Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Markera och kopiera i digitaliserad artikel


TomV

Rekommendera Poster

En sannolikt dum fråga.

Det finns idag flera hemsidor som innehåller gamla digitaliserade dagstidningar och som har utmärkta funktioner för att söka efter innehåll.

Det händer ibland att jag ur en vald artikel skulle vilja markera valda delar av den och kopiera den till t ex ett Worddokument eller mail.

Frågan är hur man gör för att markera och kopiera.

Det gamla vanliga sättet att klippa och klistra fungerar ju inte i en digitaliserad artikel presenterad på skärmen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sannolikt dum fråga.

Det finns idag flera hemsidor som innehåller gamla digitaliserade dagstidningar och som har utmärkta funktioner för att söka efter innehåll.

Det händer ibland att jag ur en vald artikel skulle vilja markera valda delar av den och kopiera den till t ex ett Worddokument eller mail.

Frågan är hur man gör för att markera och kopiera.

Det gamla vanliga sättet att klippa och klistra fungerar ju inte i en digitaliserad artikel presenterad på skärmen.

 

Om du har Windows 10 så finns det ett Skärmklippverktyg inbyggt. Tryck Windowsknappen och skriv Skärmklipp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns idag flera hemsidor som innehåller gamla digitaliserade dagstidningar och som har utmärkta funktioner för att söka efter innehåll.

Det händer ibland att jag ur en vald artikel skulle vilja markera valda delar av den och kopiera den till t ex ett Worddokument eller mail.

Frågan är hur man gör för att markera och kopiera.

Det gamla vanliga sättet att klippa och klistra fungerar ju inte i en digitaliserad artikel presenterad på skärmen.

I och med att texten är digitaliserad så tror jag inte att den går att kopiera som ren skrift. Man kan använda sig av Print Scrn, skärmklippverktyget eller vad man nu föredrar.

 

"Fotografera" den önskade textdelen och placera skärmdumpen i ditt dokument. Efter att jag hade fotat texten skulle jag ha skrivit ut den mening för mening enligt skärmdumpen och därefter tagit bort skärmdumpen från dokumentet. Så har jag gjort när jag velat hänvisa till en digitaliserad artikel och jag tror inte det finns något annat sätt att göra det på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är texten sökbar så bör man kunna markera...

Är det frågan om en tidningssida som är inskannad som en bild funkar det inte att söka/markera.

Visst - det att använda OCR men då ska ju detta fungera bra också..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...