Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Söker app med instruktioner hur man gör en PDF


iPelle

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag mejlade ett tryckeri om dom kunde göra en tavla i storlek A3 av min Blender animerade bild.

Det kunde dom men dom ville att jag mejlade dem en  converterad png eller tiff fil i pdf.

Jag googlade om saken och fick massor med träffar som inte lärde mig någonting.

 

Vore inte en pdf med blend filen det bästa eftersom tryckeriet då har allt som animerade bilden innehåller.

Jag hittade en PDF som konverterar blend filer men den är gjord för windows användare.

 

Finns det någon här på forumet som är bra på detta som kan tipsa mig om rätt PDF program och om jag skall konverterar blend filen eller png eller tiff bilden.

Jag kör på en iMac mid 2011 High Sierra.

 

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I blender kan du exportera som både PNG och JPG, vilket tryckeriet borde kunna hantera. Varför dom ska gå "omvägen" via PDF förstår jag inte, men om de måste det så borde de själva kunna göra den konverteringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I blender kan du exportera som både PNG och JPG, vilket tryckeriet borde kunna hantera. Varför dom ska gå "omvägen" via PDF förstår jag inte, men om de måste det så borde de själva kunna göra den konverteringen.

Tack.

Jag mejlade dom bilden i png, även också i tiff men den var för dålig ansåg dom och därför behövde dom en PDF. Jag fick känslan av att dom krävde PDF för det hade dom alltid gjort och visste ingenting annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PNG och TIFF är bra format (de har icke-förstörande komprimering, till skillnad från JPG). Dock behöver du exportera ganska hög upplösning för att det ska bli bra.

 

PDF är egentligen inget format utan en container, som innehåller andra objekt, tex JPG eller TIFF-bilder, så varför bilden skulle bli bättre för att den ligger i en PDF-fil istället för ett annat format är en gåta, men jag vet att tryckare tycker så...  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort en Cartoontjej som jag tänkte göra en tavla som får hänga på väggen i dotterns rum.

 

 

 

Jag använder alltid samma renderingsdetaljer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

post-139749-0-24656300-1508251269_thumb.png

post-139749-0-30029500-1508251390_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

När jag skulle ladda ner programmet fick jag röda meddelanden om att det inte är compatibelt med min iMac mid 2011 High Sierra. Tack i alla fall.

Varför skall du ladda ned ett program överhuvudtaget?

Filen är inte körbar och inte kompatibel.

Risken är att du initierar ett icke önskvärt program på din dator!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skall du ladda ned ett program överhuvudtaget?

Filen är inte körbar och inte kompatibel.

Risken är att du initierar ett icke önskvärt program på din dator!

Det har jag också undrat över, men tryckeriet krävde en pdf för png och tiff bilderna  jag bifogade på huvudet  i mejl till tryckeriet  dög inte sa dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag tror du missuppfattat vad tryckeriet vill ha.

Normalt sett så vill ett tryckeri ha en bild som inte är komprimerad och i CMYK dvs. att färgerna skall överensstämma så nära som möjligt med originalet.

Därför är det ibland viktigt att använda en kalibrerad bildskärm som visar alla färger och ljusstyrka optimalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag tror du missuppfattat vad tryckeriet vill ha.

Normalt sett så vill ett tryckeri ha en bild som inte är komprimerad och i CMYK dvs. att färgerna skall överensstämma så nära som möjligt med originalet.

Därför är det ibland viktigt att använda en kalibrerad bildskärm som visar alla färger och ljusstyrka optimalt.

Inte alls. Jag tog kontakt med flera andra tryckerier som också krävde bildfilen png, eller tiff  på en pdf.

 

När jag erbjöd dem att bifoga hela blendfilen  där allt finns var dom inte intresserade. Det lät som att dom inte förstod vad jag pratade om. Dom hade bara en sak framför ögonen. PDF.

 

När jag googlade vidare om pdf för macanvändare hittade jag beviset på att man visst skickar hela blendfiler med pdf, men som vanligt var det gjort för windows.

post-139749-0-56506500-1509791010_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om dom säger att png inte duger kommer inte pdf-versionen heller att göra det, eftersom det är samma bilddata men med ett annat "efternamn".

 

Möjligt att det är som Fishflyerman skriver att de behöver den 4-färgseparerad, men jag är helt säker på att de har program för detta.

 

Som jag skrivit innan så behöver exportera den i hög upplösning för att det ska bli bra i tryck, skulle föreslå 1200 punkter per decimeter tryck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om dom säger att png inte duger kommer inte pdf-versionen heller att göra det, eftersom det är samma bilddata men med ett annat "efternamn".

 

Möjligt att det är som Fishflyerman skriver att de behöver den 4-färgseparerad, men jag är helt säker på att de har program för detta.

 

Som jag skrivit innan så behöver exportera den i hög upplösning för att det ska bli bra i tryck, skulle föreslå 1200 punkter per decimeter tryck.

 

 

Jag lärde mig för 20 år sedan att alltid använda 1920x1080 som resolution  och att använda så högt sampels som datorn orkar med. Ju högre desto bättre resultat på renderingarna. Därför använde jag alltid 1000 fast det tog tid.

 

I senaste uppgraderingen Blender 2.79 har man lagt in en efterlängtad funktion "Denoising" som tar ner sampels till 500 och snabbare rendering med bibehållen kvalitet.

 

Jag lärde mig också att man kan (aldrig) efter slutrenderingen gå in och ändra på någonting i sparade blend.filer. Exempel. En sparad png eller tiff bild eller att förstora ursprungsbilden utan försämrat resultat.

 

Däremot om man  laddar ner hela blend.filen på en USB -sticka  som man ger tryckeriet som då har allt jag gjort i projektet när dom öppnar USB-stickan. På deras machiner för mångmiljonbelopp tar dom fram rätt färgkoder, rätt storlek och allt annat dom behöver. Detta nämner ni inte ett dugg om??

Vadå behöver exportera bilden med högre upplösning. Det gjorde jag i Blender som finns i blend.filen som ligger i USB-stickan.

 

Är jag nöjd med renderingarna som kommer ut ur Blender. Ja, jag är mer än nöjd, då är det förbanne mig tryckeriets skyldighet att få fram en förstorad bild med exakt samma lyster och färgkvalitet som originalet på blend.filen eftersom allt dom behöver finns inne i blend.filen.

 

Vilken jävla soppa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om sömniga tryckare med sina machiner i mångmiljonklassen ber mig ladda ner min blendfil på USB-sticka så ser dom färgkoder och allt annat dom behöver.

 

 

post-139749-0-46502800-1509804214_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...