Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ingen internetanslutning efter uppdatering v41 på två olika datorer/OS


vinylsamlaren

Rekommendera Poster

vinylsamlaren

Har läst en annan tråd "nga nätverk är tillgängliga" och nu har även jag drabbats av detta eller något liknande.

En stationär (ACER) dator som jag har Win 8.1 Home Edition installerat på och en (HP ProBook) laptop som jag har Win 10 Pro 1703 installerad på. Det bästa vore om jag lade den här tråden under både kategorin Win 8 och Win 10. Men jag antar att det inte är helt ok enl Eforums regler så därför hamnar den inledningsvis under Win 8.

Den tredje datorn jag har, en stationär (ACER) dator med Win 7 Home Edition funkar i vart fall perfekt fortfarande. Direkt när jag upptäckte laptopen med Win 10 och den andra stationära datorn med Win 8.1 så spärrade jag alla vidare uppdateringar på den datorn jag gör detta inlägg (Win 7 Sp1) för att inte heller den ska tappa sin internetanslutning.

För att inga misstankar ska uppstå - INGA DATORER HAR NÅGRA VIRUS ELLER LIKNANDE! Ingen av de 3 datorer jag har har någon kontakt med varandra via router eller liknande.

Den dator som är mest allvarligast är den stationära med Win 8.1 som jag ENBART använder till internetbanken. Utan internetanslutning kan jag inte betala månadens räkningar om någon dryg vecka.

Hur löser jag detta? Har definitivt ingen lust att formatera om hårddiskarna och ominstallera operativsystemena.

Min misstanke är som skrevs i den andra tråden att den (ackumulerade) uppdateringen som kom i förra veckan gjorde att internetanslutningen har brutits till de båda datorerna. Är dessvärre urusel på datorer och operativsystem.  :wub:
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske betala räkningarna med W7 datorn ?

Eller ta med dem till en bank eller växlingskontor och betala räkningarna där ?

Jag har LFB med Privatgiro så jag jan lägga avierna i ett kuvert med en försättssida och lägga det hela i en brevlåda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vinylsamlaren

Kanske betala räkningarna med W7 datorn ?

Eller ta med dem till en bank eller växlingskontor och betala räkningarna där ?

Jag har LFB med Privatgiro så jag jan lägga avierna i ett kuvert med en försättssida och lägga det hela i en brevlåda.

Menar du att jag ska kasta de två datorerna, HP-laptopen köpte jag så sent som i somras, bara för att Microsoft skickar ut en uppdatering som gör internetåtkomst omöjlig?

 

Bor på landet och saknar både postens brevlådor, bank och växlingskontor!

Har bara en koppartråd hängandes i stolpar som via ett ADSL-modem förknippar mig med omvärlden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt mitt minne (inte fullkomligt tyvärr) av den andra tråden var att det i den datorn fanns ett par städ- eller optimeringsprogram som skulle kunna vara inblandade i att tjänster inte längre fungerade helt ut. Har du några sådana program?

 

Om du kollar i den andra tråden så har jag där skrivit hur man kollar om en tjänst finns och är startad. Kan du göra det i dina datorer när det gäller tjänsten "Remote Procedure Call (RPC)?

 

Kortsiktigt för just problemet med att betala räkningarna kan du pröva med att göra en systemåterställning till tidpunkten när uppdateringen påbörjades. Dock går det ju inte i längden att vara utan säkerhetsuppdateringar eftersom man då får andra problem. För att inte orsaka problem som gör att systemåterställningen inte fungerar rekommenderar jag att du börjar med att testa i datorn med Windows 10.

 

Tillägg:
Eller vet du om du (av)installerade eller uppdaterade något annat i datorn ungefär samtidigt med Windows-uppdateringarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vinylsamlaren
Kortsiktigt för just problemet med att betala räkningarna kan du pröva med att göra en systemåterställning till tidpunkten när uppdateringen påbörjades. Dock går det ju inte i längden att vara utan säkerhetsuppdateringar eftersom man då får andra problem. För att inte orsaka problem som gör att systemåterställningen inte fungerar rekommenderar jag att du börjar med att testa i datorn med Windows 10.

Jag började med Win 10 datorn (laptopen) och skrev in "systemåterställning" men fick ingen träff alls - Inga resultat hittades för "systemåterställning".

 

Tillägg:

Eller vet du om du (av)installerade eller uppdaterade något annat i datorn ungefär samtidigt med Windows-uppdateringarna?

Jag är 100% säker på att jag inte installerade eller avinstallerade något i någon av dessa två datorer i förra veckan i samband med Win-uppdateringen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vinylsamlaren

Har även sökt på "systemåterställningspunkt" i Win 10 datorn men inte heller det gav någon träff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

HP probook, har den ett hjälpprogram från HP (HP wireless assistant) installerad och aktiverad via autostarten? Om så är fallet inaktivera "HP wireless assistant" i autostarten, kontrollera att trådlöst nätverkskort har den senaste drivrutinen.

 

Hur ser ut i datorinställningar, sekretess och trådlösa anslutningar. Är "Låt appar hantera trådlösa anslutningar" aktiverad? "Välj vilka appar som får hantera trådlösa anslutningar". Är Windows markerad som aktiverad? Om inte så aktivera dessa två inställningar.

 

Du kan även behöva ominstallera drivrutinen för det trådlösa nätverkskortet.

 

Stäng av och starta datorn på nytt.

 

Jag hade samma problem med min HP Compaq 8710p tillsammans med Win 10 pro x64 version 1703. Satte mig ner efter uppdatering till version 1709 och försökte komma till botten med problemet. Det jag beskrivit ovan löste problemet på min och hustruns Compaq 8710p som jag också uppdaterade till version 1709 i dag.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har även sökt på "systemåterställningspunkt" i Win 10 datorn men inte heller det gav någon träff.

 

 Sök på Återställning och välj Skapa en Återställningspunkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att jag ska kasta de två datorerna, HP-laptopen köpte jag så sent som i somras, bara för att Microsoft skickar ut en uppdatering som gör internetåtkomst omöjlig?

 

Bor på landet och saknar både postens brevlådor, bank och växlingskontor!

Har bara en koppartråd hängandes i stolpar som via ett ADSL-modem förknippar mig med omvärlden.

 

Vad jag gjorde var att lämna 3 förslag på hur du skulle betala räkningarna.

Och W7 datorn sågade du inte.

Och har ni inte lantbrevbärare där du bor så kan du ju låta bli betala räkningarna.

Det lär ju inte komma någon post med krav. På lång tid. År ?

 

Och har du lantbrevbärare, ja då är Privatgiro ett alternativ.

 

Vad du gör med de två datorer som inte längre fungerar som du vill har jag inga synpunkter på.

 

Själv lessnade jag på Microsofts produkter redan 1998 när jag på 3 månader med W95B på företagshemdatorn som vi fick till julen 1997 fått mer strul än på 5 år både hemma och på jobbet med MS-DOS 3.x MS-DOS 5, MS-DOS 6.y och Windows 3.z

Så jag slutade med W95B och började med Redhat 5.0 linux på företagshemdatorn i april 1998.

Det tog mig ETT HALVT år innan det fungerade bra. Men jag kämpade på.

För om man gjort datorsimuleringarna till storfilmen Titanic på linuxdatorer, inte Windows så måste ju linux vara bättre. Tänkte jag.

Problemet är bara att jag måste lära mig använda linux.

Och det lyckades jag ju med på ett halvt år.

(Nu är det betydligt enklare, redan för 10 år sedan när en granne fått problem med Windows och bad mig hjälpa få igång det, ja för barnen i 15års åldern var det inget problem, de hade fått tag i en linux -CD, startade datorn med den och surfade med linux. För linuxrelaserna, de bästa hade blivit mycket enklare att använda än när jag började 1998 och behövde kommandona (eller nåt liknande)

ezppp

115200

asyncmap

0x00000000

lock

noipdefault

-detach

defaultroute

persist

(om jag minns rätt för att få igång 34kbs-modemet och komma ut på internet)

Och jag är inte den ende som tycker så.

Går du in på http://www.top500.org

Klickar på Statistics

Klickar på Development over time

I Category väljer Operating system Family

och klickar på Submit

så kan du se hur många som väljer Linux och hur många som väljer Windows idag. På stora datorsystem. Runt om i världen.

 

Jag förstår de problem du har ute på landet med koppartråd och ADSL

(hur många gånger har du fått utrustning förstörd under åska ?

Eller du kanske bara har datorer och modem anslutna när du använder dem. Säkrast så.)

Men du har ju gjort dina val själv.

 

Jag kör Linux Mint 17.3 för det fungerar. Jag har testat senare Mint 18.x men det fungerade sämre för mig så det är 17.3. Och uppdatera kommer inte på fråga. Här gäller

Om det inte är sönder , försök inte förbättra det.

Vilket är precis vad du råkat ut för på två datorer.

Dom fungerade och efter uppdatering fungerar dom inte.

Webbläsare Seamonkey och har inga större problem med ICA-banken, LFB, Nordea att betala räkningar. Däremot kan jag inte ha Bank-ID på datorn av två skäl.

Bank-ID finns inte längre till linux

Bank-ID är en Cookie, Kaka som sparas på datorn när det installeras

men eftersom jag har webbläsare inställda att inte spara några cookies (av säkerhets och trafikskäl, ju mer cookies ju mer trafik)

Vilket betyder att när jag stänger av webbläsaren ja då försvinner Bank-ID. Till Bank-ID har jag en bärbar dator med W7. Men den och W7 används aldrig normalt. Bara när jag reser och då använder jag Linux Mint 17.3 på den bärbara datorn för det går att ha två (eller flera OS) på samma dator när man använder linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@jannejanne

 

Visst håller jag med om att man kan använda Linux som alternativ till Windows men ditt onödigt långa inlägg lockar knappast till försök med detta, snarare tvärtom.

Sedan så svamlar du åter igen om att BankId är en cookie!

BankId är en säkerhetslösning som kräver en mjukvara. Den mjukvaran finns inte längre till Linux men finns till Windows och OS X.

BankId som mjukvara behövs bara om man måste använda en bankdosa med sladd till datorn. Handelsbanken och Swedbank och möjligen fler(alla?) banker går att använda med bankdosa utan sladd till datorn. Och då alltså även i Linuxmiljö.

 

@vinylsamlaren

 

Du bör ju, som redan föreslagits, kunna använda någon annan dator för att betala räkningarna denna gång och då få ytterligare en månad att kunna felsöka de andra.

 

Man kan på de krånglande datorerna pröva med en "Live-dist" av ex. Linux Mint. Alltså bara starta upp datorn med en sådan skiva/USB och då kontrollera internetanslutningen. Fungerar det där så är hårdvaran hel. (var det trådlös eller kabelansluten förbindelse som krånglar?) Och då kan man passa på att betala räkningarna.

Om det inte fungerar - trådlöst - så kan det, även i Linux vara problem med drivrutiner.

Därmed inte sagt att du ska byta till Linux men det kan vara till hjälp vid felsökning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen lösning, men en oförklarlig sak hände i vår förening.

Jag är med och driver Seniornet i en mindre stad. Vi nyttjar Studiefrämjandets lokaler och dess trådlösa system. Förra hösten råkade en medlem ut för detta.

Hon bor i ett angränsande hus och där hemma hos henne fungerar hennes trådlösa uppkoppling på hennes laptop. Så hade det också varit på Studiefrämjandets lokaler, MEN helt plötsligt tog det stopp. Alla andras datorer funkade på Studiefrämjandet men inte hennes. Så fort hon kom hem till bostaden så gick det igen.

Jag hade ett litet nätverkskort av usb-typ och pluggade in i hennes dator och då fungerade det, men inte utan. Vi har ännu inte löst problemet och nu bryr vi oss inte om detta heller utan det får vara som det är.

Något hände och vi vet inte vad.

Själv skulle jag blivit galen och förmodligen installerat om allt för att "DET SKA FUNGERA".

Jag tänker på VINYLSAMLAREN att det vore kanske någon form av lösning om du nu inte hittar problemet.

Det var ett sådant https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradlost-natverk/tradlosa-natverkskort/plexgear-tradlost-usb-natverkskort-150-mb-s-p94026?gclid=EAIaIQobChMIn4vtjOT-1gIVQecbCh1-xgM3EAQYAyABEgKQrfD_BwE

 

Och sedan till jannejanne. Kan bara hålla med Mikael63 om ditt svammel och ditt antimicrosoftbudskap.
Jag har också testat och har Linux i någon dator, men det är dock inget jag använder mer än i undantagsfall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@jannejanne

 

Visst håller jag med om att man kan använda Linux som alternativ till Windows men ditt onödigt långa inlägg lockar knappast till försök med detta, snarare tvärtom.

Sedan så svamlar du åter igen om att BankId är en cookie!

BankId är en säkerhetslösning som kräver en mjukvara. Den mjukvaran finns inte längre till Linux men finns till Windows och OS X.

BankId som mjukvara behövs bara om man måste använda en bankdosa med sladd till datorn. Handelsbanken och Swedbank och möjligen fler(alla?) banker går att använda med bankdosa utan sladd till datorn. Och då alltså även i Linuxmiljö.

 

@vinylsamlaren

 

Du bör ju, som redan föreslagits, kunna använda någon annan dator för att betala räkningarna denna gång och då få ytterligare en månad att kunna felsöka de andra.

 

Man kan på de krånglande datorerna pröva med en "Live-dist" av ex. Linux Mint. Alltså bara starta upp datorn med en sådan skiva/USB och då kontrollera internetanslutningen. Fungerar det där så är hårdvaran hel. (var det trådlös eller kabelansluten förbindelse som krånglar?) Och då kan man passa på att betala räkningarna.

Om det inte fungerar - trådlöst - så kan det, även i Linux vara problem med drivrutiner.

Därmed inte sagt att du ska byta till Linux men det kan vara till hjälp vid felsökning.

Då kan du ju prova att ta bort alla Cookies som din webbläsare har samlat på sig så får du se att om Bank-ID fungarerar efter detta för dig !

Jag är nyfiken ?

För efter installerat Bank-ID för Ubuntu (hette det) på den linux Mint dator jag körde för några år sedan så fungerade det alldeles utmärkt. Jag gick direkt in på Skattemyndigheten och kollade läget för min skatt (jag har F-skatt). Men nästa gång jag försökte fungerade Bank-ID inte och jag brydde mig inte så mycket.

Så kom ett krav från LFB att man skulle installera Bank-ID för nått. Så jag körde in Bank-Id i den bärbara datorn med W7. Det fungerade men nästa gång jag skulle använda Bank-Id fungerade det inte. Installerade om Bank-ID kollade att det fungerade stängde ner webbläsaren. För att simulera vad jag upplevt med Linux, en gång aldrig mer.

Och mycket riktigt.

När jag startade webbläsaren igen så fungerade inte Bank-Id.

Vad kan det vara som gör att Bank-Id fungerar bara en gång för mig, många gånger för andra ? Kom att tänka på att jag av säkerhets och trafikskäl/miljöskäl aldrig sparar några cookies. Efter avslutad session. Ställs in i webbläsaren, ja i varje fall i Firefox och Seamonkey går det göra detta.  Så jag tog bort inställningen att rensa alla cookies i webbläsaren när webbläsaren stängs av. Och det var rätt. Nu fungerar Bank-Id nästa gång jag startar datorn med W7 och Firefox. Det som Identifierar Dig är alltså inte Säkerhetsprogrammet när du använder Bank-ID utan cookien.

Det räcker alltså inte att "nån skurk" ser vilken kod du har när du loggar in med Bank-Id. Skurken måste också ha cookien från din dator. Hoppas jag. Hoppas alltså att Bank-ID cookien är individuell. Det kanske den inte är..........(Det har ju förkommit att folk använt Bank-Id inloggning på "skurksiter" och fått sina bankkonton tömda.)

Och du kanske inte ska testa ta bort alla cookies i din webbläsare.

För att upptäcka vad jag upptäckt.

Då kanske du får problem med andra siter som också förutsätter att du har en cookie på datorn sedan sist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Då kan du ju prova att ta bort alla Cookies som din webbläsare har samlat på sig så får du se att om Bank-ID fungarerar efter detta för dig !

Jag är nyfiken ?

 

Jag använder inte BankID, utan MobiltBankId, eftersom jag kör med Linux Mint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna har ett utmärkt förslag för att få igång dina datorer där du tappat nätverks / internetuppkopplingen. Att skaffa USB-nätverkskort.

Har för trådlös uppkoppling egen god erfarenhet av D-Link DWA-140.

Men USB nätverkskort finns ju både för trådlöst och kabel.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2093559,2330810,3377522,2407920,66792

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2855463,2703015,714374,175711,489479

 

Pelle Penna Du tycker jag har ett antimicrosoftbudskap.

Jag hoppas du inte bidrar själv till detta utan har en Mobil med Windows.

Jag känner själv bara en person som har en mobil med Windows.

Hon fick Windowsmobilen i födelsedagspresent av mig.

För när jag kollade omdömen på Prisjakt så var det den bästa mobilen i den aktuella prisnivån.

Själv har jag gammal Nokia mobil. Varför byta ut något som fungerar ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan du ju prova att ta bort alla Cookies som din webbläsare har samlat på sig så får du se att om Bank-ID fungarerar efter detta för dig !

Jag är nyfiken ?

 

Jag har inga cookies från bankid.com men 4 stycken från min bank.

När man installerar ett program skapas det inga cookies utan de skapas bara när man besöker en webbsida. Du kan bara installera program men det går inte att installera cookies.

 

Webbplatser kräver inte att det ska finnas en viss cookie i dator för i så fall skulle ju ingen med en ny dator, ny OS-installation eller ny webbläsare kunna besöka dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas verkligen inte att bankid.com släpper några säkerhetsrisker som t.ex cookies, vore inte så bra.

 

Jag använder BankId både som fil i stationära datorn som i mobilen genom ett installerat program, så återigen, BankId är ingen cookie, utan ett säkerhets-program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...