken, men aldrig gjort det själv.

 

Datorn mår inte alls bra, och hårddisken protesterar vilt.

 

Körde ett program i går för att kolla hur hårddisken har det, vilket inte var bra.

 

Kan man reparera den?

 

(Vill också påpeka att jag installerade W10 för nåt år sedan, men ändrade tillbaks till W7 efter några timmar, och när jag går in på Åtgärdscenter och felsöker på Windows Update står det att jag misslyckats med att installera w10.)

 

Mvh

 

Maria Mårtensson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

86-bitar finns inte. Det är arkitekturen i CPU eller program som x86 eller x64.

 

x86 använder 32-bit och x64 använder 64-bit. x64 är bakåt kompatibelt med x86. Windows 7 64-bit kan alltså använda bägge arkitekturerna. Du behöver alltså inte oroa dig över att det står olika i Kontrollpanelen.

 

Om du högerklickar på "Den här datorn" och väljer "Egenskaper" kan du se vilken Windows version du har.

 

Får du varningar för hårddisken bör du byta ut den innan den slutar fungera. Skaffa en extern hårddisk och gör backup på den dåliga disken. Det finns flera bra program om du du söker på nätet. Sedan byter ut disken och återställer backupen till den nya disken. 

 

Man bör alltid ha en backup på sin hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

86-bitar finns inte. Det är arkitekturen i CPU eller program som x86 eller x64.

 

x86 använder 32-bit och x64 använder 64-bit. x64 är bakåt kompatibelt med x86. Windows 7 64-bit kan alltså använda bägge arkitekturerna. Du behöver alltså inte oroa dig över att det står olika i Kontrollpanelen.

 

Om du högerklickar på "Den här datorn" och väljer "Egenskaper" kan du se vilken Windows version du har.

 

Får du varningar för hårddisken bör du byta ut den innan den slutar fungera. Skaffa en extern hårddisk och gör backup på den dåliga disken. Det finns flera bra program om du du söker på nätet. Sedan byter ut disken och återställer backupen till den nya disken. 

 

Man bör alltid ha en backup på sin hårddisk.

Absolut! Kan bara hålla med och framhäva vikten av att göra detta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...