Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rörgängor?


Mikael63

Rekommendera Poster

Det finns ju något som kallas klämringskopplingar. De används ex. till mjuka & hårda kopparrör.
Klämringskopplingarna anges i den dimension som det avsedda röret har. Ex. 10, 12, 15.

Sedan finns diverse övergångar mm. från klämringskoppling till rörgänga. ex. 10/R15 (½")

 

Jag vill veta vad gängan på själva klämringskopplingen kallas.

Har en tillämpning där gängan från en klämringskoppling avsedd för 12 mm rör passar.

Nu fungerar inte själva vitsen med klämringskoppling (som bygger på att man använder en kona) i min tillämpning.

Om jag ex. behöver en vinkel som har "utvändig-klämringsgänga-för-12" i ena änden och "invändig-klämringsgänga-för-12" i den andra - vilken gängdimension ska jag kolla på då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej! Det är knappast frågan om rörgänga dvs. Rxx på själva klämringen.

 

Rinkaby - om du kollar på ex. 1965448 så finns en sådan med storlek 15 och storlek 22. Alltså avsedda för rör som är 15 eller 22. Men vilken gänga är det på "muttrarna" på bilden?

 

Men jag tar och kontaktar Rinkaby!

 

Uppdatering: Rinkaby vet inte vad gängan heter(!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beteckningen R15 i 10-R15 står för klämringens gänga. Se halvkopplingar. Gängan kan kallas både R och G gänga. R är egentligen gammal beteckning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tittar på G gänga så står det att R är en annan vanlig benämning för samma gänga.

Tror att det är G3/8 du är ute efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du har rätt. Verkar som att om man anger detta i tum så blir det G, som i ex. G½". Om man vill använda R så motsvaras denna av R15.

Har inte tänkt på detta förrän nu, trots att man genom åren skaffat diverse prylar med just ovanstående dimension.

 

Men nu till "min" gänga.

Den är16,4 mm utvändig gänga. Skulle ju kunna motsvara G3/8 beroende på hur "grovt" man jämför på ex.

http://www.koppla.nu/index.php?pageId=9

Men gängan är mer fingängad än vad jag tror tumgängorna är (?)

 

Om man bara översätter 16,4 mm till tum rakt av så blir det närmaste 5/8".

 

5/8" förekommer som just 5/8" utan inledande bokstav bland en del nipplar för båt mm. Ex.

http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Nipplar--Bordgenomforing/Slangnippel-2000020421/

Funderar på att åka och kolla upp detta. Stämmer det kan jag leta prylar med 5/8".

 

Nu kanske man börjar anse att jag krånglar till det hela. Det är väl bara att ta en pryl för klämringskopplingar, adapter för den, den vinkel jag vill ha, adapter igen, klämringskoppling igen.

Så tänkte jag allra först men ville undvika att bygga en julgran av rördelar.

Nu har jag backat dit, eftersom det tycks vara svårt hitta rätt grej. Problemet är bara att det bara finns prylar med utvändig gänga, i "min" dimension.

Det är bara den "mutter" som är avsedd att fungera tillsammans med en kona som finns som invändig hänga.

Ja, då ska jag försöka fasa av insidan på den tapp som finns på färgsprutan, vilket kanske låter sig göra. Men så var alltså inte ursprungstanken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tittar på G gänga så står det att R är en annan vanlig benämning för samma gänga.

Tror att det är G3/8 du är ute efter.

 

Du hade helt rätt!

R10 eller 3/8 var det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...