Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta dator


Torparen

Rekommendera Poster

För några år sedan köpte jag en ny dator, maskinen inhandlades i Spanien språket är också spanska (svårt att förstå). Kan jag kopiera över hårddisken från den spanska till min befintliga dator?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Svaret beror på vad det är du vill kopiera över...

 

Är det dina egna filer t.ex. dokument, bilder, musik o.s.v. så kopiera dessa till ett usb-minne och sedan läs in filerna till din befintliga dator.

 

Är det installerade program på den spanska datorn så går det inte, inte på ett enkelt sätt i varje fall. Här behöver du installera programmen på nytt i din befintliga dator och det kräver så klart att du har tillgång till installationsmedia alternativt laddar hem dessa på nytt i de fall det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret beror på vad det är du vill kopiera över...

 

Är det dina egna filer t.ex. dokument, bilder, musik o.s.v. så kopiera dessa till ett usb-minne och sedan läs in filerna till din befintliga dator.

 

Är det installerade program på den spanska datorn så går det inte, inte på ett enkelt sätt i varje fall. Här behöver du installera programmen på nytt i din befintliga dator och det kräver så klart att du har tillgång till installationsmedia alternativt laddar hem dessa på nytt i de fall det går.

Inte helt sant, olika typer av Ghostningar kan ju kopiera en hel hårddisk och sen skicka över det till annan hårddisk. 

 

Dock precis som du säger, beror på vad det är man vill kopiera, USB är ju lättast om man får plats med allt eller orkar gå i omgångar mellan dator och dator, annars är ju externa hårddiskar inte så hemskt dyra heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset I princip vill jag ha över hela hårddisken från bef dator till spanjoren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vinylsamlaren

Varför inte klona hela hdd i den spanska datorn? Alternativet till USB-minnen som är relativt små och externa hdd via USB är att kopiera via en dockningsenhet (USB). Kostar ett par hundra kronor och du plockar i- och ur hårddiskar på någon sekund. Enkelt och smidigt om du vill klona hela den spanska datorns hdd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte klona hela hdd i den spanska datorn? Alternativet till USB-minnen som är relativt små och externa hdd via USB är att kopiera via en dockningsenhet (USB). Kostar ett par hundra kronor och du plockar i- och ur hårddiskar på någon sekund. Enkelt och smidigt om du vill klona hela den spanska datorns hdd.

Ja du vinylsamlaren nu är det så att jag är inte bevandrad i dataspråket håller mest på med fotoprogram, så klona hur gör man då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vinylsamlaren

Ja du vinylsamlaren nu är det så att jag är inte bevandrad i dataspråket håller mest på med fotoprogram, så klona hur gör man då?

Ordet "klona" har datanissarna lånat ifrån det så kända klonade fåret Dolly för många år sedan.

 

Att "klona" innebär att man gör en exakt kopia dvs en "spegel" av originaldisken som sitter i den spanska datorn. Det funkar naturligtvis lika bra att bara göra en kopia av den spanska hårddisken till ex vanlig lös hårddisk via en hårddiskdocka.

 

Här är en bild på en hårddiskdocka som är avsedd för två hårddiskar. Vanligast är väl de dockor som är för en hårddisk och som är mest lämpligast för ditt behov.

 

SDOCK2U313.main.jpg

 

Finns att köpa i de flesta databutiker typ Elgiganten, Media Markt osv.

 

Mjukvaran du använder för kloningen eller kopieringen är ex MACRIUM REFLECT (gratisprogram).

 

Föreslog att ett alternativ till att sitta och kopiera fil för fil, mapp för mapp till en extern hårddisk alt USB-minne (som har väldigt begränsat utrymme) är att helt enkelt göra en kopia av hela hårddisken till en annan hårddisk... 3,5" eller 2,5" är upp till dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill alltså kopiera över allt från din befintliga dator till "spanjoren".

Operativsystem (Windows är det väl, vilken Windows ?), drivrutiner för hårdvara, de program du har på den befintliga datorn, och dina egna filer, tex foton.

 

Det här går att göra, om det är en större hårddisk på "spanjoren" än hårddisken på din befintliga dator.

 

Men det mest intressanta är vad som händer sedan.

Kommer Windows från din befintliga dator känna sig hemma på"spanjoren" ?

Det vet vi inte. I värsta fall startar "spanjoren" inte alls. Med sitt "nya" Windows.

Eller så börjar "Windows strula" för drivrutiner saknas.

Vilket innebär att du måste ladda hem drivrutinerna (tex för nätverk) på din befintliga dator, kopiera dem till ett USB minne och sedan flytta USB minnet med drivrutinerna till "spanjoren" installera drivrutinerna på "spanjoren".

 

Vilka möjligheter det finns att få detta att fungera beror på dina datorer.

 

Din befintliga dator

Fabrikat?

Modell?

Windowsversion?

Hårddiskstorlek GB?

Från vilket år är den ?

 

"Spanjoren

Fabrikat?

Modell?

Windowsversion?

Hårddiskstorlek GB?

Från vilket år är den ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill alltså kopiera över allt från din befintliga dator till "spanjoren".

Operativsystem (Windows är det väl, vilken Windows ?), drivrutiner för hårdvara, de program du har på den befintliga datorn, och dina egna filer, tex foton.

 

Det här går att göra, om det är en större hårddisk på "spanjoren" än hårddisken på din befintliga dator.

 

Men det mest intressanta är vad som händer sedan.

Kommer Windows från din befintliga dator känna sig hemma på"spanjoren" ?

Det vet vi inte. I värsta fall startar "spanjoren" inte alls. Med sitt "nya" Windows.

Eller så börjar "Windows strula" för drivrutiner saknas.

Vilket innebär att du måste ladda hem drivrutinerna (tex för nätverk) på din befintliga dator, kopiera dem till ett USB minne och sedan flytta USB minnet med drivrutinerna till "spanjoren" installera drivrutinerna på "spanjoren".

 

Vilka möjligheter det finns att få detta att fungera beror på dina datorer.

 

Din befintliga dator

Fabrikat?

Modell?

Windowsversion?

Hårddiskstorlek GB?

Från vilket år är den ?

 

"Spanjoren

Fabrikat?

Modell?

Windowsversion?

Hårddiskstorlek GB?

Från vilket år är den ?

Nu är det så att jag måste först se om jag kan finna igen hur man ändrar språket. Är det så att datorn förutom Windows har egna program på HD:n? Om det nu är så då måste jag tömma disken helt och därefter ladda in från den svenska disken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det så att jag måste först se om jag kan finna igen hur man ändrar språket. Är det så att datorn förutom Windows har egna program på HD:n? Om det nu är så då måste jag tömma disken helt och därefter ladda in från den svenska disken?

Datorn har själv hämtat hem W10 dock på fel språk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För några år sedan köpte jag en ny dator, maskinen inhandlades i Spanien språket är också spanska (svårt att förstå). Kan jag kopiera över hårddisken från den spanska till min befintliga dator?

Om du kopierar hela hårddisken, klonar den, som finns i den spanska datorn till din befintliga dator så kommer inget på den befintliga datorns hårddisk att finnas kvar.

 

Vad är det du vill ha över från den spanska datorn egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...