Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hitta rätt moderkort


Mr Andersson

Rekommendera Poster

Mr Andersson

Jag är på jakt efter ett moderkort och behöver vissa specifika egenskaper. De sidor jag brukar handla på (Dustin oftast) har inte alla dessa saker som filter/sökbegrepp eller ens i produktbeskrivningen.

 

Så jag frågar här ; Vet ni någon shop där man kan göra mer detaljerade sökningar och/eller har bra produktbeskriningar?

 

Det jag behöver:

- mATX storlek

- Plats för minst 64 GB (ddr3 eller ddr4)

- RAID 1 och 5

- Minst 6 st SATA 6Gbit portar

- Intel LAN gigabit, gärna 2 st (måste vara Intel pga programvaran)

- Gärna M.2 port för SSD-disk

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tvivlar på att det finns någon shop där man kan göra en så specificerad sökning. En IT hemsida i Schweiz som jag använder mig av kommer i närheten men inte helt.

 

En sökning på hemsidan ger bara ett resultat som uppfyller alla kraven. ASUS X99-M WS/SE, Socket-2011-3

Finns väl kanske fler, men inte hos dem.

 

Nöjer du dig med en lan port har du detta, ASUS STRIX Z270G GAMING eller Gigabyte GA-Z270M-D3H, Socket-1151. Finns fler. Söker du på Intel Z270 har du nog störst chans att träffa rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tvivlar på att det finns någon shop där man kan göra en så specificerad sökning. En IT hemsida i Schweiz som jag använder mig av kommer i närheten men inte helt.

 

En sökning på hemsidan ger bara ett resultat som uppfyller alla kraven. ASUS X99-M WS/SE, Socket-2011-3

Finns väl kanske fler, men inte hos dem.

 

Nöjer du dig med en lan port har du detta, ASUS STRIX Z270G GAMING eller Gigabyte GA-Z270M-D3H, Socket-1151. Finns fler. Söker du på Intel Z270 har du nog störst chans att träffa rätt.

 

Exakt vad jag behöver! Alla kriterier uppfyllda! Stort tack!! Det blir ett Gigabyte GA-Z270M-D3H.

Plus att det har USB-C, så det blir ordentlig fart på extern disk också :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är som jag ser det värre än så. För några år sedan var det inga problem hitta moderkort som hade mindre än 10% sammanlagt för de två lägsta betygen : ett ägg, två ägg hos newegg OCH 5 ägg i genomsnittsbetyg.

Att göra det idag (mindre än 10% sammanlagt för de två lägsta betygen) är som jag ser det omöjligt. Kvaliten på moderkort är mycket lägre idag än för några år sedan.

Se t.ex. på reviews för

https://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16813132929

 

En lösning för att uppfylla alla kraven är kanske att använda ett enklare moderkort och komplettera med instickskort för tex LAN, RAID ,SATA anslutningar.

Då slipper man byta moderkort när t.ex. en SATA anslutning eller M2 upphör att fungera.

Modulbygge istället för alla äggen i en korg.

 

Den här tråden är en illustration till ovan

https://eforum.idg.se/topic/354641-ny-dator-startar-om-sig-utan-anledning/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är som jag ser det värre än så. För några år sedan var det inga problem hitta moderkort som hade mindre än 10% sammanlagt för de två lägsta betygen : ett ägg, två ägg hos newegg OCH 5 ägg i genomsnittsbetyg.

Att göra det idag (mindre än 10% sammanlagt för de två lägsta betygen) är som jag ser det omöjligt. Kvaliten på moderkort är mycket lägre idag än för några år sedan.

Se t.ex. på reviews för

https://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16813132929

 

Eller så har det statiska underlaget blivit sämre därför att andelen av de som är nöjda med sitt moderkort och som verkligen ger ett betyg på det har minskat medan fler av de som blivit missnöjda skriver just där. Sannolikheten för att en person som just köpt något ska skriva ett omdöme ökar ju mer missnöjd den personen är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...