Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SSD HD blir full om och om igen


Guitarzan

Rekommendera Poster

Jag har en Sony Vaio Pro 13,3" notebook som är ca 4 år gammal. Den inbyggda hårddisken är en SSD på 128 GB. PC'n körde Win 8.0 när jag köpte den, men har av mig uppgraderats till först Win 8.1, och sedan Win 10 medans det kunde göras utan kostnad. Det är just nu: Win 10 Home 64-bit, version: 1703, OS-version: 15063.608. Jag har 4 GB RAM.

 

Jag använder denna notebook enbart som medieenhet till stereo och TV hemma, och ibland tar jag med den på resor för att kunna surfa, hantera webmail och facebooka när jag sitter på ett hotellrum, allt via Firefox. Det absolut vanligaste är att PC'n står hemma, men inte används av oss till annat än "klocka" med screensavern. Vi kör nästan bara internetradio eller Youtube på denna PC, båda via Firefox, och inte speciellt ofta. Vår TV är kopplad till PC'n via HDMI, och det finns en extern HD med alla min musikfiler, inkopplad via USB. Den är trådlöst kopplad till vårt hemmanätverk. Den har nu bara stått hemma sedan i slutet av augusti.

 

Sedan några veckor går HD i taket "hela tiden". Rensar jag en dag, så är den full igen 1-2 dagar senare. Jag rensade t ex bort Google Chrome (jag använder ändå bara Firefox) och något annat rätt stort program, och det såg då ut att jag hade ca halva HD ledig. Någon dag senare var den full igen! Jag har också rensat bort Tillfälliga filer varje gång HD'n har varit full. Jag har nu också rensat bort de flesta egna filer som jag ändå kan komma åt via nätverket.

 

Nu rensade jag Tillfälliga filer mm från Inställningar igen nyss, och detta hände på HD'n vid denna senaste rensning: HD gick från helt full 119 GB använt av 119 GB totalt, till 63,7 GB använt. Innehållet är fördelat så här (före -> efter): Tillfälliga filer: från 56,5 GB -> 0,5 GB !!!, Systemfiler och reserverat utrymme: 39,9 GB ->40,8 GB, Appar: 12,5 GB -> =, Annat: 3,8 GB -> =, Musik: 3,6 GB -> =, Bilder: 1,5 GB -> =. Alla andra kategorier låg och ligger under 0,5 GB per styck.

 

De tre största installerade programmen är Norton Internet Security, Adobe Reader och Microsoft Office.

 

Vad är det som lägger upp sådana enorma mängder tillfälliga filer hela tiden, och varför har detta börjat nu, för någon vecka sedan? Jag ser att det var en stor uppdatering 13/sep, och kanske var det då problemet dök upp?

 

M V H

 

Göran..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reidar Löfström

Samma för mig. Under "Visa" kunde jag markera dolda filer. Det visar sig då att det är MS OneDrive som i mappen "Användare - Ägaren - AppData - Local - Temp" skapar dagliga filer med namn som "aria-debug-1234.log på upp till 150 GB. Har provat att avinstallera OneDrive utan att lyckas. Vet någon hur man får bort skräpet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...