Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"inga nätverk är tillgängliga"


Mållgan

Rekommendera Poster

Så som Microsoft uttrycker sig om versionsnumren på Windows blir det inget högre än 10 utan det blir större uppdateringar ca 2 gånger om året som får mindre versionsnummer i form av år och månad, t ex har Windows 10 1709 nyss kommit..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 107
  • Skapad
  • Senaste svar

Jag återställde datorn till läget 3 september med en spegling av C-disken, skapad av programmet AOMEI Backupper. Då hamnade jag i Windows Updateläget att det fanns fem viktiga uppdateringar tillgängliga. Jag började med att uppdatera med KB4041681, som några av er fäst uppmärksamheten på, och efter uppdateringen försvann det trådlösa nätverket! Då gjorde jag en systemåterställning till läget före uppdateringen och nätverket kom tillbaka. Därefter uppdaterade jag med de övriga fyra uppdateringarna och markerade den tillgängliga KB4041681 som dold.

 

Jag skulle förstås ha genomfört dessa åtgärder redan från början men det är lätt av vara efterklok. I bilaga finns ett utdrag av Microsofts beskrivning av KB4041681 och som framgår handlar den bl a om trådlöst nätverk.

 

Tack så innerligt alla! Case closed.

post-63909-0-92947600-1508490829_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men det är inte bra att vara utan säkerhetsuppdateringar och den uppdateringen innehåller bland annat fixar av 5 kritiska sårbarheter.

 

Det talar för det som vertpre skrev i inlägg 58 att det kunde bero säkerhetsuppdateringen för att förhindra Krack-utnyttjandet: https://eforum.idg.se/topic/354673-wpa2-kn%C3%A4ckt/

 

Har du redan prövat detta, alltså inaktivera och inte ta bort?

 

The trick was to simply disable the network card, then reenable it.

https://www.computerworld.com/article/3232095/microsoft-windows/microsoft-patch-problems-persist-bad-release-sequences-crm-blocks-and-more.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inaktivera och sedan aktivera nätverkskortet? Ja, det provade både jag och den lokala IT-fantomen utan att det gav resultat. Samma med drivrutiner.

 

Men det kanske vore värt att prova ett USB-baserat externt nätverkskort och se om det klarar av KB4041681. Ett sådant nätverkskort kostar ju inte skjortan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om KB4041681 påverkar/saboterar något i Windows7, oavsett vilket nätverkskort som datorn har, eller om uppdateringen bara påverkar den typ av nätverkskort som datorn har.

 

I det sistnämnda fallet kan ett externt nätverkskort kanske vara värt att prova medan i det förstnämnda fallet förefaller det meningslöst att prova med ett externt nätverkskort. Vad sägs om den teorin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar i alla fall inte vara något vanligt problem med att nätverksanslutningen slutar att fungera efter installationen av KB4041681 och det gör det svårt att veta hur det fungerar med andra nätverkskort.

 

Om du har någon liten lokal datorbutik i närheten kanske du kan ta med dig datorn och få hjälp där att pröva utan att behöva betala för något du inte behöver, annars brukar Kjell & Co vara väldigt snälla när det gäller öppet köp om man bara frågar i förväg (om de har nätverkskort).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har nu provat med ett externt USB-baserat nätverkskort med exakt samma deprimerande resultat när KB4041681 är installerat. Nätverkskortet visar sig aktiverat  i enhetshanteraren men identifierar inte några tillgängliga trådlösa nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blev glad när jag googlade och hittade en annan sida där samma problem beskrevs men det visade sig ju vara du igen ;)

https://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/windows_7-update/windows-update-kb4041681-f%c3%b6r-windows-7/a7b14ee0-f3f5-4927-8fd3-166b2c53c52e?tab=AllReplies#tabs

 

Den här sidan är visserligen skriven för anslutningsproblem i Windows 10 efter oktoberuppdateringen men principen borde vara samma även om man hittar inställningar på andra sätt. https://pureinfotech.com/fix-wifi-problems-windows-10-fall-creators-update/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Jag återkom torsdag kväll från utlandet och började med nytt externt nätverkskort och ska fortsätta med dina tips. Det första har jag provat utan effekt men jag fortsätter som sagt kampen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag provat alla tips förgäves, bl a att lägga in  alternativ DNS adressen 8.8.8.8.

Det blir väl att avinstallera KB4041681 för gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är kanske är det här som även påverkar den trådlösa nätverksanslutningen?

 

https://www.sevenforums.com/news/410741-october-10-2017-kb4041681-monthly-rollup-windows-7-a.html

 

"Known issues in this update

Symptom
After installing KB4041681, package users may see an error dialog that indicates that an application exception has occurred when closing some applications. This can affect applications that use mshtml.dll to load web content. The failure only occurs when a process is already shutting down and will not impact application functionality.

Workaround
Microsoft is working on a resolution and will provide an update in an upcoming release."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är kanske är det här som även påverkar den trådlösa nätverksanslutningen?

 

https://www.sevenforums.com/news/410741-october-10-2017-kb4041681-monthly-rollup-windows-7-a.html

 

"Known issues in this update

 

Symptom

After installing KB4041681, package users may see an error dialog that indicates that an application exception has occurred when closing some applications. This can affect applications that use mshtml.dll to load web content. The failure only occurs when a process is already shutting down and will not impact application functionality.

 

Workaround

Microsoft is working on a resolution and will provide an update in an upcoming release."

Kanske men det står om felmeddelande när man avslutar ett tillämpningsprogram och att det inte påverkar programmets funktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från annat håll har jag fått nedanstående åtgärdsförslag. Vad sägs om det?

 

"Det som skulle behöva göras är att återställa Windows Updates komponenter. För att göra detta så behövs följa dessa steg genomföras i kommandotolken:

Några tjänster som körs, som heter BITS, Cryptographic, Windows Module Installer (Känd som Windows Installer/Microsoft Installer) och Windows Update Services, måste stoppas genom att skriva dessa komandon en åt gången:

net stop wuauserv
net stop cryptSvc
net stop bits
net stop msiserver

 

Nästa steg är att döpa om mapparna Software Distribution och Catroot2 genom att skriva in följande kommandon:

ren C:\Windows\SoftwareDistribution SoftwareDistribution.old
ren C:\Windows\System32\catroot2 Catroot2.old

Efter tjänsterna har stängts av och mapparna har bytt namn, starta tjänsterna igen genom att skriva in följande kommandon:

net start wuauser
net start cryptSvc
net start bits
net start msiserver

När ovanstående har gjorts; stäng ner kommando-tolken och starta om datorn."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Men för mig fungerar Windows update, dvs uppdatering kan göras med tillgängliga uppdateringar. Det är KB4041681-uppdateringen som ställer till det så att den trådlösa nätverksfunktionen upphör att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte förstå hur de föreslagna åtgärderna, som du skrev, ska kunna åtgärda ditt problem med trådlösa nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Då uppkommer frågan om jag bör installera både den för mig "skadliga" KB4041681 och den nya KB4041686.

 

Nej och eftersom dessa uppdateringar tydligen är "valfria" och inte "viktiga" uppdateringar, skulle jag inte installera någon av dem. Sedan behöver du inte bry dig längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Då uppkommer frågan om jag bör installera både den för mig "skadliga" KB4041681[/size]

 

 

Jag vet inte om valfria KB4041686 kan installeras om den viktiga KB4041681 ej är installerad.

KB4041686 lär nog försvinna inom ett par dagar och ersättas av en ny viktig månatlig uppdatering. Kommer installation av den förutsätta att KB4041681 är installerad ?

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då dök det upp fem nya tillgängliga uppdateringar idag:

 

Viktiga:

KB4048957

KB4049016

KB2952664

KB890830

 

Valfri: KB4041686

Jag började med att installera den första, KB4048957, och då saboterades det trådlösa nätverket. Jag återställde datorn.

 

Sedan installerade jag KB4049016 och KB2952664 och de saboterade inte det trådlösa nätverket.

 

Installationen av KB890830 "misslyckades".

 

Den valfria KB4041686 saboterade det trådlösa nätverket. Jag återställde datorn.

 

Slutligen dolde jag kB4048957 och KB4041686.

 

Dessutom dök den ursprungliga boven, KB4041681, upp trots att jag har dolt den. När jag installerade den så saboterades det trådlösa nätverket, varför jag återställde datorn och dolde denna uppdatering.

 

Usch.

 

Inlägg #90:

 

Jag genomförde kommandona

 

net stop wuauserv
net stop cryptSvc
net stop bits
net stop msiserver

 

i kommandotolken men möttes av beskedet för varje kommando:

"systemfel 5 har uppstått. Åtkomst nekas." Då gick jag inte vidare med ytterligare kommandon.

 

Usch igen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommandona

 

net stop wuauserv
net stop cryptSvc
net stop bits
net stop msiserver

 

m fl kommandon kunde genomföras som administratör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Jaha, då är jag där igen. Två nya Windowsuppdateringar kom idag varav den ena, KB4054518, "dödade" kontakten med tillgängliga trådlösa nätverk. Jag återställde datorn till tillståndet före uppdateringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...