Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SÄKERHETSKOPIERING


Torparen

Rekommendera Poster

Hittade detta svar från Microsoft i en av länkarna ovan:

 

 

System Image Backup is being deprecated in the Fall Creators Update. As has been said, the recommendation is to use some other non-Microsoft backup tool.

 

It no longer works (in current Insider builds) to use this form of disk image backup for any disk that contains a FAT32 EFI partition. All UEFI BIOS mode computers require this FAT32 System partition on a GPT-initialized disk, so that only leaves Legacy BIOS mode computers that can continue to use System Image Backup, once the Fall Creators Update is released beginning October 17th, 2017.

https://support.microsoft.com/en-us/help/4034825/features-that-are-removed-or-deprecated-in-windows-10-fall-creators-up

 

"System Image Backup (SIB) Solution

We recommend that users use full-disk backup solutions from other vendors."

 

Tydligen fordrar min dator (Lenovo ThinkCentre m91p) en FAT32 partition för att kunna boota, så det verkar kört.  Finns det något bra program för systemavbildning (helst gratis) som någon kan rekommendera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://www.easeus.com/backup-software/tb-free.html

 

Har jag använt i många år. Gratis versionen fungerar bra men nu har jag betal versionen som har lite mer funktioner.

 

Det finns bra guider på hemsidan.

Har laddat ned det nu och kört System Backup och även brännt en Emergency disk. System backup upptog 219GB på den externa hårddisken medan datorns C-disk endast är upptagen med 126 GB. Antar att jag då fått en fullständig avbild av hela datorn med operativsystem, inställningar program, alla filer m.m, så om datorn krashar totalt kan jag återställa den. Är det korrekt?  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har laddat ned det nu och kört System Backup och även brännt en Emergency disk. System backup upptog 219GB på den externa hårddisken medan datorns C-disk endast är upptagen med 126 GB. Antar att jag då fått en fullständig avbild av hela datorn med operativsystem, inställningar program, alla filer m.m, så om datorn krashar totalt kan jag återställa den. Är det korrekt?  

 

Det beror på om du bara har en partition på disken du har gjort backup på. System backup gör endast en backup på partitionen där Windows ligger, så om du har flera partitioner på den disken kommer inte andra partitioner med vid en System Backup. Finns det flera partitioner, väljer man Disk/Partition Backup.

 

Att backupen har blivit lika stor som din original disk beror på att du har haft alternativet "Sector by sector backup" aktiverat gissar jag. Det alternativet är inte nödvändigt att använda sig av.

 

En fördel med EaseUS är att man kan återställa en specifik mapp eller fil, utan att behöva återställa hela backupen.

 

Jag råder dig att testa Emergency disken så du vet att den fungerar. Du kanske behöver gå in i bios och sätta CD/DVD som första "Boot" enhet.

 

Dessutom ska du inte ha den externa disken inkopplad hela tiden utan bara om du gör en ny backup. Skulle du råka ut för "Ransomware" kommer backupen också att bli påverkad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter lite efterforskningar har jag nu fått reda på att "System Backup" i easeus programmet gör en fullständig avbildning av hela hårddisken. Det var det jag var ute efter. Disken jag har detta på är inlåst i ett kassaskåp, så den är inte inkopplad hela tiden. Tack för tipset att testa emergency disken. Skalla göra det, men är det inte samma disk man kan göra i windows? Alltså en startdisk om windows inte startar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men Microsoft skriver ju själv här https://support.microsoft.com/sv-se/help/4034825/features-that-are-removed-or-deprecated-in-windows-10-fall-creators-up

om System Image Backup (SIB) Solution "We recommend that users use full-disk backup solutions from other vendors."

 

Så det kanske är säkrast att göra startDVD-skivan också med EaseUS. Jag antar att vertpre har gjort det.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter lite efterforskningar har jag nu fått reda på att "System Backup" i easeus programmet gör en fullständig avbildning av hela hårddisken. Det var det jag var ute efter. Disken jag har detta på är inlåst i ett kassaskåp, så den är inte inkopplad hela tiden. Tack för tipset att testa emergency disken. Skalla göra det, men är det inte samma disk man kan göra i windows? Alltså en startdisk om windows inte startar. 

 

Oavsett var du har gjort dina efterforskningar, så gör System Backup en fullständig avbildning av hela hårddisken enbart om det endast finns EN partition. Du gör bäst i att lita på mig, efter alla år som jag har använt programmet.

 

Vad det gäller Emergency Disken, är det mest en fråga om att se om tangentbord och mus fungerar i den miljön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...