Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Word frågar om spara utan att ändring gjorts


Smilingeyes

Rekommendera Poster

Hej!

 

Sen ett par dagar har jag fått detta till synes triviala men alltmer frustrerande problem:

 

Om jag öppnar ett worddokument endast för att läsa i det, så får jag i alla fall fråga om jag vill spara när jag sen stänger det. Det börjar bli irriterande att behöva trycka bort rutan varenda gång nu. Dessutom riskerar man en 'vargeffekt' så att man missar spara om man verkligen ändrat något.

 

Har jag råkat kryssa i någon ruta och hur 17 får jag bort det? 

 

Hälsningar

L

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, intressant. I mitt fall försöker jag inte ens skriva ut dokumentet, utan jag öppnar det bara för att verifiera vissa uppgifter och sen stänger jag. Ibland handlar det om 30 dok som jag ska gå igenom på detta sätt och då är det oerhört irriterande att få upp denna fullständigt meningslösa uppmaning. 

Samtidigt finns ju risken att man missar att spara när man verkligen gjort en ändring, om man 'lär sej' trycka bort denna varning som något irrelevant. 

Så jag försöker hitta ett sätt att stänga av detta. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att du vill stänga av detta men tyvärr så finns det inget sätt att göra det på.  Jag har inte heller velat skriva ut dokumenten utan bara titta på dem. Prova att öppna dina dokument genom att högerklicka på dem och se om du fortfarande får "vill du spara"-frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara något annat som sker i bakgrunden när du öppnar dokumenten, typ att innehållsförteckningen skapas på nytt och stoppas in på rätt ställe eller något macro som körs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder inte innehållsförteckning eller några macron, dokumenten är enkla testdokument med en tabell där användarna fyller i svar. Jag öppnar, läser, för in siffrorna i excel och stänger. Gör inget över huvud taget med dokumenten. Problemen började för ca en vecka sen, troligtvis i samband med en windowsuppdatering.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag stänger ett dokument, som jag bara tittat i, genom att klicka på Arkiv > Avsluta får jag frågan om sparande men inte om jag stänger det genom att klicka på X högst upp. Hur stänger du dina Word-dokument?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitt word 2010 spelar det ingen roll var jag klickar. Det kommer inte upp någon ruta om jag inte har gjort något. Du kan ju testa att köra en reparation av Office.

Högerklicka på Windowsflaggan. Välj Appar och funktioner. Leta rätt på Microsoft Office och klicka där. Välj Ändra så får du upp reparationsalternativet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...