Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"inga nätverk är tillgängliga"


Mållgan

Rekommendera Poster

Tjänsten "Extensible authentication protocol" finns där på egen rad och anges som Startad och Startmetod "Manuellt". Jag ändrade startmetoden till Automatiskt samt startade om datorn. Ingen effekt.

post-63909-0-81568700-1508176611_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 107
  • Skapad
  • Senaste svar

Du kan ändra tillbaks till Manuellt.

 

I bilden i inlägg 47 finns ytterligare 3 tjänster. Följ inlägg 52 med de tre tjänsterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt inlägg nr #50:

 

"Men de fyra tjänsterna i bilden i inlägg #47 kan inte startas på det sättet utan för varje av dessa fyra "tjänster" anges nederst "ringa beroenden"."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde skanningar med programmen

 

Farbar Recovery Scan Tool (FRST)

AdwCleaner

ESET onlinescan

 

med resultat i bilagor¨men jag lät inte programmen ta bort filer som markerats som mystiska ed. Det kan ju göras vid en andra körning av programmen tänkte jag.

 

Vid FRST-skanningen valde jag även alternativet "Drivers MDS".

AdwCleanerS1 2017-10-17.txt

ESET-skanning 2017-10-17.txt

FRST 2017-10-17.txt

FRST Addition 2017-10-17.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på en sak. I samband med uppdateringen förra veckan, kom en säkerhetsuppdatering för WPA2 säkerhetshål som annonserades igår. Kanske det är så att ditt trådlösa kort inte är kompatibelt med den uppdateringen. Bara en gissning från min sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på en sak. I samband med uppdateringen förra veckan, kom en säkerhetsuppdatering för WPA2 säkerhetshål som annonserades igår. Kanske det är så att ditt trådlösa kort inte är kompatibelt med den uppdateringen. Bara en gissning från min sida.

 Vet du KB-numret för den uppdageringen? I bilaga visas de uppdateringar som gjordes 13-14 oktober.

post-63909-0-78652100-1508238350_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag kan se så är det den kumulativa uppdateringen 

KB4041676

 

KB4041676 är för Windows 10 och motsvarigheten för Windows 7 är KB4041681. Båda innehåller många uppdateringar.

 

 

Mitt inlägg nr #50:

 

"Men de fyra tjänsterna i bilden i inlägg #47 kan inte startas på det sättet utan för varje av dessa fyra "tjänster" anges nederst "ringa beroenden"."

Du gjorde det ju för en av dem och redovisade det i inlägg 53.

Vad är det som gör att du inte kan göra samma sak för de övriga tre?

Jag förstår inte vad du syftar på när du skriver "kan inte startas på det sättet".

 

 

Kan programmet "Image PC Repair" vara något att prova?

Nej eftersom sådana program brukar mer förstöra än vara till någon nytta, och om du tittar i resultat från AdwCleaner så innehåller det en massa som har att göra med Image PC Repair och andra liknande program.

 

Avinstallera:

Image PC Repair

Advanced System Care

SuperEasy Software

Speedbit Video Downloader

File Type Advisor

 

Starta om datorn och rensa sen med AdwCleaner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KB4041676 är för Windows 10 och motsvarigheten för Windows 7 är KB4041681. Båda innehåller många uppdateringar.

 

 

Du gjorde det ju för en av dem och redovisade det i inlägg 53.

Vad är det som gör att du inte kan göra samma sak för de övriga tre?

Jag förstår inte vad du syftar på när du skriver "kan inte startas på det sättet".

 

 

Nej eftersom sådana program brukar mer förstöra än vara till någon nytta, och om du tittar i resultat från AdwCleaner så innehåller det en massa som har att göra med Image PC Repair och andra liknande program.

 

Avinstallera:

Image PC Repair

Advanced System Care

SuperEasy Software

Speedbit Video Downloader

File Type Advisor

 

Starta om datorn och rensa sen med AdwCleaner.

WLAN AutoConfiguration. Se de fyra bilderna.

post-63909-0-73303900-1508251573_thumb.png

post-63909-0-99736600-1508251582_thumb.png

post-63909-0-79933900-1508251590_thumb.png

post-63909-0-73768600-1508251610_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Farbar Recovery Scan Tool (FRST)-fixlist

 

När skanningen är klar sparas fixlist-textfilen i samma mapp som programmet, dvs i mappen "Hämtade filer" i mitt fall. Men när jag i programmet väljer "Fix" uppe till höger så säger programmet att fixlistan finns i mappen där programmet är lagrat. Och fixlistan finns där (i mappen "Hämtade filer"). Hur gör jag för att programmet ska fixa de "iakttagelser" som programmet har gjort vid skanningen?

post-63909-0-10608400-1508255570_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Leta upp tjänsten "NativeWiFi Filter" i den väldigt långa listan över alla tjänster i Windows (inte inuti Egenskaper för WLAN AutoConfig).

Är den startad?

Om inte: Går den att starta?

Om inte: Vilket felmeddelande visas?

 

Upprepa för NDIS Usermode I/O Protocol och Remote Procedure Call (RPC).

 

-------------

Varför ska du fixa något med FRST?

Jag har inte gett dig någon aktuell fixlist.txt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NativeWiFi Filter finns inte i listan

 

 NDIS Usermode I/O Protocol finns inte i listan.

 

Remote Procedure Call (RPC) finns inte i listan. Däremot "Windows Remote Management (WS-Management). Den tjänsten anges inte som startad men nu startade jag den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu överväger jag starkt att besöka "mitt" lokala datorföretag och där prova med ett externa USB-baserat nätverkskort alternativt be dem sätta in ett nytt kort i datorn, ett kort av ett annat fabrikat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu överväger jag starkt att besöka "mitt" lokala datorföretag och där prova med ett externa USB-baserat nätverkskort alternativt be dem sätta in ett nytt kort i datorn, ett kort av ett annat fabrikat.

Jag misstänker att ett annat fabrikat nog inte funkar, utan detta interna kort känns igen av bios, du kommer att få ett felmeddelande vid uppstart om det inte är exakt likadant wifi-kort.

Har försökt på några datorer, men har inte gått bra.

 

Köp du en dongle för några hundringar, är lättast och låt den hänga i en sladd, det är lätt att bryta sönder porten/stickan annars, lika med bluetooth/mus-enheter om dom är lite långa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NativeWiFi Filter finns inte i listan

 

 NDIS Usermode I/O Protocol finns inte i listan.

 

Remote Procedure Call (RPC) finns inte i listan. Däremot "Windows Remote Management (WS-Management). Den tjänsten anges inte som startad men nu startade jag den.

Om du saknar en så grundläggande tjänst som Remote Procedure Call (RPC) så är det något riktigt allvarligt problem med din Windows 10 och den behöver installeras om. Det är ju mängder med tjänster i Windows som är beroende av att Remote Procedure Call (RPC) är startad och fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn har Windows 7. Se inlägg #2. Men det är säkert lika illa eftersom tjänsten säkert ska finnas även i W7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha tillämpat anvisningarna i nedanstående Youtubeklipp dök två st Remote Procedure Call (RPC) -tjänster upp. Se bild. Den ena är "Startad" och för den andra anges "Manuellt".

post-63909-0-76832500-1508313634_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag följde också stegen i nedanstående klipp beträffande "Tjänster" och efter att i kommandotolken ha kört "sfc /scannow" visades resultatet enligt bilaga. Det finns några systemfiler som inte kunde repareras och frågan blir då hur dessa kan repareras.

post-63909-0-27675200-1508315362_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testa detta

1. Klicka på START knappen.

2. I Start menyn skriver du CMD på ditt tangentbord.

3. Högerklicka nu på "Kommandotolken" i sök resultatet.

4. Välj längst ner "Kör som administratör".

5. I dos fönstret som kommer upp så du nu skriva följande:

dism /online /cleanup-image /checkhealth

6. Klicka sedan på Enter på ditt tangentbord.

7. Nu skriver du detta kommando när den är klar med det första:

Dism /online /cleanup-image /restorehealth

8. Klicka sedan på Enter på ditt tangentbord.

9. När den är klar så skriver du följande kommando:

Sfc /scannow

10. Klicka sedan på Enter på ditt tangentbord.

11. När kommandot har slutfört, den ska säga att den är klar då startar du om datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn har Windows 7. Se inlägg #2. Men det är säkert lika illa eftersom tjänsten säkert ska finnas även i W7.

Ja, det är en mycket gammal tjänst.

 

Vad gjorde du för att få fram RPC, t ex vilket klipp följde du?

 

Hur är det med de andra tjänsterna du skrev att du inte hittade, har de också kommit fram nu?

 

 

Jag följde också stegen i nedanstående klipp beträffande "Tjänster" och efter att i kommandotolken ha kört "sfc /scannow" visades resultatet enligt bilaga. Det finns några systemfiler som inte kunde repareras och frågan blir då hur dessa kan repareras.

Ibland kan SFC reparera mer om man kör den i felsäkert läge. Ibland har de fel som inte kan åtgärdas ingen betydelse men ibland behöver man ominstallera Windows för att få ordning på allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppsan, jag missade att länka till youtubeklippen.

 

Klippet angående sfc /scannow:

 

 

Det andra klippet för att får fram Remote Procedure Call (RPC) -tjänsterna TROR jag är detta (har lämnat bort den krånglade datorn för  stunden):

 

 

Jag har lämnat datorn till några lokala fantomer som ska undersöka om de kan komma fram till lösningar.

 

När jag får tillbaka datorn ska jag, om den inte är fixad, köra sfc /scannow i felsäkert läge samt följa Pelle Pennas tips.

 

Jag skulle vilja Gilla-markera alla inlägg om detta men har nått min max.gräns. Finemang att ni orkar engagera er.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gällande RPC-filmen så ser det ut som att det är något som ett så kallat optimerings- eller städprogram kan ha ställt till med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min reservplan är att installera W10, dvs att "makulera" innehållet på C-disken (SSD 512 GB) efter att först ha förberett med färska backupper av dokument, musik, bilder, e-postfiler mm. Programfiler har jag på externa diskar men det tar ju tid att installera. Eller är det vettigt att vänta på W12?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...