Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Säkerhetskopiering av bilder (Fixat)


DePhaz

Rekommendera Poster

Hej

Behöver hjälp att säkerhetskopiera bilder/foton från min telefon till ett SD-kort. Vill använda ES filutforskaren eftersom den är installerad. Detta gäller Android 4.4.4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Vet inte vilket fabrikat du har på telefonen men det brukar ju finnas speciella program att installera på en dator till de olika telefonerna. Ex. Samsungs =Kies, Sony=PC Companion 

 

Annars behöver du bara en laddkabel. Anslut till mobilen och stoppa in i datorn. Se till att telefonen är upplåst. Det ska nu visas ett meddelande på skärmen där du måste tillåta anslutningen.

 

Sedan använder du den vanliga utforskaren i datorn. Leta rätt på telefonen i vänstra spalten. Dubbelklicka och öppna upp den. NU ÄR FRÅGAN om du har ett extra minneskort i telefonen.

Börja med att kolla i internminnet. Leta rätt på en katalog som heter DCIM. Öppna den och titta. Där ligger alla kamerabilder normalt sett. Det kan finnas underkataloger. Markera dem du vill ha och välj kopiera och klistra in i SD-kortet som du naturligtvis redan har anslutit till datorn, (eller gör en katalog på skrivbordet så länge och lägg bilderna där)

I Android måste man även kolla katalogerna Download och Bluetoth för att vara säker på att få med alla bilder.

 

När Internminnets bilder är klara så letar du rätt på ditt minneskort i telefonen. Där gör du om proceduren.

 

Sedan är det olika i olika telefoner. En del sparar automatiskt allt på ett monterat SD-kort. 
På en del telefonen kan man ställa in den funktionen manuellt osv.

 

När du ansluter iPhone så får du bara upp en enda katalog och det är DCIM. Den kan dock också innehålla underkataloger.

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar. Jag kan alltså inte kopiera direkt till kortet? Jag har en BQ Aquaris E5 och det enda alterativ jag finner i filutforskaren är "flytta till".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar med att du har ett Micro SD kort i telefonen så kan du nog använda FLYTTA TILL. Du skrev dock SD kort och det är ett större kort än de Micro SD som finns till telefonerna.

Du kan ju testa att bara flytta en enda bild så ser du ju om det fungerar. MEN, det kan ju vara så att du gör en permanent inställning för att alltid spara bilderna på minneskortet och det är ju ok i så fall. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag menade det mindre kortet men är dålig på alla benämningar. Kopplade in telefonen till en dator (anslöt som kamera) och kopierade över alla foton till datorn och ett usb-minne. Dock såg jag inte de andra bildmapparna i detta läge. Får testa lite saker i helgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägger till detta här: Nej, att kopiera och flytta saker går tydligen bara att göra mellan tre olika mappar (camera, downloads, screenshot) i ES. Vet inte hur jag ska få över foton och nedladdningar till minneskortet snabbt och effektivt.

 

Edit: Testade och kom på ett sätt att klippa och klistra som på en dator. På minneskortet finns nu nedladdningar och foton mm. Foton är inte raderade från telefonen. Totalt rör det sig om ca 760mb. Men 88% av telefon minnet (10 av 11.4gb är förbrukat. Vart kan det tagit vägen? OK, har mycket "skräp" filer men ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...