Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
HansErik

Skulle jetplan kunna backa om så krävdes?

Rekommendera Poster

Vi har tidigare debatterat hur jetplanen när de tagit mark i ca 280 knyck strax reverserar och man kan se hur motorgondolen "öppnas".  Planen taxar ut till start och drar sen på vid klartecken. Skulle piloten kunna reversera redan där istället för dra på framåt? Sen om han drar på fullt framåt men hoppar över "rotate" etc hur fort skulle man kunna åka om startbanan var oändlig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har ju i din tråd https://eforum.idg.se/topic/353712-jetplan/ beskrivit att Viggen kan backa.

Förstår inte din fråga men du kanske undrar hur fort man skulle kunna backa?

Jag har inget svar på detta men man behöver då även förutsätta att titanplåtarna håller för ett sådant "försök". De slits ganska rejält vid reversering.

Tillägg:

Tål att kollas på om och om igen, en kärra jag själv meckat med:

Redigerad av Mikael63

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst har jag läst och sett detta med stor glädje. Kanske skillnad mellan Viggen och t ex B747. Men jag tolkar dit ittömmande svar att även B747 kan backa från stillastående. Att de inte backar ut från gaten förstår jag att då skulle det hända lite framåt.Nu vet jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

När jag gjorde värnplikten som flygplan-/vapenmekaniker 1983-1984 sa man att Viggen var det enda jetplanet som kunde backa för egen maskin.

Hur det står sig idag vet jag inte.

Redigerad av Mikael63

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Videon visar hur man backar ut en MD80 med hjälp av motorernas reverseringsanordning.

Risken att få in oönskade föremål i motorn är inte lika stor med MD80 som med ett plan med motorer under vingarna.

Annars finns det väl fler problem än lösa föremål med pådragna motorer vid gaten som ju är en arbetsplats för markpersonalen.

LARSAS

Redigerad av LARSAS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...