Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljudet försvann och är borta


JohanSnes

Rekommendera Poster

Hej

Ljudet har försvunnit i datorn, hur får jag tillbaka det?

Ljudet till både högtalare och hörlurar är borta. Jag har kollat alla sladdar och olika uttag. Inget ljud.

 

Högtalarikonen nere till höger finns kvar. När jag klickar fram UPPSPELNINGSEHETER så ser jag på högtalarikonen, som är markerad till standard, att ljudstapeln till höger höjer  och sänker sig i takt med den musik som spelas upp.

 

Jag har ominstallerat drivrutinerna till ljudkortet (Creative Soudblaster X-Fi Fidelity) ett flertal gånger liksom även Realtek High Definition Audio Codecs. När jag gjorde det kom ljudet tillbaka, men när jag stängde datorn och startade om den så var ljudet försvunnet igen. Så här har det hållit på i en veckas tid och nu fungerar det inte längre att ominstallera drivrutinerna. Ljudet är helt borta, men i UPPSPELNINGENHETEN ser man fortfarande att ljudstapeln till höger höjer  och sänker sig i takt med den musik som spelas upp.

 

Kan ni hjälpa mig??

 

OP är W10 64-bits.

Dator en ca sex år gammal Fujitsu Siemens dator Scaleo X.

 

 

/Peter J

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heter det Fidelity?

 

Inte Fatal1ty?

 

Modellnr, ålder?

 

Oavsett, avinstallera drivrutinerna, stäng av datorn och ta ur kortet, kör på det interna ett tag och sätt tillbaka kortet igen och se vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du satt rätt enhet som Standardenhet i Uppspelningsenheter? Om jag sätter "fel" enhet som Standardenhet, rör sig staplen till höger men jag får inget ljud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heter det Fidelity?

 

Inte Fatal1ty?

 

Modellnr, ålder?

 

Oavsett, avinstallera drivrutinerna, stäng av datorn och ta ur kortet, kör på det interna ett tag och sätt tillbaka kortet igen och se vad som händer.

Du har rätt, jag skrev fel namn på ljudkortet. Nu under helgen skall jag pröva ditt tips och köra på det interna ljudkortet,men jag förstår inte att det skulle rätta till felet? Kan du förklara det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du satt rätt enhet som Standardenhet i Uppspelningsenheter? Om jag sätter "fel" enhet som Standardenhet, rör sig staplen till höger men jag får inget ljud.

I UPPSPELNINGSENHETEN kan jag markera två olika alternativ, nämligen ANALOG och DIGITAL utgång. Jag har markerat den ANALOGA utgången, vilket är det rätta alternativet. Har du något annat förslag??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I UPPSPELNINGSENHETEN kan jag markera två olika alternativ, nämligen ANALOG och DIGITAL utgång. Jag har markerat den ANALOGA utgången, vilket är det rätta alternativet. Har du något annat förslag??

 

Vad menar du med analog och digital? Så här ser det ut hos mig.

 

 

post-36233-0-23144400-1507910642_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt, jag skrev fel namn på ljudkortet. Nu under helgen skall jag pröva ditt tips och köra på det interna ljudkortet,men jag förstår inte att det skulle rätta till felet? Kan du förklara det.

Kan tyvärr inte förklara det?

 

Datorer finns i 100tals modeller och konfigurationer med grafik/ljud/usb/moderkort/routrar/minnen m.m

Att det kan krångla är ju inte svårt att förstå när alla drivrutiner ska in, någonstans kan det bli fel och det kommer det att bli ibland.

Lika en cykel/bil/verktyg annat, delarna ser nästan lika ut men passar inte och det blir problem.

 

Om du får ljud ur det interna så kör en stund och sätt tillbaka ditt ljudkort så kanske det hoppar igång igen, jag kan inte garantera att det gör det(om nu inte det är sönder).

 

Saker och ting inom data/program går inte att förklara ibland om vad och hur det funkar i vissa lägen?

 

Programmerarna/utvecklarna har det inte lätt numera att uppdatera allting nytt/gammalt på marknaden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tyvärr inte förklara det?

 

Datorer finns i 100tals modeller och konfigurationer med grafik/ljud/usb/moderkort/routrar/minnen m.m

Att det kan krångla är ju inte svårt att förstå när alla drivrutiner ska in, någonstans kan det bli fel och det kommer det att bli ibland.

Lika en cykel/bil/verktyg annat, delarna ser nästan lika ut men passar inte och det blir problem.

 

Om du får ljud ur det interna så kör en stund och sätt tillbaka ditt ljudkort så kanske det hoppar igång igen, jag kan inte garantera att det gör det(om nu inte det är sönder).

 

Saker och ting inom data/program går inte att förklara ibland om vad och hur det funkar i vissa lägen?

 

Programmerarna/utvecklarna har det inte lätt numera att uppdatera allting nytt/gammalt på mark

Jag har tagit bort ljudkortet, fortfarande inget ljud när jag prövar moderkortets ljudutgångar. På högtalaren nere till höger kommer ett meddelande som säger "Det finns ingen enhet för ljuduppspelning installerad". 

 

Hur går jag vidare??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med analog och digital? Så här ser det ut hos mig.

 

 

attachicon.gifSkärmklipp.PNG

Hej, angående skärmklippet som du skickade så har jag har följande ikoner: Speakers = Analogt ljud, Realtek digital output = Digitalt ljud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut i bios, är audio enabled?

 

Långskott.

 

Nollställ datorn till fabriksinställningar om du vet hur man gör?

 

Ta ur knappcells batteriet och ev. måste det byglas/ en jumper, för att tömma inställningarna, se manualen hur, om du har den till hands.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...